۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۷۲۱۴۲۴
یادداشت؛

لزوم نوآوری در بخش نرم‌افزاری جهاد تبیین

لزوم نوآوری در بخش نرم‌افزاری جهاد تبیین
جهاد تبیین یکی از بروزترین سلاح‌ها برای مقابله با حملات و دسیسه‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی است و پرداختن بیش از پیش به مسئله جهاد تبیین و ایجاد روشنگری در بین امت اسلامی از امور ضروری و فوری است.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با مرور دوباره‌ی بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در رابطه با مسائل روز و نیازمندی‌های جامعه اسلامی، درمی‌یابیم که ضرورت پرداختن به مسئله جهاد تبیین بیش از گذشته حس می‌شود.

در جلسات مختلف مشاهده کرده‌ایم که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و بیانات خود با اشاره به مسئله جنگ نرم و مقابله با این امر، خواستار پرداختن بیش از پیش نسبت به این مهم شده‌اند. چرا که دشمن با دسیسه‌چینی و فتنه‌انگیزی به دنبال مبارزه با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی بر مبناء اندیشه امامین انقلاب است.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ با تاکید بر جهاد تبیین از منظر ائمه معصومین(علیهم السلام) ، فرمودند: خب حالا چرا می‌گوییم جهاد، جهاد تبیین؟ این از کلام امیرالمؤمنین (ع) گرفته شده است؛ امیرالمؤمنین (ع) در آن وصیّت معروف خودشان به حَسنین (علیهما ‌السّلام) که خطاب به آنها است، می‌فرمایند: «وَ مَن بَلَغَهُ کِتَابِی»؛[1] یعنی بنده و شما هم مخاطب این وصیّت هستیم.

ایشان در ادامه افزودند: از جمله‌ چیزهایی که امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند این است: «وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه»؛ جهاد با السنة. حالا خوشبختانه از میان ملّت ما، کسانی که می‌توانستند، وارد بودند، با اموالشان، با انفسشان جهاد کردند؛ الان هم دارند جهاد می‌کنند؛ با السنه هم باید جهاد کرد که کسانی در این بخش هم می‌توانند واقعاً فعّال باشند و جهاد کنند.

جهاد تبیین و روشنگری؛ رسالت و نیاز امروزه جامعه اسلامی

مقام معظم رهبری با اشاره به سلاح‌های موجود برای مقابله با توطئه‌های دشمن، بیان داشت: کارهایی که بایستی انجام بگیرد، از لحاظ سخت‌افزاری در دسترس است؛ مهم بخش نرم‌افزاری قضیّه است. سلاح تبیین یک بخش نرم‌افزاری مهمّی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه‌ی نو در بیان ذکر بشود.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای نسبت به مسائل معرفتی نیز خلا تبیین را خاطرنشان کرده و فرمودند: به نظر من امروز آن چیزی که می‌تواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثّری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی در زمینه‌های مختلف است؛ ما در زمینه‌ی مسائل معرفتی، مسائل معارفی، حرف‌های نگفته زیاد داریم؛ حرف‌های قابل گفتنی که برای دنیا جذّاب و شیرین است، زیاد داریم.

رهبر معظم انقلاب با استعانت از نامه‌ی معروف امیرالمؤمنین (ع) به جناب مالک اشتر، خاطرنشان کردند: نکته‌ی پایانی در باب جهاد تبیین این است که بدانیم اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله‌ی هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد؛ یعنی اگر من و شما کارمان را درست انجام ندهیم، آن که برایش صرفاً دنیا مطرح است حتّی دین را هم در خدمت خواهد گرفت.

ایشان در ادامه و با استناد به نامه حضرت امیر(ع)، افزودند: فَاِنَّ هٰذَا الدّینَ قَد کانَ اَسیراً فی اَیدِی الاَشرارِ یُعمَلُ فیهِ بِا لهَوىٰ وَ تُطلَبُ بِهِ الدُّنیا؛ دنیاطلبان دین را وسیله‌ی به دست آوردن دنیا و اطفاء شهوات خودشان قرار می‌دهند. به خدای متعال پناه می‌بریم از اینکه در این دامهای سخت شیطان قرار بگیریم؛ چه خودمان و چه مردممان.

با اشاره به اندیشه رهبر معظم انقلاب در این‌باره، می‌توان گفت که مسئله جهاد تبیین یکی از بروزترین سلاح‌ها برای مقابله با حملات و دسیسه‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی است؛ فلذا باید طبق فرموده مقام معظم رهبری در بخش نرم افزاری جهاد تبیین، نوآوری‌هایی انجام دهیم.

 

[1]. نهج‌البلاغه؛

ارسال نظرات