۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۷۲۱۳۵۹
حجت الاسلام قهستانی مطرح کرد؛

جهاد تبیین سلاحی در راستای پیشبرد وحدت اسلامی

جهاد تبیین سلاحی در راستای پیشبرد وحدت اسلامی
مسئله «جهاد تبیین» که مورد نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است در این باب نیز باید پیگیری و به عنوان یک سلاح در راستای پیشبرد اهداف اتحاد و وحدت بین مذاهب اسلامی اتخاذ شود.

حجت الاسلام سیدامیرمعصوم قهستانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا در رابطه با وحدت مذاهب اسلامی که مورد نظر امامین انقلاب است گفت: در ابتدا خواستارم عبارت «اتحاد» نیز در این مسئله تبیین شود. چرا که مقصود از وحدت در اندیشه امامین انقلاب ضمن حفظ عقاید هر یک از مذاهب، اتحاد در بُعد عملی و تعاملات اجتماعی است.

وی افزود: ما در سیره علمای چند دهه اخیر شیعه نیز اگر نگاه عمیق‌تری بیندازیم خواهیم دید که علمایی همچون میرزای شیرازی (ره) و یا حضرت آیت الله بهجت (ره) نه تنها در اندیشه خود بلکه در سیره عملی و رفتار اجتماعی خود نیز نسبت به مسئله وحدت شیعه و سنی معتقد بودند.

حجت الاسلام قهستانی با اشاره به وقایع تاریخی زمان صفویه و گسترش تشیع توسط ایشان، خاطرنشان کرد: در فتح هرات توسط لشگر صفویه و طوائف قزلباش که همزمان با دوره شیخ الاسلامی جناب محقق کرکی(ره) نیز بود، لشگر صفویه و قزلباش‌ها با تعصبی که داشتند خواستار شیعه شدن یکی از بزرگان هرات شده و با مشاهده امتناع وی او را کشتند؛ وقتی که مرحوم محقق از این واقعه خبردار شد بسیار ناراحت شده و انتقاد خود از این نوع رفتار را ابراز می‌کنند. و تا به همین زمان هم عقیده و مذهب مردم هرات که از اهل سنت بوده‌اند پابرجاست.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به ضرورت مسئله وحدت از دیدگاه امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیان کرد: با توجه به جمعیت نزدیک به دو میلیارد و یا بیشتر مسلمانان در سرتاسر جهان این مسئله وحدت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بسیاری از مسلمانان جهان دوست‌دار اهل بیت (علیهم السلام) هستند و با حداقل تبلیغات و تعاملات امکان گرایش اینها به مکتب تشیع بالا می‌رود.

حجت الاسلام سیدامیرمعصوم قهستانی با بیان فرامین و روایاتی از ائمه معصومین در رابطه با تعامل صحیح و نیکو با اهل سنت، ابراز داشت: معصومین (علیهم السلام) نیز در روایات خود بر این وحدت بین مسلمین تاکید بسزایی داشته و فرموده‌اند که با آنها چنان برخورد کنید که ایشان محبت نسبت به ما و شما پیدا کنند.

وی در ادامه با استناد به کلام خداوند در قرآن کریم و اشاره به آیاتی همانند ﴿( قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ)) (آل‌عمران/ ۶۴)، تاکید کرد: وقتی خداوند وجوب قرآنی برای تعامل با مسیحیان مطرح می‌کند به طریق اولویت این اتحاد و تعاملات اجتماعی در بین مذاهب جهان اسلام وجود خواهد داشت.

حجت الاسلام قهستانی ضمن ابراز ضرورت و لزوم پرداختن به مسئله وحدت از منظر امامین انقلاب، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از راهکارهای تقویت وحدت و اتحاد بین مذاهب اسلامی در سیره و بیانات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری موجود است در عین حال نباید از گفت‌وگو بین علمای شیعه و اهل سنت غافل شد.

وی در پایان با اشاره به موضوع «جهاد تبیین» از منظر مقام معظم رهبری، تاکید کرد: مسئله جهاد تبیین که مورد نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است در این باب نیز باید پیگیری و به عنوان یک سلاح در راستای پیشبرد اتحاد و وحدت بین مذاهب اسلامی اتخاذ شود تا بسیاری از علوم و مسائل مکتب شیعی با تبیین و تشریح مناسب به گوش مسلمانان جهان برسد.

ارسال نظرات