۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۷۲۱۸۸۷

اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» برگزار شد

اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» برگزار شد
با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خاتم اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» قبل از ظهر امروز در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» قبل از ظهر امروز در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در این کنفرانس حجت الاسلام علی محمد حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مسعودجان بزرگی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سرکار خانوم جمیله علم الهدی دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی به سخنرانی پرداختند.

حجت الاسلام حکیمیان با بیان اینکه ۴۰۰ طرح تحولی را رقم زدیم و ۱۶۰ کتاب ما متن رسمی دانشگاه‌ها است و نیز ۸۰ عنوان علمی ما به ۱۱۰ مورد و ۱۳ زبان دنیا ترجمه شده است اظهار داشت: این پژوهشگاه خانه معنوی امام راحل است و امیدواریم که بیش از گذشته در خدمت جامعه علمی کشور باشیم.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر گرامی اسلام فرمود:« السَّعیدُ مَن سَعِدَ فی بَطنِ اُمِّهِ، وَالشَّقِیُّ مَن شَقِیَ فی بَطنِ اُمِّهِ.خوش بخت، کسى است که در رَحِم مادرش خوش بخت شده است و بدبخت، کسى است که در رَحِم مادرش بدبخت شده است. » آیا نمی‌شود گفت پیامبر می‌خواستند بفرمایند در انتخاب همسر و خانواده دقت کنید که سعادت و شقاوت شما از بطن مادر آفرینش می‌شود؛ یعنی سعادت از مادر و آن هم در هنگام حمل آغاز می‌شود و خانواده از همان‌جا شکل می‌گیرد.

م/

در ادامه این کنفرانس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت خانواده و برنامه ریزی دشمنان برای برهم زدن کانون و بنیان خانواده ها اظهار داشت: شاهد حوادثی در کشور هستیم که موضوع اساسی این است که اگر بخواهیم بین انقلاب اسلامی و نظام سلطه آوردگاه و جولانکاه تقابل ببینیم، بلا شک خانواده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در مباحث غربی، در واقع مالکیت بر بدن احساسی نیست که به جوان داده شده؛ بلکه مبنایی بین زوجیت و جنسیت است و این صحنه کلیدی است و تربیت کنشی است از دانش تا مهارت که مربی نسبت به شکل‌دهی متربی از طریق دانش و مهارتش اقدام کرده و جامعی است که مربی نسبت به دانش بینش و مهارت یک کنشگر اعمال می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در موضوع خانواده و بحث علم و دین گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است، افزود: در واقع بحران‌های امروز در جامعه تجلی بروز اجتماعی تلاش نظام سلطه برای حاکمیت بر ملت‌ها بر مبنای تحول در اندیشه‌ها است.

م/

جان بزرگی در ادامه این کنفرانس با اشاره به اسقبال بی‌نظیر دانشگاهیان برای شرکت در این همایش، بیان کرد: اسقبال بی‌نظیر دانشگاهیان و ارائه مقالات بی‌شماری به دبیرخانه علمی این همایش نور امیدی را در وجود لشکری بامعرفت و دغدغه‌مند در حوزه تربیت معنوی روشن کردند.

وی با بیان اینکه تربیت معنوی را باید به‌عنوان سخت‌ساختار تربیت بشری پیگیری کنیم و از برکات معرفت و معنویت بهره‌مند شویم، افزود: تربیت معنوی پایه و اساس سایر رویکردهای تربیتی است و اگر این سخت‌ساختار که بنیان تربیت بشری است، به درستی تبیین نشود، سایر رویکردهای تربیتی نمی‌تواند ایفای نقش کند.

جان‌بزرگی افزود: بیداری و انسجام داده‌ها در حوزه‌ای از تربیت که سخت ساختار تربیت بشری است هدف اصلی این همایش به شمار می‌رود؛ در این همایش تلاش کردیم از ظرفیت‌های علمی همه نهادهای علمی و حوزوی بهره‌مند شویم.

م/

در ادامه این کنفرانس رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی چالش بزرگ جامعه امروز را تعلیم و تربیت و به حاشیه رفتن خانواده در جامعه دانست و اظهار داشت: امروزه بزرگترین بحران های اجتماعی ناشی از کنار رفتن خانواده ها در نقش آفرینی تربیت فرزندان است.

علم‌الهدی در ادامه افزود: در عصر کنونی چیزی که در این موضوع بیشتر مطرح است این است که سیاست و اقتصاد نقش بسیار تعیین کننده ای در امور خانواده پیدا کرده است و بدون شک اقتصاد صنعتی، خانواده و زندگی اجتماعی امروز را با چالش جدی قرار داده است.

ارسال نظرات