۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۷۲۲۲۲۷
حجت الاسلام بهرامی:

نسخ خطی را به صورت برخط در اختیار محققان قرار خواهیم داد

نسخ خطی را به صورت برخط در اختیار محققان قرار خواهیم داد
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به بارگذاری 200 هزار پایان نامه در این پایگاه، گفت: نسخ خطی را در اختیار محققان قرار خواهیم داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) گفت: در مرکز نور با چالش مهمی یعنی حق تألیف و کسب مجوز برای ارائه اطلاعات مواجه هستیم. البته برخی مراکز مجوز به ما داده‌اند تا آثار آنها را منتشر کنیم و تاکنون بیش از سه هزار اجازه‌نامه از شخصیت‌ها، استادان حوزه و دانشگاه و مجموعه‌ها گرفته شده است.

وی افزود: ولی هر مقدار که از کتب قرآنی و حدیثی فاصله می‌گیریم و به فضای علوم انسانی و نوپدید نزدیک می‌شویم چالش ما برای کسب مجوز مالکیت معنوی هم بیشتر می‌شود از جمله برای تاریخ ایران چقدر درگیر مسائل مالکیت معنوی بودیم مثلا قریب به ده سال است که اثری تولید شده ولی منتظر مساعدت یک نویسنده و ناشر هستیم تا آن مجموعه تکمیل شود.

حجت‌الاسلام بهرامی تصریح کرد: امروز فضای پژوهش در علوم انسانی و اسلامی به سمت دیجیتال حرکت می‌کند و هر اثری که در این قالب عرضه نشود از چشم بسیاری از پژوهشگران مورد غفلت قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: تلاش ما برای در دسترس قرار دادن بیشتر و بهتر منابع پژوهشی تنوع بیشتری یافته است که از جمله توجه به بحث نورلایو در کنار نورمگز است که برای آن چشم‌انداز میلیونی تعریف کرده‌ایم.

بارگزاری ۲۰۰ هزار پایان‌نامه

حجت‌الاسلام بهرامی بیان کرد: سال قبل با مساعدت آقای جعفریان و برخی مؤسسات قریب به ۲۰۰ هزار پایان‌نامه در مسیر ورود اطلاعات هستند و یا در پایگاه قرار داده شده‌اند و با مساعدت آیت‌الله اعرافی برای پایان‌نامه حوزوی هم همین برنامه اجرا خواهد شد و امیدوارم شاهد تحول در این عرصه باشیم.

وی افزود: با وزارت ارشاد و خانه کتاب در عرصه نسخ خطی رایزنی شده و اگر کار وب‌سایت آقابزرگ احیاء نشود کار نسخ خطی را شروع خواهیم کرد تا به صورت برخط در اختیار محققان قرار بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان اینکه دغدغه پژوهشگران باید علوم اسلامی دیجیتال باشد، اضافه کرد: سلسله نشست‌هایی در زمینه علوم انسانی و اسلامی دیجیتال برگزار خواهیم کرد و یک مجله با عنوان علوم انسانی و اسلامی دیجیتال هم در دست نشر داریم. هدف ما در این نشست‌ها این است که مراکز پژوهشی را با دیجیتال درگیر کنیم و در عمل کمک کار ما باشند.

وی افزود: متأسفانه اکنون کارهای دیجیتال در ارتقاء پژوهشی یک محقق نقشی ندارد زیرا ساختار ارتقاء مبتنی بر مقالات علمی پژوهشی است و از این جهت باید تغییراتی ایجاد شود.

ارسال نظرات