۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۷۲۲۱۸۷

امروز صیانت از امنیت انرژی خاورمیانه مرحله جدید رویارویی با آمریکا است

امروز صیانت از امنیت انرژی خاورمیانه مرحله جدید رویارویی با آمریکا است
نویسنده سوری با اشاره به نقش حزب الله در دفاع از حقوق نفت و گاز لبنان و گوشمالی کشتی وابسته به ائتلاف سعودی توسط انصار الله در ساحل حضرموت تاکید کرد، امروز صیانت از امنیت انرژی خاورمیانه مرحله جدید رویارویی با آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «حسناء نصر الحسین»، نویسنده سوری در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم با عنوان «صیانت از ثروت ملت‌ها و غارت آنها توسط آمریکا...راهبرد در برابر راهبرد. آیا رهایی از هژمونی با آزادی ثروت‌ها آغاز می‌شود؟» بر راهبرد جدید مقاومت برای رویارویی با هژمونی آمریکا و دست‌نشاندگان آنها اشاره کرد.

در این یادداشت آمده است: پرونده انرژی همواره یکی از مولفه های مهم سیاست خارجی آمریکا بوده است و از همان زمان اکتشاف نفت در خاورمیانه به ویژه در عربستان سعودی و سهیم شدن شرکت‌های نفتی آمریکایی در اکتشاف نفت در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، واشینگتن گمشده‌ای را یافته بود که برای تامین امنیت خود و کشورهای غربی را جستجو می‌کرد، زیرا واشینگتن از زمان جنگ جهانی دوم مأموریت حمایت و تامین منابع انرژی کشورهای غربی را بر عهده داشته است.

در ادامه آمده است: اگرچه اقتصاد اساس روابط بین الملل است، اما همپوشانی و درهم تنیدگی در این روابط که به دلیل ضرورت‌های بین المللی بوده، گسترش ماهیت این روابط را برای مداخله در عرصه‌های دیگر از جمله فعال‌سازی روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی.. اجتناب ناپذیر و ضروری کرده است.

به عقیده نویسنده، این درهم تنیدگی منافع آمریکا با اکثر کشورهای خاورمیانه که بر دریاچه‌های نفت و گاز و سایر ثروت‌ها خوابیده‌اند، در حالی که واقعیت سیاسی غیر مستقلی هم در این کشورها حاکم است، وظیفه سیطره آمریکا بر ثروت‌های خاورمیانه را آسان کرد.

بر اساس این یادداشت، انرژی، دهه‌ها پیش، مهم‌ترین رکنی بوده که واشینگتن استراتژی خارجی خود را بر اساس آن بنا کرده است تا نفوذ و تسلط خود بر منطقه غنی از انرژی خاورمیانه را گسترش دهد و از همین رو  پایگاه‌های نظامی خود در منطقه را هم  در آبراهه‌ها و نزدیک منابع انرژی قرار داد.

نویسنده ادامه داده است: از همین رو است که انرژی و امنیت آن حیاتی‌ترین موضوع برای واشینگتن، غرب و به طور کلی جهان باقی مانده ؛اما آمریکا با اقدامات خصمانه خود و جنگ و تجاوز به کشورها برای سرقت این انرژی به جای خرید آن، با بقیه کشورها تفاوت دارد و جنگش با عراق هم تنها برای ربودن  انرژی این کشور بود و یکی از مهم‌ترین اهداف بانک آمریکا از حمله به عراق را ثروت انرژی عراق  تشکیل می‌داد.

در این یادداشت آمده است: در شرایطی که امروز کشورهای غربی از بحران انرژی بی‌سابقه‌ای در چند دهه اخیر رنج می‌برند، واشنگتن همچنان به سرقت ثروت‌ سرزمین‌های عربی ادامه می‌دهد. در شمال سوریه روزانه کاروان‌هایی از ثروت نفتی این کشور توسط آمریکا به غارت می‌رود در حالی که مردم سوریه به دلیل از دست دادن این ثروت استراتژیک با رنج و مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

نویسنده تأکید کرد: امروز در سایه تحولات جهانی و نابسامانی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در پی بحران جهانی انرژی ناشی از  جنگ روسیه و اوکراین پدید آمده جهان برای حفظ بقا، تشنه انرژی شده است.

وی افزود: مهم‌ترین تحولی که در پرونده انرژی رخ  داده این است که امنیت انرژی و حفاظت از آن و جلوگیری از سرقت آن توسط اشغالگران بزرگ‌ترین عنوان برای مرحله جدید از تاریخ مناقشه با آمریکا، غرب، رژیم صهیونیستی و عمال آن درمنطقه است و این چیزی است که ما در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی شاهد بودیم و اینکه چگونه سلاح مقاومت در دفاع از این حقوق لبنان موفق عمل کرد.

نویسنده در ادامه با اشاره به عملیات هشدار دهنده یگان پهپادی یمن علیه کشتی که برای غارت نفت یمن به اسکله بندر الضبه در ساحل حضر موت یمن  آمده بود، گفت: حالا ما شاهد رویداد بزرگی در یمن بوده‌ایم که در آن ارتش یمن توانسته خطوط قرمزی را ترسیم کند تا امنیت انرژی یمن را امنیت ملی برای تمام یمن قلمداد کند.

وی تأکید کرد: وقتی ارتش یمن کشتی نفتی را که برای سرقت ثروت نفت یمن به ساحل این کشور آمده بود وادار به عقب نشینی کرده است، این پیام هشدار به قدرت‌های متجاوز علیه یمن داده شده که دستی که برای سرقت ثروت‌های مردم ما دراز می‌شود، قطع خواهد شد.

نویسنده آورده است: این عملیات در بندر الضبه نشانه تحول بزرگ در قدرت ارتش یمن با سلاح های بازدارنده دفاعی و هجومی است که اوضاع را برای متجاوزان زیر و زبر و نجات این ثروت‌ها از چنگ چپاولگری آمریکا را قطعی و اجتناب پذیر می‌کند.

نصر الحسین نوشت: اگر دکترین جدید آمریکا در یکی از مهم‌ترین بندهای خود حفاظت از آبراهه‌ها را شامل می‌شود،  این دکترین نیروهای مقاومت با آن مقابله می‌کند که ما از آبراهه‌های خود محافظت می‌کنیم، ثروت ما متعلق به ما است و حق ما است که با قدرت خود از آن محافظت کنیم.

نویسنده در پایان با تاکید بر اینکه انرژی یکی از مهم‌ترین دلایل اشغالگری آمریکا و کشورهای غربی در منطقه است، گفت: از همین رو است که ما شاهد تحولی بزرگ در برخورد با راهبرد غارت و چپاول و سرقت ثروتمان از سوی آمریکا هستیم؛ به نحوی که راهبرد رویارویی واقعی را برای حفاظت از ثروت‌ها  و در راس آن ثروت نفت و گاز به کار می‌گیریم پس آیا استراتژی جدید مقاومت در حفاظت از انرژی منجر به رهایی از هژمونی آمریکا و سپس بیرون کردن آن از منطقه خواهد شد؟

پایان پیام/

 

ارسال نظرات