۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۷۰۵۶۰
حجت الاسلام راد:

چشم انداز فراروی ما احیای تراث و الهیات رضوی است

چشم انداز فراروی ما احیای تراث و الهیات رضوی است
رییس دفتر نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به تشریح افق فراروی این بنیاد پرداخت و گفت: چشم انداز فراروی ما احیای تراث و الهیات رضوی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی راد رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی(نمایندگی قم) پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به تشریح عملکرد و افق های فراروی این بنیاد پرداخت و ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: دفتر پژوهش های اسلامی آستان قدس با مشارکت دفتر همایش های علمی و پژوهش های آزاد مؤسسه دارالحدیث برگزاری کنگره هزاره سید مرتضی علم الهدی(ره) را در دستور کار خود قرار داده و آثار این کنگره در اسفند ماه سال جاری رونمایی می شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با این کنگره 8 پنل و 41 نشست علمی برگزار می شود که پنل نخست آن برگزار شده و رو به اتمام است؛ ما در این نشست ها آثار و اندیشه های قرآنی، حدیثی، فرهنگی، تمدنی، اجتماعی و سیاسی، کلامی، فقهی و ادبی آیت الله سید مرتضی علم الهدی را مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت پنل «سید مرتضی علم الهدی و حوزه علمیه تشیع» را در اواخر بهمن و اوایل اسفند برگزار می کنیم.

حجت الاسلام راد عنوان کرد: هر کدام از پنل ها 4 یا 5 نشست دارد که در مجموع 41 نشست را تشکیل می دهد؛ ما از مراجع و علما درخواست کردیم تا پیام هایی را درباره ابعاد علمی و شخصیتی این عالم بزرگ ارائه دهند و حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نخستین مرجع تقلیدی بودند که برای دبیرخانه پیام ارسال کردند.

رییس نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت احیای سیره اهل بیت(ع) و جایگاه علم در کلام معصومان(ع) بیان کرد: بر اساس روایات، علم اقتدار آفرین است و هر کسی به علم دست یابد قدرت می یابد و هر کسی نتواند به علم دست پیدا کند تحت قدرت دیگران قرار می گیرد؛ ائمه اطهار(ع) به علم و پژوهش اعتنای بسیاری داشتند و در روایات مختلف بر لزوم تولید علم در ساحت های مختلف اشاره دارند.

وی عملکرد سه ساله دفتر نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این دفتر در آذرماه 96 تأسیس شده و رسالت جذب آثار و طرح های پژوهش را برعهده داشته است؛ آثاری که در طول این سه سال از دفتر نمایندگی قم منتشر شده، 11 عنوان در 76 جلد است و 9 عنوان اثر دیگر را نیز در دست انتشار داریم.

حجت الاسلام راد با بیان اینکه تا کنون 19 تفاهم نامه با مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی منعقد کرده ایم، عنوان کرد: بخشی از فعالیت های ما مبتنی بر این تفاهم نامه ها استوار است؛ ما با مراکزی همچون معاونت پژوهش حوزه های علمیه، انجمن های علمی حوزه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و بنیاد بین المللی اسراء با دو تراز علمی در حال همکاری هستیم.

رییس نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزاری کرسی های ترویجی و نشست های علمی برگزار شده و در حال برگزاری از سوی این بنیاد را مورد توجه قرار داد و گفت: ما تا کنون پنج عنوان همایش برگزار کرده ایم که برخی از آنها هر سال تکرار می شود که از این میان می توان به همایش هایی همچون سیره علمی امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها؛ سوگواره رضوی و الگوی مفهومی عفاف جنسی اشاره کرد؛ افزون بر این موارد در برگزاری همایش هایی همچون چالش کرونا و زندگی مؤمنانه و آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت(ع) در دوره معاصر مشارکت داشته ای.

حجت الاسلام راد ادامه داد: ما در دوره سه ساله خود 40 نشست را با مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه برگزار کرده ایم و برخی از این نشست ها همچون «عیون اخبارالرضا از نگاه فرهیختگان» در حال حاضر نیز در حال برگزاری است که 30 نشست از آن برگزار شده و تا پایان سال جاری 20 نشست دیگر نیز برگزار خواهد شد؛ این همایش سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی تأکید کرد: روز شنبه هفته آینده همایشی با عنوان ترجمان قرآن و بازپژوهی قرآنی - تقریبی اندیشه های آیت الله واعظ زاده خراسانی که بعد از حضرت آیت الله بروجردی پدر تقریب جهان تشیع شناخته می شود در قالب 4 پنل با حضور فرزند ایشان و سخنرانی شخصیت های برجسته عرصه تقریب از ساعت 8:30 صبح تا 17:30 برگزار خواهد شد؛ همچنین نشست درآمدی بر نیایش های شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز برگزار خواهیم کرد تا این بعد از شخصیت این شهید والمقام نیز بازپژوهی و تبیین شود.

حجت الاسلام راد با اشاره به جلسات رونمایی و نقد آثار از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم را مورد اشاره قرار داد و افزود: 14 کتاب را در قالب 14 نشست بررسی و رونمایی کردیم و هم اندیشی ها و مشارکت های علمی با سایر نهادها نیز داشته ایم.

وی به تشریح افق فراروی دفتر نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی پرداخت و بیان کرد: افق فراروی ما تابعی از اسناد بالادستی و منشور فعالیت های علمی و پژوهشی بنیاد پژوهشی آستان قدس رضوی است و ما مبتنی بر این سند مهم ترین مؤلفه در حرکت علمی دفتر قم را اهتمام به تراث، علوم و فرهنگ و معارف رضوی می دانیم؛ چشم انداز فراروی ما احیای تراث و الهیات رضوی است.

حجت الاسلام راد عنوان کرد: بازپژوهی و تحلیل تراث رضوی اعم از آثار مکتوب و احادیث و هر آنچه که در فرهنگ رضوی قابل جانمایی است برای ما به منظور استخراج علوم و معارف نهفته در این آموزه ها اهمیت دارد؛ همایش عیون اخبارالرضا(ع) نشان داد که ظرفیت این کتاب در تولید علوم انسانی اسلامی شناخته شده نیست و استقبال نخبگان از آن نیز نشان از این دارد که همچنان محتوا و مضمون این کتاب نزد ما حوزویان و دانششگاهیان مغفول است.

وی یکی از افق های فراروی دفتر نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی را تولید علم دینی مبتنی بر پژوهش های میان رشته ای توصیف کرد و گفت: متأسفانه پژوهش های دینی در سده های اخیر به دلیل تک رشته ای بودن و عدم رویکرد بینارشته ای توفیق لازم را برای حل چالش های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نداشته اند؛ ما درصدد آن هستیم یک الهیات کاربردی که در سطح زندگی مردم اثرگذار باشد را ارائه دهیم و در این راستا یک گروه پژوهشی را تعریف کرده ایم که به زودی راه اندازی می شود.

حجت الاسلام راد توجه به مفاخر و شخصیت های برجسته جهان تشیع را از دیگر افق های فراروی دفتر نمایندگی قم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دانست و ابراز کرد: نشان دادن نقش برجسته عالمان شیعی در تولید علوم انسانی و اسلامی و بازخوانی میراث علمی مذهب تشیع به زبان های مختلف از دیگر فعالیت های ما است.

وی همچنین حضور جدی، مستمر و مؤثر در فضای مجازی را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: امروز فضای مجازی یک واقعیتی است که باید آن را بپذیریم؛ ما قصد داریم حضور پایدار و مؤثری را در فضای مجازی داشته باشیم؛ برای همین منظور دفتر قم هر آنچه لازم است را تمهید می کند./841/پ202/ب1

ارسال نظرات