۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۷۰۶۰۲
با سخنرانی آیت الله اعرافی برگزار شد؛

همایش "همکاری علمی حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی و تحول علوم انسانی"

همایش
همایش همکاری علمی حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی و تحول علوم انسانی با سخنرانی آیت الله اعرافی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش «همکاری علمی حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی و تحول علوم انسانی» صبح امروز با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام حکیمیان رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ابتدای این همایش رسالت و ماموریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستای تحول و بازسازی علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: برای بازسازی علوم انسانی نیازمند هم افزایی و همکاری های علمی میان حوزه و دانشگاه در سطح گسترده هستیم.

تا رسیدن به نقطه مطلوب در اسلامی سازی علوم انسانی فاصله داریم

آیت الله اعرافی نیز در این همایش به تبیین بایسته های بازسازی علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی پرداخت و عنوان کرد: علوم عقلی و تفکر فلسفی ما نیازمند تعمیق است، چراکه با همه عظمت خود پاسخگوی اسلامی سازی علوم انسانی نیست، بلکه باید آنها را امتداد بخشید و به سوی فلسفه های مضاف حرکت کرد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: امروز گام های بلندی در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی برداشته شده و پژوهشگران بسیار ارزشمندی در این عرصه وجود دارند، اما باید دانست تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم به آن نقطه برسیم.

وی اضافه کرد: در درختواره دانشی حوزه های علمیه رشته های فلسفه های مضاف و حوزه های خاص عقلی ناظر به علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی طراحی شده و در حال پیگیری است، اما باید دایره کار را وسعت ببخشیم.

آیت الله اعرافی بر ضرورت حرکت حوزه در راستای به روز رسانی مباحث فقهی تأکید و بیان کرد: در زمینه های فقهی نیز امروز باید رشته های جدید دانشی متناسب با نیاز روز جامعه را طراحی و پایه ریزی کنیم؛ فقه اقتصاد، فقه خانواده، فقه سیاست، فقه تربیت، فقه اجتماعی، فقه هنر، فقه مدیریت، فقه تحولات و رفتارهای درونی انسان، فقه سلامت، فقه پزشکی، فقه شهرسازی و معماری، فقه رسانه و فضای مجازی و مواردی از این قبیل از جمله نیازهای فقهی روز است که باید با دیدگاه مقارن به آن بپردازیم.

برای تحول در علوم انسانی نیازمند حمایت همه جانبه مسؤولان هستیم

همچنین آیت الله غروی در این نشست با اشاره به اینکه مسأله بازسازی علوم انسانی باید به صورت متعادل و به دور از افراط و تفریط پیش برود، عنوان کرد: امروز بهترین کار در راستای وحدت حوزه و دانشگاه این است که همکاری علمی میان این دو نهاد وجود داشته باشد و بهترین زمینه این همکاری علمی نیز اسلامی سازی علوم انسانی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: مسؤولان مدتی بود که مسأله اسلامی سازی علوم انسانی را مورد غفلت قرار داده بودند و تأکیدی که رهبری بر مسأله تحول در علوم انسانی داشتند در توجه آنها به این موضوع نقش بسزایی داشت.

وی با بیان اینکه امروز برخی با مسأله اسلامی سازی علوم و بازسازی علوم انسانی مخالف هستند، گفت: امروز بحمدالله متون بسیار ارزشمندی در اختیار دانشگاهیان است و ما نیز در این زمینه همواره با دانشگاهیان ارتباط داشته ایم.

آیت الله غروی با انتقاد از عدم حمایت های لازم برای تحول علوم انسانی از سوی مسؤولان عنوان کرد: مسؤولان آنچنان که شایسته است از این مسأله حمایت نکرده اند؛ برای تحول وسیع و همه جانبه در علوم انسانی نیازمند حمایت همه جانبه از سوی مسؤولان هستیم.

گفتنی است، غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزارت علوم در زمینه برنامه و دیدگاه‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه، مجید کافی معاون پژوهش، آموزش و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه ارتباط دستاوردهای علوم انسانی اسلامی با جامعه و محمدفتحعلیخانی رییس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره اقدامات علمی – اجرایی در راستای همکاری حوزه و دانشگاه در این همایش به ارائه مطالب خود پرداختند./841/پ202/ب1

ارسال نظرات