۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۲۲۱۵۱

کتاب رساله حقوق امام سجاد منتشر شد

کتاب رساله حقوق امام سجاد منتشر شد
کتاب رساله حقوق امام سجاد(ع) اثر شهید عبدالحمید دیالمه منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، "کتاب رساله حقوق امام سجاد (ع) اثر شهید عبدالحمید دیالمه  کاری از انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شد

کتاب حاضر، سلسله سخنرانی‌های شهید دکتر عبدالحمید دیالمه، از شهدای ۷۲ تن در هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ است که در دانشکده‌های علوم و ادببات دانشگاه مشهد و در سال ۱۳۵۸ عنوان شده است.

شهید دیالمه در این مجموعه به شرحی نو و مطابق با نیاز جامعه اسلامی از حقوق متقابل انسان پرداخته تا هم نقش بی بدیل امام سجاد (ع) را در تریبت انسان متعالی و جامعه دینی نشان دهد و هم مخاطب خود را با نظام مندی حق و تکلیف و ظرافت‌های آن در مکتب اهل بیت (ع) آشنا کند. گرچه تقدیر الهی فرصت شرح همه حقوق این رساله را به شهید دیالمه نداد. لکن آنچه بنا به ضرورت زمانه و نیاز نسل جوان مطرح شده در این کتاب بیان شده است.

از امتیازات این مجموعه پرسش و پاسخ‌های انتهای هر جلسه است که ضمن افزودن بر غنای بحث، نمادی از تحقق کرسی آزاداندیشی در سنگر دانشگاه است.

رساله حقوق امام سجاد (ع) منشوری است که شخصیت حقیقی انسان را به طور خاص بیان می‌کند، یعنی شخصیت آدمی چگونه و با چه اعمال و رفتار و اوصافی ظهور می‌یابد.

این اظهار خضوع آگاهانه در برابر ذات اقدس الهی از راه‌های گوناگونی بروز می‌یابد که از آن به حق بزرگ خداوند -عبودیت خالصانه- تعبیر شده و با حقوق گوناگون دیگری که در رابطه وجودی انسان با سایر افراد شکل می‌گیرد قابل اجراست.

در این کتاب، ابتدا رابطه و شئون وجودی موجودات به ویژه انسان با حق تعالی بیان شده است و سپس اجرای آیات و روایات توضیح داده شده که این رابطه، چه اقتضائاتی دارد و با اجرای این اقتضائات، انسان به کمال حقیقی خود نائل می‌شود.

ارسال نظرات