۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۷۲۲۴۴۷

رونمایی از موسوعه فقهی علامه شیخ محمدحسین آل‌کاشف‌الغطاء

رونمایی از موسوعه فقهی علامه شیخ محمدحسین آل‌کاشف‌الغطاء
دومین پیش همایش تخصصی «رونمایی از موسوعه فقهی علامه شیخ محمدحسین آل‌کاشف‌الغطاء» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دومین پیش همایش تخصصی «رونمایی از موسوعه فقهی علامه شیخ محمدحسین آل‌کاشف‌الغطاء» قبل از ظهر امروز در تالار امام حسین(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این همایش آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حج اسلام و المسلمین محمدهادی یوسفی غروی استاد حوزه علمیه، نجف لک زایی معاون محترم پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و اکبر اسدعلیزاده رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حضور داشتند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این همایش با اشاره به لزوم تولید علم و احیای موضوعات علمی علما اظهار داشت: تتبّع و تحقیق در برخی از موضوعات علمی به معنای احیای آن علم است و موسوعه فقهی آیت الله کاشف الغطاء که به نوعی نوآوری است جای بسی مطالعه و تورق دارد.

رونمایی از موسوعه فقهی علامه شیخ محمدحسین آل‌کاشف‌الغطاء

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: از جمله نقاط قوت پژوهش این است که در تحقیق و علم آموزی، مکان خاصی مد نظر قرار نگرفته و در عرصه و موضوعات خاص باقی نماند و پژوهش کردن از علمایی که در زمان خود نقش آفرین و نوآفرین بودند و در عرصه های مختلف از برجستگی های علمی برخوردار بودند، بسیار مورد نیاز جامعه بوده و امری قابل تحسین است.

در ادامه این همایش رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به علت توجه به برخی از علما در مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: علامه کاشف الغطاء از علمایی بود که واجد اندیشه‌های راهبردی بوده و علاوه بر پرداختن به مباحث جزئی و فقهی جامعه، از مسائل کلان جامعه نیز غافل نبوده و با اقصا نقاط کشور و جهان اسلام در ارتباط بود.

وی در ادامه افزود: معرفی علمای با اندیشه راهبردی جهان اسلام و پژوهش و تحقیق درباره آنان، می تواند الگوی مناسبی برای حوزه‌های علمیه، پژوهشگران، فرهیختگان و اهل علم و دانش باشد.

رونمایی از موسوعه فقهی علامه شیخ محمدحسین آل‌کاشف‌الغطاء

حجت الاسلام علیزاده در ادامه این همایش با اشاره به شخصیت و جایگاه علمی آیت الله کاشف الغطاء اظهار داشت: علامه کاشف الغطاء در موضوعات مختلف همچون کلام، رجال، تفسیر و در بسیاری از علوم تبحر خاصی داشت و فقیهی با حجت و برهان قوی بود.

وی در ادامه افزود: مهمترین بعدی که برای علامه کاشف الغطاء سراغ داریم، بُعد فقهی ایشان است و اگر به آثار فقهی او مراجعه کنیم درمی‌یابیم که وی در آثار فقهی خود از قواعد گسترده فقهی و اصولی بهره کافی برده و با این روش توانسته است پاسخ بسیاری از سوالات جدید و نوپدید را پاسخ دهد.

گفتنی است در این همایش از مجموعه فقهی موسوعه بیست و هفت جلدی علامه کاشف الغطاء رونمایی شد.

ارسال نظرات