۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۷۲۲۶۹۵

اگر پلاک خودرو به سرقت رفت، چه کنیم؟

اگر پلاک خودرو به سرقت رفت، چه کنیم؟
سرقتی که جدیدا خیلی رایج شده است؛ به سرقت رفتن پلاک خودرو به اندازهٔ به سرقت رفتن خودرو می‌تواند شما را در دردسرهای قانونی بیندازد و زمان شما را تلف کند.

به گزارش مشرق، اگر این اتفاق برای شما رخ داد چه باید کرد؟ برای جلوگیری از سو استفاده‌های قانونی باید سریعا با پلیس تماس بگیرید و موضوع مفقودی را اطلاع بدهید تا مورد مفقودی شما ثبت شود و در کمتر از ۴۸ ساعت به مراکز راهنمایی‌ورانندگی، واحد شماره‌گذاری مراجعه کنید تا سو استفاده‌های قانونی از پلاک ماشین، دامن‌گیر شما نشود. در ادامهٔ این مقاله به بررسی مراحل و اقداماتی که هنگام سرقت پلاک خودرو باید انجام شوند پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

اولین قدم بعد از به سرقت رفتن پلاک خودرو چیست؟

بعد از هر سرقتی به‌محض متوجه شدن، باید سریعا به پلیس اطلاع بدهید تا گزارش تهیه کنند. در سرقت پلاک خودرو هم دقیقا باید همین‌کار را انجام بدهید تا پلاک شما را در لیست سیاه ثبت کنند و در صورت مشاهدهٔ پلاک، آن را متوقف کنند. وقتی پلاک شما در لیست سیاه ثبت شود، از نظر قانونی شما مسئول جرایم اتفاق افتاده با پلاک نیستید.

برای اعلام مفقودی پلاک با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا پلیس در محل سرقت حضور پیدا کند و یک گزارش از شرح ما وقع تهیه کند. یک نسخه از این گزارش به شما داده می‌شود تا بتوانید اقدامات بعدی را انجام بدهید. با دردست‌داشتن برگه گزارش، مدارک خودرو و مدارک شناسایی به کلانتری مراجع کنید تا پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی و راهور ثبت شود. از این لحظه به بعد، هرکجا خودرویی با این پلاک مشاهده شود، خودرو را متوقف می‌کنند.

یک راه دیگری که ساکنان استان‌ها می‌توانند پلاک را در لیست سیاه ثبت کنند، مراجعه به مراکز تعویض پلاک در مرکز استان است. این قضیه برای افرادی که ساکن شهرستان هستند، کمی متفاوت است، به این دلیل که دفاتر تعویض پلاک شهرستان‌ها غرفه آگاهی ندارند و شهرستان نشینان باید به اداره پلیس آگاهی مراجعه کنند تا تشکیل پرونده بدهند.


اگر پلاک مفقود شده باشد چه کنیم؟

اگر شک دارید که پلاک ماشین شما مفقود شده و یا به سرقت رفته است، هیچ تفاوتی در روند کاری شما ایجاد نمی‌کند و شما باید روال گفته‌شده در این مقاله را برای پلاک مفقود شده هم انجام بدهید. یکی از اقدامات خیلی ساده که می‌تواند شما و پلاک ماشین شما را از سو استفاده‌های احتمالی سارقان در امان نگه دارد، چک کردن هر روزهٔ پلاک‌های خودرو است.


بدون پلاک نمی‌توانید رانندگی کنید

اگر ماشین شما پلاک نداشته باشد، شما نمی‌توانید رانندگی کنید و خودرو را جابه‌جا کنید حتی برای رفع انواع صدای ماشین هم نمی‌توانید به مکانیکی مراجعه کنید پس باید بعد از اعلام مفقودی، درخواست پلاک جدید بدهید چون پلاک قبلی شما وقتی به لیست سیاه برود، برای همیشه غیر قابل استفاده می‌شود.

منبع:خودرو بانک

در خواست پلاک جدید مثل درخواست پلاک برای ماشین جدید است. مالک ماشین با در درست داشتن مدارک احراز هویت مالک، برگه سبز ماشین، معاینه فنی و سایر مدارک لازم که در ادامه به طور کامل به آن‌ها پرداخته‌ایم، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.

اگر اعلام سرقت پلاک خودرو نکنیم چه می‌شود؟

پلاک خودرو درست مثل اثر انگشت شما است، اگر جرمی با پلاک شما ثبت شود و شما اعلام سرقتی پلاک خودرو را ثبت نکرده باشید، اثر انگشت شما در صحنهٔ جرم موجود است و شما باید پاسخگوی جرم اتفاق افتاده باشید. برای اینکه درگیر دادگاه و تاوان پس دادن به‌خاطر جرم مرتکب نشده نشوید، حتما با پلیس تماس گرفته و یا به راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.

رانندگی با خودرویی که پلاکش مفقود شده است درست مثل این است که شما سند ماشین را ضامن فردی کنید که مطمئن هستید به قراردادش عمل نمی‌کند و قسط‌هایش را پرداخت نمی‌کند، پس نباید انتظار داشته باشید که بتوانید فک رهن خودرو کنید؛ پس اگر کسی پلاک خودروی شما را دزدید نباید انتظار داشته باشید که جرمی با آن مرتکب نشود. به‌جز موارد گفته شده در بالا، قانون گذار برای فردی که ماشین و یا پلاک ماشینش مفقود شود ولی به پلیس اطلاع ندهد، پرداخت جزای نقدی هم در نظر گرفته است.

اگر مالک پلاک را از بین ببرد جرمش چیست؟

گاهی اوقات رانندگان خودشان به‌عمد پلاک خودرو را مفقود می‌کنند، اگر به پلیس اعلام مفقودی کنند و پلیس متوجه شود که مالک عمدا این کار را کرده است، جریمهٔ سنگینی پیش‌رو خواهد داشت و باید به مراجع قانونی علت این کار را توضیح بدهد. یکی دیگر از اقداماتی که رانندگان برای فرار از جریمه و دوربین‌های راهنمایی‌ورانندگی می‌کنند، مخدوش و یا کندن پلاک است که برای این کار هم پلیس جریمهٔ سنگین و حکم دادگاهی صادر می‌کند؛ بنابراین بدون پلاک با ماشین هیچ جا نروید و تنها مکانی که با ماشین بدون پلاک می‌توانید بروید، مراکز تعویض پلاک است.


مدارک لازم برای ثبت پلاک جدید

اگر بعد از اعلام مفقودی، جهت گرفتن پلاک جدید اقدام کردید، باید به قوانین تعویض پلاک خودرو آگاهی داشته باشید تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید به مقصود خودتان برسید. در ادامه یک لیست از مدارک موردنیاز برای شما تهیه کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

• اصل سند کارخانه

• برگه سبز

• کارت خودرو

• مدارک احراز هویت مالک ماشین (اصل کارت ملی و شناسنامه)

• برگه عدم خلافی

• اصل برگهٔ بیمه‌نامهٔ شخص ثالث

• اصل کارت معاینه فنی

• مدارک احراز محل سکونت مالک ماشین

معمولا سارقان از پلاک‌های دزدی برای ارتکاب جرم استفاده می‌کنند و پلاک سرقتی را روی ماشین‌های سرقتی نصب می‌کنند و یا کلاهبرداران با سرقت پلاک تلاش می‌کنند یک خودروی سرقتی به شما بفروشند و شما را درگیر قانون کنند. برای تشخیص ماشین سرقتی بهترین راه استعلام شماره پلاک است. می‌توانید وارد وبسایت راهور شوید و استعلام بگیرید و یا از طریق مراجعه حضوری به دفتر پلیس +۱۰ از وضعیت سرقتی نبودن خودرو و پلاک مطمئن شوید.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
شیوه جدید دزدی

دیشب ساعت ۲ شب زنگ خونه من رو زدن و گفتن ماشین جلوی در مال شماست؟
گفتم اره .. گفتن در ماشینت بازه رفتم داخل کوچه که ببینیم متوجه شدم سه نفر با سر و روی کاملا بسته پشت دیوار خونم هستن که با دیدن من خاستن حمله کنن به طرفم و کلید ماشین رو بگیرن سریعا به داخل رفتم و در رو بستم و با پلیس تماس گرفتم لطفا مراقب باشید و اگه با چنین مواردی مواجه شدین اصلا در رو باز نکنید و یا با کلید ماشین بیرون نرید شگرد جدید دزدها هست که در رو میزنن و کلید رو ازتون میگیرن یا اینکه با اسلحه وارد خونه میشن
0
0