۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۲۲۳۱۳
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

در نارآرامی های اخیر جای احزاب قوی تاثیرگذار خالی است

در نارآرامی های اخیر جای احزاب قوی تاثیرگذار خالی است
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: در ناآرامی‌های اخیر کشور، جای احزاب قوی و تاثیرگذار برای حل و فصل مسائل بسیار خالی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست علمی راهبردهای تحزب در نظام اسلامی که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد، خاطرنشان کرد: حزب در جامعه اسلامی باید فراتر از حوزه سیاست به امر به معروف و جلوگیری از منکر بپردازد، در شرایط کنونی، حزب اسلامی باید به کمک نظام  و حاکمیت بیاید تا با گسترش معروف ها در جامعه ،دایره منکرات را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت حزبی به صورت خودجوش از افراط و تفریط در جامعه جلوگیری می کند، گفت: بخشی از مشکلات امروزی جامعه، به دلیل نبود احزاب قوی و کارآمد برای گسترش عقلانیت و تعدیل هیجانات است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر در جامعه اسلامی احزاب قوی و فعال مطابق با مبانی دینی  و قانون اساسی حضور داشته باشند، خود به خود عقلانیت گفتمانی ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به اینکه لازمه حیات یک حزب، داشتن چارچوب فکری و رقبای گفتمانی است، گفت: اگر حزبی  نماینده فکری یک گفتمان نباشد و در مقابل یک گفتمان خود را بازسازی نکند خود به خود از بین خواهد رفت، کما اینکه بزرگ ترین و فعال ترین حزب تاریخ ایران، یعنی حزب جمهوری اسلامی به دلیل داشتن گفتمان فکری در مقطع حساس انقلاب، بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده بوداما وقتی رقبایش از میدان خارج شدند، از درون دچار اختلاف شد و با تدبیر رهبران منحل گردید.

وی ادامه داد: خیلی از احزابی که در دوره انتخابات ها به صورت قارچ گونه ظهور و بروز پیدا می کنند ولی بعد از انتخابات به کما می روند به دلیل نداشتن  رقیب گفتمانی است که بخش های مختلف جامعه را نمایندگی کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: امروز در شرایط آشوب در کشور، به دلیل اینکه حزب نداریم، برخی هنوز تردید دارند که مشکل کجاست، آیا بحث صرفا حجاب است یا مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... نیز دخیل هستند؟چون حزب قوی وجود ندارد کسی نمی تواند جمع بندی کاملی از مسائل داشته باشد. در این شرایط همه چیز جنبه زمینه ای و بهانه ای پیدا می کند.

وی ادامه داد: جریان های سیال و هیجانی در جامعه ایجاد شده است ولی چون در قالب منطق گفتمانی ارائه نمی شود معلوم نیست چه می خواهند و از آن طرف هم حاکمیت نمی داند با چه کسی گفت و گو کند، این به دلیل خلاء حزب است.اگر عنصر احزاب طبق اصل 26قانون اساسی فعال شوند و اندیشه ورزی ها و تصمیم سازی ها در رقابت های سالم حزبی تولید شود، هم دولت پاسخگو می گردد و هم  احزاب باید پاسخگوی رفتارهای سیاسی باشند.مجلس شورای اسلامی باید برای این مشکل تدبیری بیاندیشد و قوانین لازم را تصویب کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراز داشت: نقش سازنده احزاب در شرایط بحرانی روشن می شود. کلید فعال سازی احزاب و حمایت از آنها در دست مجلس شورای اسلامی است.

وی همچنین تجمیع کننده منافع مردم، حلقه واسط بین ملت و حاکمیت برای جلوگیری از شکاف های مزمن و گسست های مخرب، افزایش مشارکت در نظام اسلامی، تبدیل کننده مشارکت توده ای به مشارکت نهادمند، تمرکز زدایی از قدرت و ابتنا سازی تصمیم گیری ها و قانونگذاری ها بر اساس اراده و افکار عمومی، جلب رضایت عامه، رقابت گفتمانی سالم را از دیگر کارویژه های حزب در نظام اسلامی ذکر کرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حزب باید حلقه واسط بین مردم و حاکمیت باشد و بتواند صدای آنها را به گوش مسئولان برساند و مسئولان را پاسخگو کند و خودش هم پاسخگوی به نظام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا تصریح کرد: امروز متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و توطئه دشمنان، نوعی بی اعتمادی بین مردم و مسئولان ایجاد شده است و وجود احزاب قوی با برنامه و در چارچوب حاکمیت می تواند این رابطه را ترمیم کند.

وی، افزایش مشارکت در نظام اسلامی بویژه انتخابات را سرنوشت ساز خواندو گفت: احزاب قوی و توانمند می توانند مردم را پای صندوق های رای بکشانند. مشارکت پایین در شان جامعه انقلابی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا یادآورشد: اگر می بینیم در شرایط التهاب در جامعه، خیلی از افراد سکوت می کنند، به خاطر این است که پویش عقلانیت جمعی فعال نیست .حزب وجود ندارد و افراد احساس می کنند نماینده گفتمان خاصی نیستند و ملاحظات هزینه فایده بخشی از مردم را در بحران اخیر، منفعل کرد.

استاد حوزه و دانشگاه وجود دانش حزبی را نیز بسیا ر مهم دانست و گفت: ما در نظام اسلامی نمی توانیم دانش حزبی را از غرب بگیریم بلکه دانش حزبی باید توسط حوزه های علمیه و مجتهدان و دانشگاهیان ما تولید شود، متاسفانه در این زمینه ضعف داریم و اکنون هیچ درس اجتهادی ای  در این زمینه در حوزه فعال نیست.

دکتر مهاجرنیا همچنین کارجمعی، ایمان قلبی، تبری از دشمنان اعتقادی، دوری از تعصبات، باور به حمایت الهی، اعتقاد به بهره مندی از زندگی جاودانه، باور به رضایت الهی، آرمانخواهی، پذیرش ولایت الهی، باور به پیروزی و غلبه بر دشمنان را از  اصول و ویژگی های تحزب اسلامی ذکر کرد و به توضیح آنها پرداخت.

وی  در بخش پایانی سخنان خود به رویکرد راهبردی حزب بر اساس اصل سوم قانون اساسی پرداخت و گفت: در این اصل شرح وظایف نظام اسلامی در قالب شانزده مسئولیت مهم از جمله مسئولیت هایی همانند؛ بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه‌ها، استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر، طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب، محو هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی،تأمین آزادیهای سیاسی و اجتماعی در حدود قانون، مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه،در تمام زمینه‌های مادی و معنوی، تأمین حقوق همه‌جانبه افراد از زن و مرد و توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم، بیان شده است.

او گفت: نظام اسلامی اگر بخواهد به درستی به این  وظایف و مسئولیت هایش عمل کند نیازمند سازوکار احزاب است، در نظام اسلامی احزاب در تعامل نزدیک با دولت و یاور و همکار آن هستند. مع الاسف دولت های مختلف در طول سالیان گذشته در این خصوص فعال نبودند.

ارسال نظرات