۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۷۲۱۵۵۶

جایگزین توافق مرزبندی می‌توانست جنگ یا تشدید تنش‌ها باشد

جایگزین توافق مرزبندی می‌توانست جنگ یا تشدید تنش‌ها باشد
معاون رئیس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه بیروت و تل‌آویو قرار نیست یک معاهده بین‌المللی رسمی با یکدیگر امضا کنند تأکید کرد که میزان منابع انرژی موجود در میدان قانا تقریباً برابر با میدان کاریش است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان در جریان یک مصاحبه به بررسی آخرین تحولات مربوط به پرونده توافق مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی پرداخت.

وی در گفتگو با شبکه الحره درباره زمان و سازوکار انجام توافق مذکور اعلام کرد که «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی در پرونده مرزبندی از وضعیت لبنان آگاه است و می‌داند که این کشور قادر به انعقاد معاهده بین‌المللی رسمی و مستقیم با اسرائیل نیست؛ چرا که این رژیم دشمن لبنان محسوب می‌شود. هوکشتاین این مسئله را مدنظر قرار داده بر این اساس راهکاری خلاقانه پیدا کرد. لبنان نقاط مورد نظر خود درباره مرزهای دریایی را تعیین کرده است که توافق بر اساس آن انجام می‌شود و ایالات متحده این نقاط را در نامه‌ای که برای لبنان و اسرائیل فرستاده بود، درج کرده بود، بنابراین لبنان در پیامی مکتوب به مضمون این نامه پاسخ خواهد داد و اسرائیل هم همین کار را می‌کند.

الیاس بوصعب ادامه داد: ارسال پیام‌های مکتوب بیروت و تل‌آویو ممکن است در 26 یا 27 اکتبر جاری تحت نظارت سازمان ملل متحد در منطقه رأس‌الناقوره صورت بگیرد. در مورد طرف لبنانی که قرار است این نامه را امضا کند، آقای «میشل عون» رئیس جمهور کشور تصمیم‌گیرنده است و او تیمی را به این منظور به الناقوره خواهد فرستاد.

وی درباره محتوای گفتگوی تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با میشل عون اظهار داشت: این یک تماس مهم و طولانی بود که طی آن رئیس جمهور آمریکا به مرحله بعدی توافق اشاره کرده قول داد که طرف آمریکایی اطمینان حاصل خواهد کرد که طرف اسرائیلی به توافق مرزبندی با لبنان احترام بگزارد و بعد از آن توافق مذکور افق‌های جدیدی از سرمایه‌گذاری خارجی به‌روی لبنان باز می‌کند که فرصت‌های شغلی بسیاری در اختیار لبنانی‌ها خواهد گذاشت.

معاون رئیس پارلمان لبنان ادامه داد: درست است که انجام این توافق بسیار مهم است اما نکته مهمتر مربوط به مرحله بعد از توافق و استخراج گاز است. روز دوشنبه یا سه‌شنبه قرار است شورای امنیت بیانیه‌ای در حمایت از توافق مذکور صادر کند و تأکید دارد که این فرصتی برای لبنانی‌ها و اقتصاد و رفاه آنهاست.

بوصعب ادامه داد: تاریخ این دستاورد را ثبت خواهد کرد. جایگزین توافق مرزبندی می‌توانست جنگ یا تشدید تنش‌ها باشد. تهدیدات «بنیامین نتانیاهو» رئیس حزب لیکود و نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی مبنی بر لغو توافق مذکور در صورت پیروزی در انتخابات در چارچوب رقابت‌های انتخاباتی این رژیم صورت می‌گیرد و ایجاد هرگونه خلل در این توافق به آمریکا و اعتبار آن در جهان ضربه می‌زند. این توافق همچنین تضمین می‌کند که هیچ‌گونه اقدام تحریک‌آمیزی از جانب هیچ یک از طرف‌ها در مرزها صورت نگیرد.

این مقام ارشد لبنانی تأکید کرد: همچنین بعد از اینکه رئیس جمهور اعلام کرد لبنان خواستار تجدیدنظر در مرزبندی با قبرس است، وزیر خارجه قبرس نامه‌ای به همتای لبنانی خود فرستاده خواستار اصلاح مرزها بین دو طرف شد. همه امور در این خصوص نیز به تصمیم رئیس جمهور بستگی دارد که مشخص کند این مسئله را چگونه با قبرس حل کنیم.

وی درباره مرزبندی با سوریه نیز گفت: تعیین مرزها با سوریه دشوارتر است و باید در این زمینه با در نظر گرفتن منافع اقتصادی دو کشور صحبت کنیم. توافق مرزی با سوریه واردات گاز مصر و برق اردن به لبنان را تسهیل می‌کند.

الیاس بوصعب تصریح کرد: توافق مرزبندی دریایی با فلسطین اشغالی یک دستاورد بزرگ است. ما سال‌هاست که آرزوی تبدیل لبنان به یک کشور تولیدکننده نفت و گاز را داشتیم و امروز باید از این انرژی بهره‌برداری کنیم؛ به‌ویژه با توجه به فرصت بین‌المللی که در نتیجه بحران انرژی اروپا به وجود آمده است. آنچه حاصل شد یک دستاورد برای همه لبنانی‌هاست اما نباید اصرار میشل عون برای به نتیجه رساندن این پرونده را نادیده بگیریم.

معاون رئیس پارلمان لبنان درباره نقش فرانسه در انجام توافق مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی و مرحله بعد از آن ابراز کرد: در زمان حاضر مسئله اصلی این است که فرانسه به ما تضمین دهد که برای تسهیل کار شرکت توتال جهت انجام عملیات اکتشاف و حفاری گاز کنار لبنان خواهد بود. همچنین لبنان هیچ سهمی در میدان قانا به اسرائیل نخواهد داد و هر غرامتی که قرار است پرداخت شود به‌عهده شرکت توتال خواهد بود.

وی درباره میزان منابع موجود در میادین گازی اعلام کرد که شاخص‌های اولیه بر اساس مطالعات صورت‌گرفته توسط شرکت توتال نشان می‌دهد که منابع گازی موجود در میدان قانا تقریباً برابر با میدان کاریش است و انتظار می‌رود شرکت توتال ظرف چند ماه آینده کار حفاری را برای لبنان آغاز کند و ممکن است استخراج گاز 4 سال طول بکشد اما قبل از آن می‌توان شاهد بازگشت سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های خارجی به لبنان بود و این امر ارتباط لبنان با صندوق بین‌المللی پول را نیز تسهیل می‌کند.

بعد از موافقت‌ لبنان و رژیم صهیونیستی درباره نسخه نهایی پیش‌نویس توافق مرزبندی دریایی، این توافقنامه در آستانه ورود به مرحله عملیاتی قرار دارد، همچنین پس از شروع مراحل اجرایی مربوط به تدوین نهایی اسنادی که باید به امضای نمایندگان دو طرف با مشارکت آمریکا و سازمان ملل متحد برسد، رسماً انجام این توافق اعلام خواهد شد. برخی منابع خبری گزارش می‌دهند که احتمالاً تا اواخر اکتبر توافق مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی رسماً در منطقه «رأس الناقوره» به سرانجام برسد.

اطلاعات نشان می‌دهد که هیئت لبنانی در این منطقه در یک اتاق دیگر یک سند جداگانه از توافق مذکور را امضا می‌کند و آن را تحویل فرستاده آمریکایی می‌دهد و طرف صهیونیستی نیز به همین شکل عمل خواهد کرد، بر این اساس همان‌طور که طرف لبنانی پیشتر تأکید کرده بود هیچ‌گونه دیدار مستقیمی میان هیئت‌های لبنانی و اسرائیلی صورت نخواهد گرفت، این درحالی است که صهیونیست‌ها تلاش زیادی برای دیدار با هیئت لبنانی و امضای مستقیم توافقنامه مرزبندی انجام داده بودند تا از این امر به‌عنوان تبلیغات انتخاباتی برای خود استفاده کنند.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات