۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۷۲۱۸۷۶
در خط تحول(۱۵)؛

توضیحات دفتر فقه معاصر درباره برخی ابهامات موجود در زمینه تحولات آموزشی

توضیحات دفتر فقه معاصر درباره برخی ابهامات موجود در زمینه تحولات آموزشی
دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه در اطلاعیه ای به ارائه توضیحاتی درباره برخی ابهامات پیش آمده در زمینه تحولات آموزشی حوزه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه در اطلاعیه ای به ارائه توضیحاتی در خصوص تحولات آموزشی حوزه پرداخته است که در زیر تقدیم مخاطبان گرامی می شود:

با توجه به مسائل و گزارش‌های جدید طلاب و اساتید محترم، لازم است مواردی را به اطلاع اعزه برسانیم:

1. کتاب الشخص الاعتباری دو بخش دارد. و دو امتحان. بخش اول کتاب تابستان بارها چاپ شد و با استقبال بی‌نظیری به دست اساتید و طلاب رسید و الان در حال تدریس می‌باشد. بخش دوم کتاب الشخص الاعتباری تا پایان پاییز در حجمی نزدیک به بخش اول آن چاپ می‌شود و در نیمه دوم سال تدریس خواهد شد. لذا طلاب محترمی که احیانا بخش دوم الشخص الاعتباری را انتخاب کرده‌اند، از زمستان طبق روال عادی می‌توانند در کلاس‌ها شرکت نمایند.

2. مشکلی در اعمال امتیازات قبول شدگان سال قبل دروس تمهیدی فقه معاصر وجود داشت. بعد از پیگیری های فراوان، شب گذشته مدیر محترم فناوری فرمودند که دستورالعمل و مسائل اداری آن حل شده و به زودی همه امتیازات وعده داده شده برای همه طلاب محترم اعمال خواهد شد.

3. دروس تمهیدی فقه معاصر غیر از دروس خارج فقه معاصر هستند. این دروس متن محور هستند و طلاب سطح و خارج می‌توانند در آن شرکت کنند. شما هم در قسمت انتخاب درس همین الان، ۸ عنوان درس تمهیدی را می بینید که برخی از آنها نیز فقط منحصر در یک عنوان کتاب نیستند. بیش از ۹۰ نفر از اساتید کتب مختلف آن را درس می‌دهند. (لیست کامل در لینک https://eitaa.com/fiqhci/800)

دروس تمهیدی در آینده اجتهادی و آموزشی بسیار تاثیرگذار است. این دروس کاملا اختیاری هستند ولی بسیار مورد توجه واقع شدند و شما از دوران سطح در یک زمینه مورد علاقه ابتدا متن‌خوانی می کنید و با ادبیات تخصصی یک دانش آشنا می شوید و بعد در درس خارج می‌توانید همان را در دروس خارج فقه معاصر ادامه دهید. اینگونه است که در کنار اجتهاد مطلق می‌توانید تخصص در موضوعات مختلف هم به‌دست آورید. کتاب ها هم همگی اجتهادی و به‌روز هستند. فرصتی است مغتنم که برای بهره‌برداری کامل‌تر از دروس خارج فقه معاصر باید در آن حضوری جدی داشته باشید.

4. اگر می‌بینید قاطبه حوزویان در برنامه‌های علمی جدید حوزوی در کنار برنامه‌های سابق، حضور جدی دارند، ناشی از تبیین صحیح است.

اما مجموعه مدیریت حوزه با وجود تمامی تلاش‌ها و به علت گستردگی تعداد اساتید و طلاب، ممکن است در بخشی از ایشان هنوز تبیین کاملی را به انجام نرسانده باشد. پس مناسب است همه اعزه، اساتید و مدیران و طلاب محترم در این تبیین فراگیر حوزه را همراهی نمایید.

اگر هر یک از شما که با دیدن کلیپ‌ها و توضیحات اعلامی حوزه، مسائلی برایتان روشن شده است، برای یک نفر یا ده نفر یا صد نفر یا بیشتر موضوع را تبیین نمایید حتما همگی در آن نفع علمی خواهیم داشت. پس از امروز تبیین همگانی را وظیفه خود بدانیم تا سخنی غیر واقعی منتشر نشود. و هرگز این امر فقط وظیفه مدیران حوزوی ندانیم. اصلی‌ترین موضوع برای تبیین هم اختیاری بودن دروس است که سنت همیشگی حوزه بوده و به نحوی فوق العاده کامل در برنامه آموزشی جدید حوزه دیده شده است.

5. همان‌طور که بزرگانی همچون شهید صدر(ره) در مقدمه حلقات و مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم(ره) در مقدمه الکافی فی الاصول و دیگران فرموده‌اند، یکی از روش‌های مختلف در آموزش دانش‌های دقیق که روشی متداول حتی در بیرون از حوزه می‌باشد، این است که کتابی آموزشی و مرجع علمی تالیف شود که الزاما نظر یک نفر نباشد، بلکه کتابی باشد با انسجام درونی و قوت علمی که آنچه طلاب لازم دارند را در آن بیاموزند و سپس در آن نقد و اجتهاد نموده و سخنان جدیدی را تولید نمایند.

برخی کتب دفتر فقه معاصر مثل الشخص الاعتباری و الفائق هم روی همین منهج تدوین شدند. همان‌طور که شهید صدر ره به عنوان خبره اصول فرمودند که آنچه در حلقات یا اقتصادنا آمده الزاما نظر نهایی من نیست ولی برای آموزش کافی است، همان‌طور هم در مقدمه کتب دفتر فقه معاصر آمده؛ آنچه در کتب منتشره آن دفتر بعد از صدها جلسه بحث و گفتگو جمعی (که در حوزه و در این مستوای علمی بی‌نظیر است) می‌آید الزاما نظر همه بزرگان حاضر در جلسات نیست ولی به فرموده ایشان کتابی منسجم، دقیق و مفید برای تدریس می‌باشد. هر چند به مرور با ارسال ده‌ها پیشنهاد از سوی اساتید نیز تکمیل می‌گردد.

برخی دیگر از کتب منتشره دفتر مثل فقه النقود، فقه البورصة، فقه رمزارزها و... از منهج جمع‌آوری نظرات یک بزرگ و اندیشمند خاص پیروی نموده است.

6. در این ۶ سال فعالیت دفتر تا به امروز، هر چه می‌گذرد ابراز محبت و لطف اساتید و طلاب بیشتر می‌شود و قطعا روز اول اینچنین حمایتی را باور نداشتیم. و همواره از حمایت و البته نقدهای علمی سازنده و فوق‌العاده عالی مراجع معظم تقلید تا اساتید بزرگوار بهره بردیم. دست همگان را بوسیده و خداوند را شاکر هستیم.

نگران اندک افرادی که در فضای مجازی توهین می‌کنند نباشید، طبیعی کارهای بزرگ است. فقط از همین حالا تببین را شروع کنید.

ارسال نظرات