۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۲۱۴۱۷

پاسخ به چهار سؤال پیرامون رسول گرامی اسلام

پاسخ به چهار سؤال پیرامون رسول گرامی اسلام
حجت الاسلام آیتی، مدیر سابق مرکز تخصصی نماز در جمع طلاب لنجانی به چهار سوال درباره پیامبر گرامی اسلام (ص) پاسخ داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام آیتی در جلسه طلاب و فضلای لنجانی مقیم قم که در مسجد سلمان قم برگزار شد، به این سوال که پیامبر (ص) که بود؟ پاسخ داد و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 29 سوره فتح به این سوال پاسخ داده و فرموده است: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا / محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى ‏بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره ‏هايشان است اين صفت ايشان است در تورات و مثل آنها در انجيل چون كشته‏ اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه ‏هاى خود بايستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهى] آنان [خدا] كافران را به خشم دراندازد خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏ است».

مدیر سابق مرکز تخصصی نماز خاطرنشان ساخت: همچنین خدای متعال در آیه 128 سوره توبه درباره حضرت محمد (ص) اینگونه فرموده است: « لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ / همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است».

سخنران این جلسه به سوال بعدی «چرا خداوند متعال، پیامبر (ص) را فرستاد؟» اشاره و تصریح کرد: کلمه «ارسلناک» بارها در قرآن کریم آمده است که یکی از آنان، آیات 45 و 46 سوره احزاب است که خداوند متعال می فرماید: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا * وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا / ای پیامبر (گرامی) ما تو را به رسالت فرستادیم تا (بر نیک و بد خلق) گواه باشی و (خوبان را به رحمت الهی) مژده دهی و (بدان را از عذاب خدا) بترسانی و به اذن حق (خلق را) به سوی خدا دعوت کنی و (در این شب ظلمانی جهان) چراغ فروزان عالم باشی».

حجت الاسلام آیتی در پاسخ به این سؤال که «پیامبر چه فرمود؟» اظهار داشت: کتاب های گوناگونی پیرامون این موضوع به رشته تحریر درآمده که برخی آنان، کتاب های «نامه های پیامبر»، «سخنان پیامبر»، «نگرانی های پیامبر»، «حکمت های پیامبر» و ... است.

مدیر سابق مرکز تخصصی نماز به سؤال «پیامبر چگونه گفت؟» نیز پاسخ داد و ابراز داشت: پاسخ به این سؤال به دو صورت «پیامبر چه اصولی را در تبلیغ و بیان مطالب رعایت کرد» و «با چه روش هایی بیان می کرد» تقسیم می شود.

سخنران این جلسه خاطرنشان ساخت: اصل اولویت بندی در بیان مسائل، یکی از اصولی است که نبی مکرم اسلام (ص) در نوع بیان مطالب خود لحاظ می کردند.

حجت الاسلام آیتی تصریح کرد: جامع نگری، اصول دیگری بود که رسول خدا (ص) در تبلیغ خود رعایت می کردند و ما مبلغین نیز باید از این اصل پیروی کنیم و در مناسبت های تبلیغی از آن استفاده نماییم.

وی بیان داشت: آسان گیری نیز از دیگر اصولی بود که نبی مکرم اسلام (ص) در تبلیغ خود از آن استفاده می کردند؛ رسول خدا (ص) به مبلغانی که به نقاط دیگر اعزام می کردند، توصیه به آسان گیری می کردند و از سخت گیری بر مردم بر حذر می داشتند.

مدیر سابق مرکز تخصصی نماز اظهار داشت: کتاب «سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع)» از جمله کتبی است که بسیار برای این موضوع مناسبت است.

سخنران این جلسه ابراز داشت: ما نسبت به پیامبر (ص) کم انگاری کرده ایم؛ نخ تسبیح دین نسبت به مردم، پیامبر است و ما متأسفانه این نخ را از تسبیح کنده ایم و از اهل بیت (ع) شروع کرده ایم.

حجت الاسلام آیتی خاطرنشان ساخت: اگر به دنبال وحدت هستیم، راه آن شروع از پیامبر (ص) است؛ برای معرفی دین به جهانیان نیز باید آورنده آن را به همگان معرفی کنیم.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام ایزدی، نماینده طلاب لنجان نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: انتخابات مجمع نمایندگان طلاب مطابق با برنامه ها در نیمه دوم امسال برگزار خواهد داشت و دوره جدید آن آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: یکی از کارهای مهم مجمع نمایندگان طلاب، خدمت رسانی به طلاب است که مرکز خدمات حوزه، مصداق این کار است که با پیشنهاد این مجمع به دستور رهبر معظم انقلاب راه اندازی شده است.

نماینده طلاب لنجان ابراز داشت: رسیدگی به امور طلاب، فضلا، روحانیون و علما از وظایف مجمع نمایندگان طلاب بوده و قدم های مناسبی در این مسیر برداشته شده است.

حجت الاسلام ایزدی خاطرنشان ساخت: ارائه طرح های جدید به نهادهای حوزوی از سوی کمیته های 14 گانه مجمع نمایندگان طلاب از جمله برنامه هایی است که در این مجمع صورت می پذیرد.

وی تصریح کرد: مجمع نمایندگان طلاب از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شرکت در انتخابات این مجمع از ضروریاتی است که باید به آن اهمیت داد.

نماینده طلاب و فضلای لنجان در پایان بیان داشت: گروه تبلیغی طلاب لنجان از گذشته فعالیت های مناسبی داشته و برای ادامه راه نیز نیازمند حضور فعال بزرگواران هستیم تا بتوانیم فعالیت های تبلیغی را مخصوصا برای مدارس آموزش و پرورش داشته باشیم.

ارسال نظرات