۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۷۲۱۳۰۰
شیخ زکزاکی:

جمهوری اسلامی، الگوی مسلمانان است

جمهوری اسلامی، الگوی مسلمانان است
شیخ زکزاکی با بیان اینکه کشورها به ویژه مسلمانان از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفتند، تأکید کرد که عربستان به نیابت از آمریکا و بریتانیا علیه شیعیان نیجریه وارد عمل شد.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، شیخ ابراهیم زکزاکی در یک گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه خبری العالم، به نهضت شیعیان در این کشور، نقش عربستان سعودی و به ویژه شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی علیه آنان و حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از شیعیان و مظلومان جهان به ویژه در نیجریه پرداخت.

زکزاکی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران، دولت و مردم با هم اتحاد دارند، گفت: دولت و مردم ایران هر کاری که در توانشان هست، در حمایت از مظلومیت شیعیان نیجریه انجام می‌دهند.

زکزاکی درخصوص نقش عربستان سعودی در کشتار مسلمانان نیجریه گفت: ولیعهد عربستان در گفتگویی با نیویورک تایمز با لحن تهدیدآمیزی گفته بود که در آفریقا جنبشی شبیه حزب الله را سرکوب کرده و مانع از آن شده اند که زکزاکی، رهبر این جنبش حکومت اسلامی مشابه آنچه که در ایران هست را تشکیل دهد.

وی همچنین تأکید کرد: به اعتقاد ما عربستان، عامل اصلی حرکت نبوده است، بلکه به نیابت از آمریکا و بریتانیا عمل کرده و اوامر واشنگتن و لندن را اجرا کرده است.

زکزاکی تاکید کرد، کشتار زاریا که مقامات نیجریه در سال 2015 علیه پیروان اهل بیت (ع) انجام دادند، با دستور خارجی از سوی واشنگتن و لندن اتفاق افتاد و ریاض نیز در آن مشارکت داشت.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه همچنین تاکید کرد که این جنبش از طریق شکایتی که توسط انجمن حقوق مسلمانان لندن در دیوان کیفری بین‌المللی تنظیم شده است، این پرونده را پیگیری می‌کند.

اتفاقات زاریا به کشتار بیش از دو هزار نفر و زخمی ساختن جمع زیادی از شیعیان در اواخر ماه صفر مصادف با 12 و 13 دسامبر 2015 اشاره دارد که با حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله در شهر زاریا مرکز شیعیان نیجریه و محل اقامت رهبرشان انجام گرفت.

در این ماجرا شیخ زکزاکی و همسرش زخمی و دستگیر شدند و علی از پسران شیخ زکزاکی و نیز یار نزدیک و جانشین و معاون وی یعنی شیخ محمد محمود توری و نیز دکتر مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و جمی گلیما از رهبران جنبش اسلامی در میان دو هزار نفر دیگر از شیعیان به شهادت رسیدند.

مهاجمان، دستگیر شدگان را در اتاقی محبوس کرده و زنده زنده سوزاندند. بر اثر این حمله همچنین حدود هشتصد نفر مفقود شدند که تاکنون هیچ خبری از سرنوشتشان به دست نیامده است.

مردم نیجریه بعد از این کشتار دست به راهپیمایی های گسترده ای زدند که همچنان ادامه دارد و مسئولان دولتی با وجود سرکوب های متعدد نتوانسته اند آتشی را که بر اثر اقدامات نظامیان در سال 2015 افروخته شد، خاموش کنند. شیخ زکزاکی بعد از گذشت شش سال از زندان آزاد شد.

ارسال نظرات