۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۷۲۱۳۵۵
معاون پژوهش مدرسه علمیه ریحانه الرسول نکا:

رعایت حجاب، موجب حفظ و تقویت کرامت بانوان در جامعه اسلامی می شود

رعایت حجاب، موجب حفظ و تقویت کرامت بانوان در جامعه اسلامی می شود
مازندران - خانم آخوندی، رعایت حجاب را موجب حفظ و تقویت کرامت بانوان در جامعه اسلامی دانست و گفت: عفاف فاطمی انسان را از بی بندوباری حفظ می کند.

خانم سمیه آخوندی، معاون پژوهش مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، از برگزاری نشست علمی با موضوع «بررسی سیر تاریخی وجوب حجاب در صدر اسلام، با نگاهی به شأن نزول آیات حجاب» در راستای تقویت علمی طلاب و پاسخ به شبهات پیرامون آن، در این مدرسه خبر داد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مستندات تاریخی در زمینه فرهنگ پوشش در زمان صدر اسلام، محققان، دو دیدگاه را مطرح کرده‌اند، افزود: نخست پدیده برهنگی که معلول عواملی همچون فقر و شرایط جغرافیایی سرزمین حجاز بود و دوم، پوشش نسبی رایج بین اشراف که با قشر متوسط جامعه متفاوت بود است.

خانم آخوندی با بیان اینکه احکام حجاب به‌ صورت تدریجی نازل شد، زیرا مردمی که پوشش اندک جزء فرهنگشان بود، باید به‌صورت تدریجی به حجاب تمایل پیدا می کردند، بیان داشت: به همین دلیل در ابتدا آیات 32 و 33 سوره مبارکه احزاب، ویژه همسران پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شد و بعد از آن در آیه 59 سوره مبارکه احزاب، خداوند ضرورت پوشش و حجاب را با بیان دلیل، امری لازم برای زنان مؤمن معرفی و چگونگی رعایت پوشش در برابر نگاه‌های آلوده را بیان کرد و در مرحله سوم در آیه 31 سوره مبارکه نور، حجاب را بر همه زنان مؤمن واجب دانست.

معاون پژوهش مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا خاطرنشان کرد: در این زمینه روایات فراوانی داریم که در کتب حدیثی شیعه و برخی از آن‌ها در ارتباط با تفسیر آیات ذکرشده و برخی هم حکم زنان سال خورده را در نحوه پوشش و استثناء آن‌ها در حدود پوشش بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه پوشش در اسلام از قوانین ضروری برای همه مسلمانان است و در جامعه فعلی ما به عنوان یک قانون اجتماعی رعایت آن بر همگان واجب است، بیان داشت: بی‌گمان پذیرش این مهم در جامعه نیازمند بسترسازی و کار فرهنگی است.

خانم آخوندی با تأکید بر اینکه رعایت حجاب موجب حفظ و تقویت کرامت بانوان در جامعه اسلامی می شود، خاطرنشان کرد: عفاف فاطمی انسان را از بی بندوباری حفظ می کند و حجاب پوشش ظاهری و دستور اسلام است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا با بیان اینکه فرهنگ‌ بیگانه سعی بر این دارند که سبک زندگی مردم را تصاحب کنند، خاطرنشان کرد: مسأله حجاب یک بخش از سبک زندگی اسلامی است، ما باید به عقل و منطق توجه کرده و به دور از احساسات رفتار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ارزش چادر باید در جامعه ترویج شود، تصریح کرد: اگر چادر، نماد عفاف و حجاب زنان محسوب و معرفی شود، آن گاه مفهوم اصلی جامعه اسلامی نمایان می شود.

خانم آخوندی با مهم ارزیابی کردن نقش و جایگاه زن در دین مبین اسلام ابراز داشت: متأسفانه در دنیای غرب، زنان به اسم آزادی، مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

افشین ایمانی
ارسال نظرات