۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۲۱۰۴۵
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی:

نگرش علوم از مسائل عمومی باید به مسائل تخصصی و جزئی تغییر یابد

نگرش علوم از مسائل عمومی باید به مسائل تخصصی و جزئی تغییر یابد
معاون پژوهش حوزه تأکید کرد که امروزه علوم در صورتی راهگشای جامعه می تواند باشد که از حوزه عمومی به تخصصی و از حوزه تخصصی به تمحضی ارتقاء یابد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی شیعه شناسی تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی به بیان مسائل مورد نیاز درباره پژوهش های طلاب پرداخت و گفت: موضوعات مورد تحقیق اعم از مقالات و پایان نامه ها باید از مسائل کلی علوم انسانی خارج شود و به صورت پژوهش های موردی و ریز موضوعات مسیر خود را ادامه دهد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: تا زمانی که موضوعات پژوهشی خرد و ریز موضوع نشود ما نمی توانیم کاربردی عمل نماییم، یکی از مشکلاتی که طلاب ما در مراجعه به کار گروههای مدارج علمی با آن مواجه هستند عدم همخوانی مسائل با نیازهای مورد نیاز جامعه و روز است.

وی با بیان این که در موسسات، دروس آموزشی باید با نیازهای روز جامعه و افراد همخوانی داشته باشد، یکی از رسالت های مرکز تخصصی شیعه شناسی را احصاء مسائل و موضوعات جامعه شیعه در تمام دنیا و پرداختن به صورت موردی به آن ریز موضوعات دانست.

معاون پژوهش حوزه اضافه کرد: امروزه علوم در صورتی راهگشای جامعه می تواند باشد که از حوزه عمومی به تخصصی و از حوزه تخصصی به تمحضی ارتقاء یابد به عبارت دیگر فرایند خود را از مسائل کلان و عمومی به مسائل تخصصی و تمحض در ریزموضوعات تخصصی تغییر دهد. نتیجه این نگرش تولید اندیشه های جدید می باشد.

وی در پایان رسالت مرکز شیعه شناسی را در سه بخش مسئله شناسی مسائل شیعه به صورت موردی، منطقه ای و تخصصی؛ قلم زدن در راستای مسائل مورد نیاز شیعه با تکیه به معارف ناب اهل بیت و وقتی مسائل شناخته شد افراد در قالب تخصص بر مسائل تمحض پیدا کرده تا به تولید علم برسند تقسیم بندی کرد.

ارسال نظرات