۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۷۲۱۴۴۱

هزینه‌های شبکه ایران اینترنشنال از کجا تأمین می‌‌شود؟

هزینه‌های شبکه ایران اینترنشنال از کجا تأمین می‌‌شود؟
روزنامه انگلیسی گاردین در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ در گزارشی از پرداخت ۲۵۰ میلیون دلاری محمد بن‌سلمان به شبکه ایران اینترنشنال پرده برداشت.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ و با روی کار آمدن آل سلمان (فرزندان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه فعلی سعودی) به دنبال تشکیل شبکه‌های رسانه‌ای برای ضربه زدن به کشورهای مخالف سیاست‌های خود در منطقه بوده است. عربستان سعودی بعد از ناکامی‌های مختلف در سطح منطقه، از سوریه و عراق گرفته تا یمن، ایران را عامل اصلی شکست‌های خود در منطقه می‌‌بیند و براین اساس از تمام ابزارها برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌‌کند. از سال ۲۰۱۶ و با قدرت گرفتن بن‌سلمان، شبکه‌ها، سایت‌های خبری و روزنامه‌های مختلفی با رویکرد کاملاً ضد ایرانی در کشورهای مختلف تأسیس شد. از جمله این شبکه‌های ماهواره‌ای که بعد از روی کار آمدن محمد بن‌سلمان ایجاد شده، می‌‌توان به شبکه سعودی ایران اینترنشنال اشاره کرد.

شبکه سعودی ایران اینترنشنال، شبکه‌ای است که توسط عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ با رویکرد کاملاً ضد ایرانی در لندن تشکیل شد. مالک شبکه ایران اینترنشنال، شرکت ولنت مدیا و صاحب‌امتیاز آن در بریتانیا شرکت گلوبال مدیا است که «عادل عبدالکریم» عربستانی مالک آنهاست. این فرد سابقه همکاری طولانی با چهره‌های رسانه‌ای عربستان سعودی همچون «عبدالرحمن راشد» عضو هیأت مدیره گروه سعودی پژوهش و بازاریابی و مدیرکل پیشین شبکه العربیه و سردبیر پیشین روزنامه الشرق الاوسط را دارد. یکی از کارکنان شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» هم فاش کرده که محتویات اخبار این شبکه تحت تأثیر سرمایه‌گذاران مخفی آن قرار دارد که پشت یک کمپانی خارجی در جزایر «کیمن» مخفی شده‌اند.

در سایت این شبکه آمده: «ایران اینترنشنال از Volant Media Limited و تمام شرکت‌ها و سرویس‌های زیرمجموعه آن تشکیل شده است.» اما توضیح دیگری درباره این شرکت در سایت این رسانه داده نشده است. طبق اطلاعات ثبت شده از این شرکت در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی شرکت‌­های بریتانیایی، عادل عبدالکریم از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶ (۲۷ آبان ۱۳۹۵) مدیریت آن را برعهده گرفته است. تاریخ تولد عبدالکریم در این سامانه آگوست ۱۹۶۴ (مرداد ۱۳۴۳) و آدرس او هم در لندن اعلام شده است. در همین صفحه حوزه فعالیت این شرکت «ساخت برنامه تلویزیونی و فعالیت رسانه‌‌ای» بیان شده است و اطلاعات دیگری در این باره وجود ندارد.

به نوشته اکونومیست، سرمایه‌گذاران این شبکه تبعه عربستان سعودی هستند. وال‌استریت ژورنال نوشت که افراد مرتبط با دربار سعودی برای رقابت با نفوذ ایران در منطقه، سرمایه تلویزیون ایران اینترنشنال را تأمین و آن را راه‌اندازی کرده‌اند. صادق صبا سردبیر سابق بی‌بی‌سی فارسی و از همکاران شبکه مذکور تأیید کرده که بودجه ایران اینترنشنال توسط یک شهروند بریتانیایی–سعودی تأمین می‌شود. روزنامه انگلیسی گاردین در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ در گزارشی از پرداخت ۲۵۰ میلیون دلاری محمد بن‌سلمان به شبکه ایران اینترنشنال پرده برداشت. این روزنامه انگلیسی می‌‌گوید: منبعی که با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همکاری کرده است، به گاردین گفته که پول ایران اینترنشنال توسط دیوان سلطنتی عربستان سعودی تأمین می‌شود و تخمین زده شده که مدیران این شبکه ۲۵۰ میلیون دلار برای تأسیس و راه‌اندازی آن دریافت کرده‌اند.

گاردین همچنین می‌‌گوید: «بسیاری از یکصد نفر پرسنل این شبکه حقوق‌ سخاوتمندانه‌ای دریافت می‌کنند که حدود دو برابر دیگر رقبای رسانه‌ای است، اما این شبکه همواره از اعلام منبع حمایت مالی خود طفره رفته‌ است. گاردین اعلام کرده‌، سعود القحطانی مشاور اطلاعاتی بن‌سلمان که به دلیل ارتباط با موضوع قتل جمال خاشقجی از سمت خود برکنار شده، یکی از چهره‌های پشت پرده حمایت مالی از شبکه ایران اینترنشنال است.

به نوشته گاردین، راب بینون، سرپرست موقت این شبکه تلویزیونی در سال ۲۰۱۸، تأمین مالی آن از سوی دربار سلطنتی عربستان سعودی را رد نکرده، اما گفته است: «همان طور که می‌بینید، خروجی ما شفاف و بی‌طرفانه است. ساختار مدیریتی همان است که در هر سازمان خبری انتظار دارید. تصمیمات توسط مدیران ارشد تحریریه ما گرفته می‌شود که به من گزارش می‌دهند.»

به گفته گاردین، در حالی که عربستان سعودی کمترین تحمل را در برابر انتقادها از سلطنت مطلقه خود نشان داده و در قتل خاشقجی این موضوع را به ظهور رسانده، با شعار ترویج آزادی بیان، در حال ایجاد تشکیلات رسانه‌ای به زبان‌های دیگر است.

محمد سهیمی از نیرو‌های مخالف جمهوری اسلامی هم در همین ارتباط می‌‌نویسد: این طور که گفته می‌شود، بودجه چند ده میلیون دلاری (یا پوندی) آن توسط رژیم عربستان سعودی، دشمن شماره یک ایران در منطقه تأمین می‌شود.

وی می‌‌افزاید: تلویزیون «ایران اینترنشنال»، آن‌گونه که مدیران آن می‌گویند، قرار است یک شبکه ماهواره‌ای ۲۴ ساعته‌ «سی‌‌ان‌ان» ایرانی‌ باشد. هزینه سالانه‌ یک چنین تلویزیونی ده‌ها میلیون دلار است، بخصوص آن‌گونه که منابع نگارنده گفته‌اند، حقوق‌های کارکنان کنونی آن بسیار بیشتر از هر مقداری است که در رسانه‌های دیگر دریافت می‌کردند. این تلویزیون نه‌ تنها به آنهایی که در برنامه‌ تلویزیونی آن شرکت می‌کنند و به عنوان مثال، مصاحبه می‌شوند، پول خوبی‌ پرداخت می‌کند، بلکه اگر لازم باشد مخارج مسافرت آنها به لندن را هم می‌پردازد تا شخصاً در استودیوها حضور یابند. پس سؤال مهم این است: هزینه این تلویزیون چگونه تأمین می‌شود؟

مسعود خدابنده، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و مسئول تیم حفاظتی مسعود رجوی در گفت‌وگویی به تاریخ اول شهریورماه سال‌جاری به افشاگری علیه شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پرداخته است.

وی بیان کرد: شبکه ایران اینترنشنال شبکه ناشناخته‌ای نیست، من با برخی از آنها ارتباط دارم. این شبکه صاحبش و شرکتش، قبلاً برنامه مجاهدین خلق را پخش می‌کرد. وضعیت عربستان سعودی به‌گونه‌ای است که پول نفتش دوباره باید به غرب برگردد؛ حال چه به‌صورت شبکه ایران اینترنشنال چه حتی در قالب فرستادن دانشجو. عربستان به لندن دانشجو می‌فرستد و ماهی ۵ هزار پوند به آنها می‌دهد، اما آنها حق ندارند آن ۵ هزار پوند را ذخیره کنند، بلکه باید در لندن خرج کنند؛ یعنی پول باید برگردد.

مسعود خدابنده در ادامه از ارتباط سه‌گانه عربستان سعودی، سازمان مجاهدین خلق و شبکه ایران اینترنشنال پرده برمی‌‌دارد و می‌‌گوید: مجاهدین از ۲ ماه پیش مخارجی را که می‌پرداختند تا مطالب‌شان در جست‌وجوی گوگل بالا بیاید، حذف کرده‌اند. با تصمیم عربستان سعودی و مخصوصاً ترکی الفیصل مسئول سابق استخبارات سعودی، قرار شده است شبکه ایران اینترنشنال بازوی تبلیغاتی و زبان سازمان مجاهدین خلق شود. نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سال ۱۳۹۹ در آلبانی به صورت زنده از شبکه ایران اینترنشنال پخش شد.همچنین این شبکه سعودی پس از حمله تروریستی گروهک الاحوازیه به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷ در اقدامی غیرحرفه‌ای که مصداق تبلیغ تروریسم است، تریبون زنده‌اش را در اختیار تروریست‌هایی قرار داد که چند ساعت قبل چندین زن و کودک بی‌گناه حاضر در مراسم را هم به رگبار بسته بودند. هنوز پیکر‌های خونین مردم ایران به طور کامل از کف خیابان جمع نشده بود که آنتن این شبکه در اختیار سخنگوی گروهک تروریستی عامل حادثه قرار گرفت و او از طریق این شبکه، مسئولیت این حادثه را پذیرفت!

به رغم اینکه این شبکه سعودی ادعا می‌‌کند که هیچ گونه وابستگی به آل سعود ندارد، اما منابع مالی و کنش‌های رسانه‌ای رادیکال این شبکه کاملاً گواه این است که عربستان سعودی پشت این شبکه قرار دارد و از این شبکه پشتیبانی مالی می‌‌کند تا بتواند سیاست‌های منطقه‌ای عربستان را اجرایی کند.

ارسال نظرات