۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۷۲۱۴۴۴

جلسه طلاب و فضلای کهنوجی مقیم قم برگزار شد

جلسه طلاب و فضلای کهنوجی مقیم قم برگزار شد
جلسه طلاب و فضلای کهنوجی مقیم قم با حضور حجت‌الاسلام‌حق‌جو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حسین حق‌جو در جمع طلاب و فضلای کهنوجی مقیم قم، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام به کلان برنامه های دین اشاره و قوانین تکوینی و تشریعی را از جمله این کلان برنامه ها توصیف کرد و ابراز داشت: اسلام برای هر دو قوانین تکوینی و تشریعی معارف اسلامی دستورات فراوانی را متذکر شده است.

وی در ادامه با بیان این که خداوند متعال در بُعد جسمی ما ۳۰ عنصر مدیریت کلان قرار داده است، اظهار داشت: مغز انسان و میلیاردها سلول خاکستری آن تنها یکی از مجموعه های مدیریت کلانی است که وظیفه پردازش و سازماندهی یافته ها و دریافت های حواس را بر عهده دارد.

سخنران این مراسم، چشم با بیش از ۱۱ میلیون سلول نوری را یکی دیگر از ابزارهای مدیریت کلان در وجود آدمی توصیف کرد و اذعان داشت: با توجه به آیه شریفه «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ»، مطالعه بیولوژی بدنمان، یکی از کارهایی است که ما باید انجام دهیم.

این استاد حوزه به مدیریت کلان زبان و ۱۷ نقش آن در بدن که تاکنون کشف شده اشاره کرد و یادآور شد: نقش سنجش طعم، هدایت غذا در دهان، جداسازی ناخالصی های غذا و ... تنها بخشی از وظایف زبان به عنوان یکی از ۳۰ مجموعه و دستگاه کلان مدیریتی بدن انسان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت توجه به زهد، تقوا و خودسازی، بُعد فکری را دومین بُعد آدمی توصیف کرد و ابراز داشت: در عین ارزشمندی دانش، انسان صرفا با تمسک به علوم نمی تواند به جایی برسد؛ اگر در کنار کسب علم و دانش به مؤلفه‌های مهمی چون حدیث، مبانی اعتقادی، مباحث اخلاقی، مطالعه سیره اهل بیت علیهم السلام و سیره بزرگان دین توجه نداشته باشیم به بیراهه خواهیم رفت.

حجت الاسلام حق‌جو ضمن اشاره به روایت «اِذا فَسَدَ العالِمْ فَسَدَ الْعالَم» با بیان این که کارهای فکری بسیار خوب ولی کافی نیست، اظهار داشت: زمانی عالم فاسد می‌گردد که به اصول مهم غذای معنوی توجه نداشته باشد.

وی به جایگاه والای بعد معنوی و تأثیر آن بر ارتقاء جایگاه انسان تأکید کرد و یادآور شد: توجه به بعد معنوی و غذای روح، اصل مهمی است که انسان را به مقام و جایگاه والایی می رساند. باید نسبت به غذای روحمان توجه ویژه ای داشته برای آن وقت بگذاریم.

حجت الاسلام حق‌جو التزام طلاب به بیان اذکار معنوی را مهم ارزیابی کرد و اذعان داشت: قرائت آیات الهی و حکم فرمایی معنویت در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی از برجسته ترین کلید واژه های برکت بخشی به عمر، موفقیت در تمام امورات زندگی و برطرف سازی تمام دغدغه ها و مشکلات است. غذای معنوی نورانیت زندگی را اقزایش می دهد.

جلسه طلاب و فضلای کهنوجی مقیم قم برگزار شد

سخنران این نشست بُعد روحی و روانی آدمی را یکی دیگر از ابعاد انسان دانست و با بیان این که بعد روحی ما شدیدا نیازمند تغذیه و دریافت ارتزاقات روحانی است، خاطرنشان ساخت: پیشتازی در تکریم از اصول کسب محبت و کرامت از سوی اطرافیان است.

وی به تاثیرات بُعد روانی انسان بر زبان بدن و اثرات ارزشمند آداب مصافحه بر کنترل رفتارهای طرف مقابل اشاره کرد و یادآور شد: بهره گیری درست از کلمات محترمانه و مصافحه از مهمترین راهبردهای ایجاد و تقویت ارتباط عاطفی طرفینی است.

حجت الاسلام حق‌جو با بیان این که متأسفانه خانواده‌های عصر جدید شدیدا درگیر ضعف عاطفه میان اعضای خانواده هستند، خاطرنشان ساخت: تک تک اعضای خانواده و جامعه نیازمند دریافت انرژی های مثبت برای تقویت روحیه و ایجاد نشاط هستند.

این استاد حوزه به گستره تاثیرگذار پرهیز از تحقیر و احترام در مراودات اجتماعی بر تقویت بُعد روحی و روانی اشاره کرد و اذعان داشت: بعد اجتماعی از دیگر بُعدهایی است که انسان را به سمت جمع گرایی سوق می دهد.

وی که در جمع طلاب کهنوجی حوزه علمیه قم سخنرانی می کرد، التزام طلاب به تبلیغ گفتاری، نوشتاری و رفتاری را مهم دانست و یادآور شد: غذاهایی که از منظر اجتماع به انسان منتقل می‌شود، تاثیرات بسیاری را بر روح آدمی و نوع کنش گری آن می گذارد. باید به غذاهایی که از منظر بُعد اجتماعی برای خود و دیگران تدارک می‌بینیم، توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام حق‌جو در بخش پایانی سخنان خود به اثرات هدیه کارهای مستحبی و اعمال خوب انسان به پیشگاه ولی عصر(عج) اشاره کرد و اظهار داشت: اخلاص در عمل و هدیه اعمال به صاحب العصروالزمان(عج) نورانیت اعمال را افزایش داده، ثواب زاید الوصفی را نصیب انسان می‌سازد.

ارسال نظرات