۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۲۲۶۰۳

تحلیل رسانه ای الگوی اغتشاشات آینده و راهکارهای مقابله رسانه ای با آن

تحلیل رسانه ای الگوی اغتشاشات آینده و راهکارهای مقابله رسانه ای با آن
جلسه اندیشه ورز «پیش بینی الگوی اغتشاشات آینده و راهکارهای رسانه ای و تبلیغی آن» با حضور اساتید و جمعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با انتشار خبر فوت خانم مهسا امینی رسانه های معاند با استفاده از ظرفیت به وجود آمده و با بهره وری از ظرفیت فضای مجازی آغاز یک ناآرامی و اغتشاش در کشور را رقم زدند و تمام تلاششان را به کار گرفته تا این مساله را به مدارس و دانشگاه ها بکشانند و سپس آن را به سمت آشوب های قومی مذهبی سوق دهند و در روزهای اخیر نیز به کمک عوامل داعشی خود در کشور حادثه تروریستی ناگواری را در شهر شیراز و حرم مقدس شاهچراغ رقم زدند.

از این رو جلسه اندیشه ورز «پیش بینی الگوی اغتشاشات آینده و راهکارهای رسانه ای و تبلیغی مقابله با آن» با حضور اساتید فرهنگی، نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مسئولان امنیتی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

براساس این گزارش در ابتدای جلسه عموزاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به حوادث اخیر کشور و منطقه گفت: آمریکا به دنبال سرگرم کردن روسیه با اکراین، چین با تایوان و جمهوری اسلامی ایران با اغتشاشات داخلی بود.

وی اشاره ای به علوم معرفتی در حوزه علمیه و نقش آن در جلوگیری از آشوب داشت و ابراز کرد: امام علم اقتصاد و جامعه شناسی آکادمیک نخوانده بودند اما با یک بینش عمیق معرفتی و با همین فقه و اصول مرسوم در حوزه های علمیه انقلابی را محقق کردند که نظام شاهنشاهی با آن قدمت و عظمتش را برای همیشه از صحنه این مملکت پاک کرد.

آقای عجمی آنلاین کند/مشکل هویتی فرهنگی آشوبگران تا جلوگیری از شتاب اقتصادی کشور

آقای عجمی آنلاین کند/مشکل هویتی فرهنگی آشوبگران تا جلوگیری از شتاب اقتصادی کشور

در ادامه حجت الاسلام عرب که از فعالان عرصه معنویت پژوهی، تصریح کرد: یکی از گام های جدی دشمنان معنا بخشی به گروه های اغتشاشگر است چرا که از خلاء معنایی رنج می برند و به دنبال معنویت بدون دین هستند و به آن دامن می زنند.

مدرس معنویت پژوهی اظهار کرد: گام های بعدی و تحرکات بعدی به عقیده بنده هویت بخشی معنایی است که این هویت بخشی گاهی در قالب گروهک های قومی مذهبی خواهد بود که امروز نیز شاهد آن هستیم و کلان روندی نیز به عنوان معنویت بدون دین را شاهد هستیم که در حال رشد نیز است و کنشگران این عرصه هم در اغتشاشات اخیر به میدان آمده بودند.

وی سپس به معنویت بدون دین و بروز شکل جدید از معنویت های نوظهور پرداخت و گفت: امروزه قرائت های جدید از خود نشان می دهند و با شگردهای مختلف به دنبال انحراف نسل جوان هستند.

آقای عجمی آنلاین کند/مشکل هویتی فرهنگی آشوبگران تا جلوگیری از شتاب اقتصادی کشور

در ادامه آقداغی که به نمایندگی از شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه حاضر بود، اذعان کرد: مدل اغتشاشات و حوادث اخیر با حوادث دهه های اخیر متفاوت بود و فتنه اخیر از ابتدا رادیکالی به وجود آمد.

وی اظهار داشت: دشمن تمام رسانه هایش را بسیج کرده بود و نهایت بهره از فضای رها شده اینترنت در ایران را برد لذا اگر ما در فضای رسانه موج آفرینی ها را بدست بگیریم می توانیم موفق باشیم.

آقداغی با اشاره به حوادث اخیر کشور تصریح کرد: حوادثی که در این یک ماه اتفاق افتاد یک لایه سیاسی امنیتی و یک لایه فرهنگی اجتماعی دارد که به نظرم باید به هر دو به قدر کفایت توجه کرد و توجه بیش از اندازه به یکی از آن دو موجب غفلت از دیگری نشود.

وی ادامه داد: فرهنگ یک هسته پایدار و یک هسته پویا دارد که در زمانه ای زندگی می کنیم که پویایی های فرهنگی به شدت متاثر از رسانه است که اسم آن را موج رسانه ای شدن فرهنگ می گذاریم که رسانه به مرور عوامل پویایی فرهنگ را در خود هضم کرده و یا اینکه مرور رقبای خود را حذف و مبدل به تاثیرگذاری صرف رسانه شده است.

آقداغی ابراز کرد: نباید از رسانه و تاثیرات آن غافل شد و حضور نوجوانان در فضای رها شده تاثیرات مخرب و خطرناکی در پی دارد که باید برای آن چاره اندیشی جدی داشت.

آقای عجمی آنلاین کند/مشکل هویتی فرهنگی آشوبگران تا جلوگیری از شتاب اقتصادی کشور

سپس حجت الاسلام واضحی با بیان اینکه این حوادث و فتنه نه برای اولین بار و نه آخرین بار، ابراز کرد: اگر امروز شاهد چنین حوادثی در قالب ناهنجارهای فرهنگی و اجتماعی بودیم به این دلیل است که در حوزه فرهنگ و دین کم کاری داشته ایم.

وی شبهه را محل فتنه دانست و یادآور شد: زمانی می توانیم با فتنه ها مقابل کنیم که ذهن نوجوانان را از شبهات آکنده و متاثر از فضای مجازی پاک کرده و سوالات آنها را پاسخ قانع کننده و صحیح بدهیم.

حجت الاسلام واضعی با گلایه از وضعیت موجود در مدارس و آموزش و پرورش اذعان کرد: معتقدم باید نهاد رهبری را از دانشگاه به آموزش و پرورش منتقل کنیم متاسفانه فرزندانمان را در مدارس رها می کنیم آنگاه می خواهیم در دانشگاه به دنبال تطهیر جوانان باشیم.

آقای عجمی آنلاین کند/مشکل هویتی فرهنگی آشوبگران تا جلوگیری از شتاب اقتصادی کشور

محمود رضا کبیری فعال و استاد و کارشناس رسانه نیز با اشاره به نقش فضای مجازی در حوادث اخیر نکاتی را مطرح کرد و تاکید داشت: اتفاقاتی که در روزهای گذشته اتفاق افتاد، شاید برای اهالی سیاست و کسانی که حوزه های جلوتر از حوزه های اجتماعی یا به اصلاح سوشیال فعالیت دارند، خیلی عجیب بود؛ اما برای کسانی که در حوزه رسانه فعال بوده و در آن زیست بوم فعالیت دارند این را می دانستند که باید منتظر تسونامی های اجتماعی در آینده باشیم و در واقع بروز چنین اتفاقاتی را پیش بینی می کردند.

وی ابراز کرد: امروزه کشور ما با نسلی روبرو است که اساساً نسبت به اطراف خود ژرفایی ندارند و در سطح حرکت می کنند و اساساً نگاه آنان به دنیای پیرامون خود نگاه خاصی است و این بزرگترین نکته‌ای است که باید در ارتباط گیری با این نسل در نظر گرفته شود.

استاد دانشگاه با اشاره به نقش رسانه در تاثیرگذاری بر افکار مردم جامعه بیان داشت: امروزه انقلاب اسلامی ایران با جنگ جهانی رسانه روبه‌رو  و مواجه شده است؛ به گونه ای که تعداد ۱۷۰ شبکه فارسی زبان و بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ کانال به صورت شبانه روزی علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند.

آقای عجمی آنلاین کند/مشکل هویتی فرهنگی آشوبگران تا جلوگیری از شتاب اقتصادی کشور

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به اینکه رصد گذشته بسیار مهم است، عنوان کرد: علل حوادث گذشته بسیار مهم و تاثیرگذار است که ابتدا باید آنها را بررسی کرد و سپس به پیش بینی حوادث آینده پرداخت.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم مقابل تقویم حملات دشمن به موقع و درست عمل کنیم باید از گذشته عبرت بگیریم و نقشه راه آینده خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی گلایه ای نیز نسبت به خالی بودن مساجد از روحانیون و طلاب داشت و سنگر مسجد را سنگر اول جبهه فرهنگی قلمداد کرد که رها شدن آن به ضرر فرهنگ جامعه ختم می شود.

آقای عجمی آنلاین کند/مشکل هویتی فرهنگی آشوبگران تا جلوگیری از شتاب اقتصادی کشور

در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ با اشاره به حوادث اخیر ابراز داشت: رسانه در اغتشاشات اخیر محوریت اصلی را برعهده داشت و کل فضای مجازی عملیات کننده این ماجرا بودند و ما در نبرد رسانه ای رسماً شکست خوردیم.

وی افزود: در این اغتشاشات پهنه شبکه های اجتماعی و مجازی و حتی گیم ها اتفاق می افتاد و کل فضای مجازی عملیات کننده این ماجرا بود و این نبرد واقعاً نبرد رسانه ای بود که ما نتوانستیم عملیات رسانه ای درستی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال شلوغ کردن خیابان ها نبود، خاطرنشان کرد: دشمن با حوادث اخیر به دنبال جلوگیری از شتاب و رشد اقتصادی ایران بود، ما با کریدر شمال به جنوب در شتاب اقتصادی بودیم و درآمد حاصل از آن بیش از فروش نفت ما بود و به نوعی ما دیگر نیازمند و وابسته به نفت نبودیم اما دشمن با حوادث اخیر به دنیا نشان داد که راه های ارتباطی ایران امن نیست و به سمت ایران نروید.

وی حامیان داخلی اغتشاشگران و آشوبگران را خائنین به ملت دانست چرا که آنها مانع رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایران شدند.

آقای عجمی آنلاین کند/مشکل هویتی فرهنگی آشوبگران تا جلوگیری از شتاب اقتصادی کشور

در پایان حجت الاسلام سعیدی آریا از کارشناسان مذهبی رسانه اظهار کرد: نباید ضرر و زیان های آشوب و حوادث اخیر را در حد آتش زدن چند آمبولانس و ماشین آتش نشانی و چندین بانک تقلیل داد، فهم اینکه ما بالقوه چقدر ضرر کرده ایم بسیار و اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: شناخت ماهیت اغتشاش بسیار مهم است که آیا صرفاً یک حرکت هیجانی است یا اینکه هدف دار و با مدیریت بیرون از کشور است، لذا برای آینده نگری و حتی عبرت از گذشته و نوع برخورد با آشوبگران، رسیدن به پاسخ این سوالات بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی آریا با بیان اینکه همه آشوبگران نیازمند بصیرت و برخورد رئوفانه نیستند، اظهار داشت: برخی از آشوبگران لیدر و تربیت شده برای چنین مواقعی هستند که هیچ نوع بصیرت و روشنگری در آنها تاثیر نخواهد داشت از این رو تنها قوه قهریه آنان را در جای خود می نشاند همانطور که امیرالمومنین (ع) نیز با ناکثین و مارقین مقابله کرد.

کارشناس دینی برنامه سمت خدا بیان کرد: شناخت نفس اغتشاش و اینکه به چه دلیل به وجود می آید و سطوح متغییرهای آن و اینکه به چه روشی می توان آن را آرام کرد، بسیار مهم و ضروری است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
جالب بود
0
1