۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۲۲۵۰۹

پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا

پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پی درگذشت  استاد علیرضا صدرا
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پی درگذشت استاد علیرضا صدرا پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دکتر "علیرضا صدرا"، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شب گذشته دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت پیامی از سوی حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی صادرشد: 

بسم الله الرحمن الرحیم
«يَرْفَعْ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» (مجادله/۱۱)
ارتحال دانشمند معظم، متفکر گرانمایه و اندیشمند حکیم عرصه‌ی فلسفه‌‌ی سیاسی اسلامی «دکتر علیرضا صدرا» ضایعه‌ی جانکاهی است که دلمان را عزادار کرد. این ضایعه را به جامعه‌ی علمی ایران عزیز، اساتید، همکاران، علاقه‌مندان، دانشجویان و به‌ویژه همسر، فرزندان و بستگان محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم.

مجاهدت‌ها و تکاپوهای علمی آن استاد فقید در عرصه‌ی اندیشه‌ی سیاسی اسلامی فراموش‌نشدنی است. گام‌های مفیدی که دکتر صدرا برای حل مسائل مبتلابه جمهوری اسلامی علی‌الخصوص تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت برداشتند، قابل توجه بوده و بی‌شک باقیات الصالحات ایشان محسوب می‌شود. ایشان ازیک‌سو از محضر اساتید صاحب‌نامی هم‌چون «علامه محمدتقی جعفری» بهره برده و با این پشتوانه به کرسی‌های اندیشه‌ی سیاسی اسلامی و ایرانی رونق بخشیده است؛ و ازسوی‌دیگر کثیری از شاگردان را در این حوزه پرورش داد که هر کدام از آن‌ها اینک از اساتید برجسته‌ی مطالعات سیاسی اسلامی در کشورمان شمرده می‌شوند. ایشان در پایه‌گذاری مراکز و گروه‌های فعال مطالعات سیاسی اسلامی این مرز و بوم، هم‌چون دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام به‌ویژه «گروه علوم سیاسی» این دانشگاه، نقش برجسته‌ای داشتند.

اینجانب که از دوره‌ی کارشناسی علوم سیاسی محضر ایشان را در درک کرده‌ام و تا دو روز قبل از رحلت‌شان این ارتباط تداوم داشت، وی را فردی آراسته به فضایل و مکارم اخلاقی در حدّ اعلی، نظریه‌پردازی مسلط به مبانی اسلامی، متفکری معطوف به حل مسائل راهبردی نظام، مدیری کوشا در جهت ارتباط و هم‌افزایی نخبگان حوزوی و دانشگاهی یافتم که توانسته بود دو زیور حلم و علم را به‌دور از افراط و تفریط کنار هم جمع کند. همکاری ایشان با «پژوهشکده‌ علوم و اندیشه‌ سیاسی» پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تولید آثاری منتهی گردید که بخشی از آن‌ها منتشر و بخشی نیز در دست انتشار است. دکتر صدرا در «گروه فلسفه سیاسی» مجمع عالی حکمت اسلامی، از آغاز تاسیس تا پایان عمر شریف‌شان حضوری موثر داشتند؛ اینک در نبود ایشان، از برکات این حضور سالیان سال بهره خواهیم گرفت.

بر دوست‌داران ایشان واضح است که زنده‌نگه‌داشتن یاد و نام «دکتر صدرا» در گرو توجه روزافزون به دغدغه‌های این استاد فقید، به‌ویژه در عرصه‌ی گسترش و ترویج اندیشه‌ی سیاسی اسلامی و کاربست آن‌ها در عرصه‌ی عمل از طریق گسترش حکمت عملی و توجه به کارآمدی نظام و ارتقای بهره‌وری و اثربخشی، علی‌الخصوص تعالی و ارتقای حکمرانی در سطح ایران، جهان اسلام و نظام بین‌الملل است. نقش این متفکر فرهیخته در گسترش مطالعات سیاسی اسلامی، توجه به متفکران قویم این شاخه‌ی دانشی، احیای آثار حکما و فقهای متأله هم‌چون: فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین، علامه نائینی و امام خمینی رحمه‌الله‌علیه، تحکیم مردم‌سالاری دینی و در یک‌کلام طرح و ارایه‌ی «سیاست متعالیه» از خاطرها فراموش نخواهد شد.

خدای متعال این روح بی‌قرار و رحلت‌گزیده را غریق رحمت واسعه‌ی خود فرماید و اجر جزیل و صبر جمیل را نصیب باقی‌ماندگان‌شان گرداند. به ما نیز توفیق عنایت فرماید تا هم‌چون آن استاد محبوب در ظلّ و ذیل قرآن و عترت در گسترش معارف ثقلین موفق باشیم.

نجف لک‌زایی
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی
و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظرات