۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۲۲۱۰۱
برای چهارمین سال متوالی؛

دروس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه خراسان برگزار می شود

دروس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه خراسان برگزار می شود
دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان، گفت: دروس خارج فقه سلامت، برای چهارمین سال متوالی برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدضیاء روحانی بسطامی در خصوص برگزاری دروس خارج فقه سلامت برای چهارمین سال متولی در این حوزه، بیان کرد: از ابتدای فعالیت هیئت اندیشه ورز دین سلامت و سبک زندگی، بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات بزرگان حوزه علمیه، توجه به موضوعات جدید و مسائل مستحدثه در فضای حوزوی به خصوص دروس خارج، تبدیل به یکی از دغدغه های مهم این هیئت گردید و در دستور کار قرار گرفت.
 
دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان افزود: برای تحقق این هدف، از سال 1398 از اساتید دروس خارج حوزه علیه مشهد دعوت به عمل آمد تا مباحث خویش را پیرامون مسائل مستحدثه و موضوعات مرتبط با دین و سلامت ارائه کنند که این پیشنهاد با استقبال اساتید معزز مواجه گردید.
 
وی با بیان این مطلب که طی سنوات گذشته، چندین درس خارج فقه سلامت در حوزه علیمه مشهد شکل گرفته است؛ گفت: سعی بر این بوده در این دروس، موضوعات جدیدی که کمتر مورد توجه دیگر حوزه های علمیه قرار گرفته و از طرفی مورد نیاز جامعه اسلامی نیز می باشد، ارائه شود تا هدف و رسالت هیئت های اندیشه ورز که همان پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی است، تحقق یابد.
 
حجت الاسلام روحانیبسطامی  بیان کرد: در این سالها موضوعات مهمی همچون سقط جنین و کنترل جمعیت، تغییر جنیست، پیوند اعضا، مرگ مغزی، تلقیح مصنوعی و مسائل پزشکی قانونی توسط اساتید معظم حوزه علمیه در دروس خارج بررسی و تبیین شده است و در سال تحصیلی جدید به لطف امام زمان (عج) و در سایه عنایات امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیز سه درس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه مشهد برگزار خواهد شد.
 
وی در ادامه به معرفی این سه درس پرداخت و گفت: درس خارج فقه فرآورده های حلال توسط استاد معظم، آیت الله مهدی مرواید، عضو شواری عالی حوزه علمیه خراسان تدریس می شود، این درس با توجه به اهمیت مساله تغذیه و فرآورده های حلال در سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن در سلامت روح و جسم انسان ها انتخاب شده است. ایشان بر اساس کتاب « اطعمه و اشربه شرایع الاسلام» و با عنایت به شرح گرانسنگ آن کتاب «جواهر الکلام» و با توجه به موضوعات جدید در مساله اطعمه، اشربه و فرآورده های حلال که از موضوعات مهم جوامع اسلامی است این بحث را ارائه می فرمایند.
 
دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان درس دوم را مسائل مرتبط با حوزه پزشکی قانونی عنوان کرد و گفت: این درس توسط حجت الاسلام و المسلمین سید هادی مرتضوی ارائه می شود و استاد درسال تحصیلی جدید نیز همانند سنوات گذشته مساله ای از مسائل مربوط به پزشکی قانونی که از موضوعات مهم و مبتلا به جامعه اسلامی و دغدغه بسیاری از مومنین و به خصوص نهادهای قضایی را مطرح خواهند کرد.
 
وی بیان کرد: یکی از مسائل مهم در فقه سلامت، دارو و درمان است که ابعاد مختلفی از جمله تهیه و تولید دارو، آزمایشات دارویی و مصرف داروهای مختلف را در بر می گیرد به این جهت نیازمند به بحث و پژوهش های فقهی و اسلامی است لذا حجت الاسلام و المسلمین محسن ملکی با درس فقه داروسازی به این موضوعات مطرحه می پردازد.
 
حجت الاسلام روحانی بسطامی در ادامه گفت: هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی با توجه به رسالت اصلی خویش که پژوهش در مسائل مبتلابه جامعه اسلامی است، از همه علاقمندان، فضلا و نخبگان حوزه علمیه دعوت به عمل می آورد که این فرصت را مغتنم شمرده و در این دروس، با موضوعات نوین شرکت نمایند؛ همچنین از پژوهش ها و تحقیقات فضلا و اهل تحقیق در موضوعات مرتبط با حوزه دین و سلامت، حمایت مادی و علمی صورت خواهد پذیرفت.
 
وی راههای ارتباطی با هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی را سایت اینترنتی: www.dinvasalamat.com و کانال این هیئت در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/dinvasalamat   و شماره تلفن 32008601، عنوان کرد و در پایان گفت: دروس مزبور به صورت حضوری در مدرسه علمیه حضرت آیت الله العظمی خوئی(ره) برگزار می‌گردد، همچنین فضلاء گرامی می‌توانند جهت دسترسی به صوت و تقریرات دروس از کانال‌های اساتید محترم در فضای مجازی استفاده نمایند. کانال آیت الله مهدی مروارید در ایتا:  https://eitaa.com/ayatollah_morvarid، کانال حجت الاسلام و المسلمین محسن ملکی در ایتا: https://eitaa.com/malakimohsen، کانال حجت الاسلام و المسلمین سید هادی مرتضوی در سروش: splus.ir/mohazerat است.
 
گفتنی است؛ دروس خارج فقه سلامت، برای چهارمین سال متوالی در سال تحصیلی 1402-1401 توسط اساتید معظم این حوزه و به اهتمام هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان، برگزار می شود.
ارسال نظرات