۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۷۲۲۱۰۸

قدرت فیلم‌های متنوع و در ژانرهای گوناگون در سومین روز از جشنواره فیلم کوتاه

قدرت فیلم‌های متنوع و در ژانرهای گوناگون در سومین روز از جشنواره فیلم کوتاه
سومین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران شاهد قدرت فیلم‌های متنوع و در ژانرهای گوناگون بود. اسامی فیلم‌های برتر نشان می‌دهد که مردم و علاقه‌مندان سینما کارهایی که تنوع ژانری داشته باشند را می‌پسندند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز سوم جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی برگزار شد که قول دبیر جشنواره مبنی بر پیشتازی و موفقیت فیلم‌ها در ژانر به بار نشسته است. همانطور که قبل از این بارها اعلام شده بود این جشنواره تلاش دارد تا ژانرهای غیر از درام که کمتر در سینمای به کار بسته شده است را مورد توجه قرار دهد. فیلم‌های رازآلود، کمدی، فانتزی، دفاع مقدس و... به جشنواره آمدند و توجه مردم را به خود جلب کردند.

حال نگاهی به فیلم‌های برتر جشنواره در روزهای گذشته مانند «بالا افتادن»، «ازینجا باز شود»، «مریضخانه مرکزی»، «نوشابه مشکی»، «شیهه»، «برنو»، «از دید نقاش» و... نشان می‌دهد ضمن آنکه فیلم‌های درام جایگاه خود را حفظ کرده است فیلم‌های ژانر کمدی، دفاع مقدس و رازآلود، فانتزی در جشنواره در مرکز توجه قرار دارند.

بنابراین جشنواره تا میانه خود نشان داده که توانسته انتظار مخاطبین از تنوع ژانری را برآورده کند. البته باید تا روز آخر جشنواره منتظر ماند و دید که نتیجه این خروجی چه خواهد بود. برخی از داوران جشنواره مانند روح الله سهرابی نیز به خبرنگار تسنیم گفت که سطح کارهای امسال با سال‌های گذشته تفاوت کرده و شاهد رشد چشمگیر کارها از نظر تکنیک و ابعاد هنری آن هستیم.

دیروز نیز اسامی داوران بخش داستانی معرفی شدند: محمدرضا سکوت، روح‌الله سهرابی، رسول صدرعاملی، هادی مقدم‌دوست و حسین نمازی.

اما بازدید مدیران سینمایی در روزهای گذشته حاشیه دیگر جشنواره فیلم کوتاه تهران است. در روز اول که مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم کوتاه به محل جشنواره آمد. روز دوم هم خزاعی به همراه حمیدی مقدم رئیس مرکز گسترش سینمای تجربی و هاشم میرزاخوانی مدیر مؤسسه سینما شهر به جشنواره آمد و در روز گذشته شاهد حضور مهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و محمد هاشمی معاون حقوقی وزیر ارشاد بودیم.

نکته قابل توجه درباره حضور مدیران جشنواره فاصله آنها از رسانه و گفتگوی خبری است. البته برخی از آنها مصاحبه‌های کوتاهی در میانه حضور خود داشتند اما در هر حال مانند ادوار گذشته گفتگو و مصاحبه جدی با آنها دیده نمی‌شود.

البته جوادی در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در دیدار خود با آذرپندار از حمایت مالی سه فیلمساز منتخب دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران خبر داد که اتفاق خوبی در حوزه فیلم کوتاه قلمداد می‌شود.

جوادی نیز مانند دیگر مدیران با ستاد خبری جشنواره گفت‌وگوی کوتاهی داشت. او در بخشی از این مصاحبه تأکید کرد: در  فیلم‌هایی که موفق شدم در جشنواره امسال ببینم، هم از ایده‌پردازی آثار لذت بردم و هم از ساختار آنها. به نظرم این آثار، فیلم‌های بسیار خوبی بودند که نوید این را می‌دهند که ما شاهد استعدادهای خوبی در نسل جدید علاقه‌مندان سینما خواهیم بود و امیدوارم تاکید دوستانم در فرآیند برگزاری جشنواره فیلم کوتاه بر مقوله ژانر، به ما کمک کند تا در سینمای بلند هم خلا حضور روایت‌های متنوع را برطرف کنیم و شاهد حضور فیلمسازانی در ژانرهای مختلف باشیم.

هاشمی نیز در مصاحبه‌ای بیان کرده که انجمن در بحث تولیدات و آموزش‌ها، جان دوباره گرفته است، همچنین در برخی از شهرستان‌ها افتتاح دفتر جدید داشتیم و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است. جشنواره با توفیق نسبی، نسبت به جشنواره‌های قبلی برگزار شده و امیدوارم که هر روز شاهد پیشرفت این جوانان باشیم.

روز قبل اخباری مبنی بر حضور وزیر ارشاد در جشنواره شنیده می‌شد که به‌ علت تداخل برنامه‌های او امکان حضور وزیر فراهم نشد.

کارگاه‌های آموزشی دیروز نیز مانند روزهای گذشته شاهد علاقه‌مندان سینما بود. دو کلاس با موضوع فرم، سبک و ژانر با حضور دکتر مجید شیخ انصاری و کارگردانی با حضور احمدرضا درویش برگزار شد. کلاسی در فضای علمی و دانشگاهی و کلاسی با فضای عملی و میدانی. درویش در کلاس خود از خاطراتش با مرحوم خسرو شکیبایی در فیلم‌های سرزمین خورشید و کیمیا گفت و بیان کرد که هر شب در سوئیت هتل به‌خاطر گلی شدن لباس‌هایمان دعوا می‌کردیم که چه کسی لباس‌ها را بشوید. زیرا خشکشویی هتل امکان پذیرش لباس‌های گلی که ماحصل کار در صحنه‌‌های خاکی و پرتکلف فیلمبرداری در جنوب بود را نداشت.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درد دلش را درباره سرنوشت فیلم رستاخیز اینگونه بیان کرد که تا وقتی وضع این فیلم مشخص نشود درباره آن صحبت نمی‌کنم. گرچه قول‌هایی درباره این فیلم دادند اما این فیلم همچنان وضعیت نامشخصی دارد. فیلم در پلتفرم‌های خارجی در حال عرضه بین‌المللی است. مجوز بین‌المللی هم صادر شده اما سوال این است که چطور این مجوز صادر شده و تماشاگران خارجی می‌توانند فیلم را ببینند اما ایرانی‌ها روی پرده نه؟ طبق عهدی که با عوامل، خدای خودم و صاحب رستاخیز بستم، این فیلم را برای پرده سینما ساخته‌ام و تمام امکانات فیلم برای نمایش در سالن استاندارد جمعی است که این آرزوی من محقق نشده است. اما آرزوی اصلی من محقق شد، یعنی اینکه فیلم ساخته شد. صبر من زیاد است و می‌دانم بالاخره اکران می‌شود.

نمایشگاه عکس «ایران من» که به عنوان بخش جنبی این روزها در کنار جشنواره در حال برگزاری است حالا شکل رقابتی به خود گرفته و قرار است از میان عکس‌هایی که به این نمایشگاه ارسال شده 3 عکس برگزیده شود.

ارسال نظرات