۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۷۲۱۵۸۹

تشریح آخرین تحولات مربوط به تبادل اسیران میان صنعا و ریاض

تشریح آخرین تحولات مربوط به تبادل اسیران میان صنعا و ریاض
مسئول اداره قانونی کمیته اسرا در دولت نجات ملی یمن آخرین تحولات مربوط به تبادل اسیران میان صنعا و ریاض را تشریح کرد.

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز دوشنبه ایرنا، "احمد ابوحمره" مسئول اداره قانونی کمیته اسرا در صنعا در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: طی سفرهای متقابل اخیر هیات های فنی سعودی و یمنی، نام های اسرای دو طرف مطرح شد و طرفین در این خصوص توافق کردند.

وی پرونده تبادل اسیران بین دولت نجات ملی صنعا و دولت سعودی را فقط مختص تبادل اسیران سعودی و سودانی با اسیران یمنی دانست و اشاره کرد که در پرونده تبادل اسیران، به یمنی های مزدور سعودیها که در نزد دولت نجات ملی یمن اسیر هستند،پرداخته نشده است و این مشکل هم به خود اردگان مزدورانی که در خدمت ائتلاف متجاوز هستند، باز می گردد.

وی در این ارتباط گفت: مشکلی همچنان از جانب مزدوران ائتلاف متجاوز در داخل خاک یمن وجود دارد. مشکل این است که لیست اسامی (مزدوران اسیر آنها در نزد ما و اسیران ما در نزد آنها) برای مبادله رد و بدل نشده است و هیچگونه بازدیدی از زندان ها خواه زندان های آنها یا ما انجام نشده است. ما از سازمان ملل و عربستان درخواست کردیم که کمیته ای برای بازدید از زندان ها در استان مأرب و استان های جنوبی و ساحل غربی تشکیل و همچنین تبادل لیست اسرا صورت گیرد اما تا به این لحظه، روند تبادل و تکمیل لیست و امضای آن انجام نشده زیرا عربستان تنها درمورد اسرای خود و اسرای سودانی صحبت می کرد.

این مسئول یمنی درخصوص سفر هیات فنی سعودی به صنعا و سفر هیاتی از صنعا به منطقه "ابها"ی عربستان گفت: هیاتی که از عربستان به صنعا آمد با اسرای سعودی و سودانی ملاقات کرد و به مساله اسرای مزدور نپرداخت. ما نیز با اسیران نظامی موجود در زندان های عربستان ملاقات کردیم و طبیعتا عربستان رکن اصلی ائتلاف متجاوز را تشکیل می دهد و تصمیم گیرنده اصلی است اما آنها به پرونده مزدور یمنی خود (که نزد ما در اسارت به سر می برند) و حتی آن دسته از کسانی که از عربستان دفاع می کنند، نپرداختند.

ابوحمره تاکید کرد: توافقی که اکنون از آن صحبت می شود، در مارس گذشته امضا شد و شامل دو هزار و ۲۲۰ اسیر از طرفین بود و این توافق به واسطه سازمان ملل امضا شد.

این مسئول یمنی سفر متقابل هیات های فنی دو طرف را گامی خوب توصیف کرد و گفت که این گام نشان می دهد که طی ماه های آینده راه حل های خوبی در پرونده اسرا ایجاد می شود.

پیش از این رئیس کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن بر اجرای کامل توافق با عربستان سعودی در مورد آزادی اسیران تاکید کرد و گفت: انجام معامله یک طرفه به سود عربستانی ها را نمی پذیریم.

 عبدالقادر المرتضی گفت که لیست نهایی تبادل اسرا با ائتلاف سعودی امضا شده است.

 عبدالقادر المرتضی افزود: سفر هیأت یمنی به عربستان سعودی و بازدید از زندان‌های این کشور نتایج مثبتی در موضوع پرونده اسرا داشت.

وی اضافه کرد: هنوز موانع و مشکلاتی با طرف‌های مزدور ائتلاف سعودی وجود دارد و هیأت سعودی به ما قول داد که رسیدگی می‌کند.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن همچنین گفت: این توافق شامل همه کشورهای عضو ائتلاف سعودی و مزدوران آنها می‌شود.

وی افزود: سعودی‌هایی که در چارچوب توافق مبادله زندانیان در امان آزاد می‌شوند، ۱۶ اسیر و ۳ اسیر سودانی هستند.

عبدالقادر المرتضی اضافه کرد، ما برای اکثر مشکلات با طرف سعودی در مورد پرونده اسرا به راه حل رسیدیم.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن در پایان گفت: ما هیچ پیشرفتی با مزدوران در مأرب در مورد اسرا نداشته‌ایم و مسئولیت حل این مساله بر عهده سعودی هاست.

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصار الله توافق کردند که در مرحله نخست یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده مبادله کنند.  

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.  

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.

ارسال نظرات