۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۷۲۱۷۰۶
آیت الله اراکی:

وحدت جامعه اسلامی اقتدار آفرین است

وحدت جامعه اسلامی اقتدار آفرین است
مراسم رونمایی از کتاب منشور وحدت با موضوع گفتمان راهبری رهبر معظم انقلاب پیرامون مساله وحدت با سخنرانی آیت الله محسن اراکی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب منشور وحدت با موضوع گفتمان راهبری رهبر انقلاب پیرامون مساله وحدت روز سه شنبه با حضور جمعی از اساتید، طلاب و فعالین عرصه وحدت و سخنرانی آیت الله محسن اراکی در سالن همایش معاونت فضای مجازی،هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار گردید.

آیت الله محسن اراکی ضمن اشاره به تاکید آیات قرآن کریم و روایات در وحدت جامعه اسلامی گفت: یکی از مهمترین حوزه های بحث پیرامون وحدت حوزه بحث علم الاجتماع است. مصرانه و با تأکید می‌گوییم که ما یک علم الاجتماع اسلامی تام داریم؛ یعنی ما در اسلام مباحثی در باب تعریف جامعه، هویت، انواع جوامع، قوانین حاکم بر جوامع و تحولات اجتماعی، سیاسی و غیر سیاسی و آغاز و پایان جامعه بشر را در منابع دینی به شکل روشنی داریم.

وی افزود: از نگاه علم الاجتماع هر جامعه ای هویتی دارد و نمیتوان جامعه ای را فرص کرد که از هویت واحدی برخوردار نباشد؛ هر جمعی از انسانها اجتماع نیستند بلکه زمانی جامعه می‌شوند که هویت واحد داشته باشند که هویت هر جامعه ای به امام آن است. قرآن کریم می‌فرماید: "نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ"(اسراء/۷۱)
یعنی امامِ صاحب فرمان جامعه که اراده و شخصیت انسانها را شکل می‌دهد و هویت برخاسته از اوست.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جامعه‌ی متفرق دچار شکاف هویتی و تضاد درونی خواهد شد گفت: عدم وحدت در هویت اجتماعی آثار زیادی را به دنبال خواهد داشت که اولین آن ضعف است؛ چنین جامعه‌‌ای دیگر قدرت دفاع از خود را نخواهد داشت و دشمن بر آن مسلط خواهد شد که در قرآن کریم نیز می‌فرماید:"وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا"(انفال/۴۸) و دومین اثر آن این است که جامعه در آستان زوال قرار خواهد گرفت، جامعه‌ای که دچار چند دستگی شود دچار عذاب می‌شود و به تدریج رو به انقراض می‌رود.

آیت الله اراکی در ادامه تصریح کرد: اثر دیگری که تفرقه به دنبال خواهد داشت این است که جامعه از پیشرفت باز می‌ماند پیشرفت هر جامعه در گرو وحدتی که در هویت آن جامعه شکل می‌گیرد چون هویت واحد قوت اراده در جامعه به وجود می آورد و اقتدار جامعه نیز به اراده قوی جامعه برمی‌گردد و لذا وحدت اقتدار آفرین است.

دبیر سابق مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: از دیگر حوزه های پژوهشی در مساله وحدت حوزه کلام است. رابطه وحدت با نظریه امامت یک رابطه بسیار محکمی است که در روایت مستفیضه نبوی بین شیعه و اهل سنت است که اختلاف در بین مسلمین از جدا شدن از اهل بیت علیهم السلام شروع می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن بیان ضرورت پرداختن به وحدت از بعد فلسفی اظهار داشت: از دیگر حوزه های پژوهش علمی در مساله وحدت حوزه فقهی و احکام فقهی مربوط به وحدت است به صورتی که از نگاه تمام مذاهب بحث شود نه فقط فقه شیعه که پژوهشی با این روش تا به امروز مطرح نشده است.

در پایان حجت الاسلام محمودی مؤلف کتاب با اشاره به دغدعه مندی جمعی از طلاب انقلابی در مساله وحدت گفت: تدوین این کتاب آغازی بر گفتمان وحدت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری است و تبدیل این حرکت به یک خیزش علمی نیازمند همراهی و حمایت است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
برگزار گردید یا برگزار شد؟
0
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
احسنت
کتاب خوبی نوشته شده
0
0