۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۷۲۱۷۶۸

چالش‌های محافل اطلاعاتی اسرائیل

چالش‌های محافل اطلاعاتی اسرائیل
یکی از جدیدترین میادین شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی مربوط به نبرد شمشیر قدس در مه ۲۰۲۱ است؛ به طوری که بعد از پایان جنگ، اشغالگران حتی یک نشانه پیروزی برای خود نیافتند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کتاب «رژیم موقت مفهوم و پژوهش‌های تخصصی» که توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های الاتحاد تألیف و منتشر شده، در مباحثی تخصصی به بررسی پدیده فروپاشی رژیم موقت صهیونیستی پرداخت است. این کتاب در فصل اول مفهوم رژیم موقت و اذعان شخصیت‌های مختلف بین‌المللی و صهیونیستی به این موضوع را مورد اشاره قرار داده و در فصل‌های بعدی به بررسی ساختارهای امنیتی و تشکیلاتی سرویس‌های جاسوسی و نظامی رژیم صهیونیستی پرداخته و در ادامه بحران‌های فراروی اسرائیل که منجر به این فروپاشی می‌شود را برشمرده است.

بخش یازدهم

چالش‌های محافل اطلاعاتی اسرائیل

مجموعه‌ای از تهدیدات و چالش‌های بی‌سابقه در سطح مؤسسات و نهادهای اطلاعاتی اسرائیل وجود دارد که خود صهیونیست‌ها معتقدند پیامدهای زیادی برای امنیت این رژیم در مرحله آینده خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان ارشد امنیتی در محافل اطلاعاتی اسرائیل معتقدند یکی از مهمترین چالش‌های این رژیم وضعیت امنیتی آن در سایه عدم ثبات و مشکلاتی است که اسرائیلی‌ها از آن رنج می‌برند. در چنین شرایطی، سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل وظیفه دارند خطرات امنیتی که اسرائیل را تهدید می‌کند ارزیابی کنند اما چالش‌ها و موانع زیادی در این روند وجود دارد که در بسیاری از موارد نهادهای اطلاعاتی این رژیم را دچار خطا می‌کند.

در سال 2009 مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انجام مطالعه‌ای تحت عنوان «اطلاعات اسرائیل، محیط، چالش‌ها و تهدیدهای آینده» به مهمترین شکاف‌ها و نقاط ضعف ساختار اطلاعاتی اسرائیل اشاره کرده که بهتر است نگاهی به هویت این مرکز مطالعاتی و نویسنده این گزارش بیندازیم:

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی یکی از مهمترین مراکز و نهادهای اسرائیلی به شمار می‌‌رود که نقش برجسته‌ای در تصمیم‌گیری‌های تل‌آویو دارد. مطالعات و گزارش‌هایی که این مرکز منتشر می‌کند همواره از اهمیت بالایی برای مقامات اسرائیلی برخوردار است. به ویژه اینکه مرکز مذکور به طور خاص مأمور بررسی تهدیدهای پیش روی رژیم صهیونیستی و اوضاع متغیر در منطقه غرب آسیا و کل جهان است که می‌تواند تأثیرات زیادی در زمینه‌های مختلف سیاسی و نظامی و استراتژیک و اقتصادی بر اسرائیل داشته باشد. پژوهشگران و کارشناسان این مرکز نیز از زبده‌ترین مسئولان نظامی و اطلاعاتی هستند.

شموئیل ایوین، نویسنده گزارش «اطلاعات اسرائیل، محیط، چالش‌ها و تهدیدهای آینده» از برجسته‌ترین پژوهشگران مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است که در وهله نخست یک کارشناس متخصص در امور اقتصادی محسوب می‌شود و همچنین در کشورهای غربی مطالعات زیادی در زمینه موازنه‌های امنیتی و نظامی انجام داده است. او مقالات و اسناد مهمی در زمینه نظریه‌های امنیتی در غرب آسیا دارد و از جمله کتاب‌هایی که به چاپ رسانده می‌توان به این موارد اشاره کرد: اقتصاد خاورمیانه، موازنه‌های امنیتی، بازار جهانی نفت، اطلاعات و تروریسم. او در حال حاضر به عنوان مشاور امور راهبردی و اقتصادی در دفاتر نخست‌وزیران مختلف اسرائیل کار می‌کند و سابقه طولانی فعالیت در سرویس‌های اطلاعاتی را نیز دارد. بر همین اساس نظریه‌ها و مطالعاتی که شموئیل ایوین انجام می‌دهد از اعتبار و اهمیت بالایی برای مقامات صهیونیست برخوردار است.

خطرات امنیتی اسرائیل در دهه آینده

مطالعه جدیدی که شموئیل ایوین درباره چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی رژیم صهیونیستی انجام داده شامل مجموعه‌ای از خطرات امنیتی در دهه آینده است:

ـ خطر سلاح‌های مدرن که در اختیار دشمنان اسرائیل قرار می‌گیرد و امکان تجهیز کشورهای مختلف جهان به سلاح هسته‌ای.

ـ خطر موشک‌های دقیق و راکت‌های پیشرفته به ویژه از جبهه شمالی و ایران و گروه‌های فلسطینی علیه جبهه داخلی اسرائیل (فلسطین اشغالی).

ـ خطر پیشرفت نظامی ارتش‌های منطقه که سلاح‌های مدرن در اختیار دارند.

ـ تهدیدات نظامی غیرقابل پیش‌بینی.

ـ تهدیدات «تروریستی» از جانب گروه‌های افراطی منطقه یا جهان.

ـ خطر وقوع انتفاضه جدید فلسطینیان.

ـ خطر برپایی دولت فلسطین با قیام ملی فلسطینیان.

رسوایی صهیونیست‌ها در نبرد شمشیر قدس

در یازدهم ماه مه 2021 ساعت 18 به وقت محلی، مقاومت فلسطین تهدیدهای خود را که 48 ساعت قبل از آن اعلام کرده و به دشمن در خصوص هتک حرمت مسجدالاقصی و تجاوز به اهالی قدس در محله شیخ جراح هشدار داده بود، عملی کرد. دشمن صهیونیستی تصور می‌کرد که این تهدیدات اجرایی نمی‌شود اما به سرعت متوجه شد خطای بزرگی در ارزیابی و جمع‌آوری اطلاعات درباره گروه‌های مقاومت مرتکب شده و این گروه‌ها دسته عظیمی از موشک‌ها را به سمت قدس و گوش‌دان و تل‌آویو شلیک کرده و با موشک‌های کورنت، جیپ نظامی افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را در نوار غزه هدف قرار دادند. سپس موشک‌های مقاومت یکی پس از دیگری به سمت مواضع اسرائیل شلیک شد و طی 3 ساعت همه تل‌آویو و شهرک‌های اسرائیلی را دربرگرفت.

این جنگ به مدت 11 روز ادامه داشت و مقاومت طی آن دستاوردهای متعددی کسب کرد که مهمترین آنها به این شکل است.

ـ دشمن صهیونیستی اجازه نیافت که به خطوط درگیری مستقیم با مقاومت برسد.

ـ 6 فرودگاه نظامی اصلی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت و عملیات‌های هوایی این رژیم را دشوار و پیچیده کرد.

ـ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بانک اهداف خود را که برای بمباران غزه در نظر گرفته بود از دست داد.

ـ گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نتوانست نمایش قابل قبولی در برابر موشک‌های مقاومت از خود نشان دهد و ثابت کرد علی‌رغم هزینه فراوانی که برای آن می‌شود کارایی لازم را ندارد.

ـ بعد از هدف قرار گرفتن مراکز اصلی یگان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در بئر السبع و النقب عملیات سازمان رصد و جنگ الکترونیکی این رژیم مختل شد.

ـ 80 درصد از شهرک‌نشینان اسرائیلی مجبور شدند طی روزهای جنگ در پناهگاه بمانند.

ـ زندگی صهیونیست‌های ساکن در شهرهای عسقلان و اسدیروت و اشدود در طول روزهای جنگ کاملاً تعطیل شد.

ـ فرودگاه بن‌گوریون رژیم صهیونیستی بیش از یک روز کاملاً از کار افتاد و فرودگاه رامون در معرض تعطیلی قرار گرفت.

ـ تنش‌های روانی سربازان ارتش رژیم صهیونیستی بیش از قبل شد و آنها جرئت نداشتند از ترس غافلگیری‌های مقاومت در هیچ عملیات زمینی وارد شوند به ویژه بعد از اینکه فرماندهی ارتش و اطلاعات رژیم صهیونیستی گزارش داد به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت فلسطین تونل‌هایی ایجاد کرده‌اند که در عملیات‌های زمینی از آن استفاده می‌کنند.

ـ مقاومت فلسطین در مدیریت نبرد رسانه‌ای و تحمیل جنگ روانی به دشمن عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و ارتش الکترونیکی بزرگی در میان آوارگان فلسطینی در کشورهای دیگر و داخل شهرهای فلسطین و کرانه باختری و اراضی اشغالی 1948 به راه انداخت.

ـ رژیم صهیونیستی در پایان جنگ نتوانست هیچ نشانه یا تصویری از پیروزی برای خود ارائه دهد.

پیامدهای جنگ غزه برای اشغالگران

صهیونیست‌ها طی دهه گذشته تلاش کردند یک استراتژی نظامی مطابق با چالش‌هایی که این رژیم را تهدید می‌کند ایجاد کنند اما نتایجی که در نبرد شمشیر قدس ظاهر شد عکس این موضوع را نشان می‌دهد:

ـ در خلال این جنگ مشخص شد که طی دو دهه گذشته برنامه جنگی اسرائیل دچار عقب‌گرد شده است. کاملاً روشن است که اسرائیلی‌ها تمرکز خود را معطوف به برتری هوایی ارتش خود کرده و در مقابل از نیروی زمینی خود غافل شده‌اند که پیامدهای آن در جنگ‌ها خود را نشان می‌دهد.

ـ ادامه این استراتژی نظامی اسرائیل موجب شده تا مقاومت بتواند توانایی‌های این رژیم در سطح انسانی و مادی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ـ در سطح چشم‌انداز اطلاعاتی اسرائیل مشخص شد که توانایی اطلاعاتی این رژیم به هیچ وجه در حد و اندازه ادعاهای آن نیست. علت این امر عمدتاً به تغییرات سریع در نقشه تهدیدات منطقه برمی‌گردد که منجر به خطای مؤسسات اطلاعاتی و ارزیابی اسرائیل شده است.

ـ اجتناب نیروی زمینی ارتش اسرائیل از ورود به نبرد با نیروهای فلسطینی شکست دیگری برای این رژیم بود که اشتباه بودن استراتژی نظامی اسرائیل از 20 سال گذشته تاکنون را ثابت کرد.

ـ عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در این جنگ ثابت کرد که شکاف‌های زیادی در آن وجود دارد و این شکاف‌ها صرفاً مربوط به سطح استراتژیکی نیست و به بخش عملیات تاکتیکی نیز مربوط می‌شود. در بسیاری از موارد، این وضعیت مستلزم یافتن راهکارهای فوری و ضروری است؛ چرا که نیروهای اسرائیلی را از مواجهه با واقعیت میدانی ناتوان می‌کند.

ـ فلسطینی‌ها ثابت کردند که مقاومت مسلحانه عنصر مهمی در عقب راندن ارتش اسرائیل و تضعیف نیروی زمینی آن است و همچنین شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در صفوف ارتش دشمن صهیونیستی را افزایش می‌دهد.

ـ پیشرفت توانمندی‌های نظامی مقاومت بعد از هر درگیری با ارتش رژیم اشغالگر خود را نشان داده و ثابت کرد که مقاومت فلسطین وارد مرحله پیشرفته‌ای از آماده‌سازی و تجهیز نظامی برای غافلگیر کردن دشمن شده است.

چالش‌های نظامی اسرائیل در جنگ آینده مقابل حزب‌الله و حماس

نیروی دریایی ارتش اسرائیل در کنار نیروی هوایی آن، مأموریت‌های مهمی بر عهده دارد که محافظت از ساکنان و مراکز صنعتی فلسطین اشغالی از جمله آنهاست. همچنین حفاظت از سکوهای گازی فلسطین اشغالی در دریای مدیترانه مقابل طرف‌هایی چون حزب‌الله و حماس نیز جزء مأموریت نیروی دریایی است و در جنگ جولای 2006 با حزب‌الله و جنگ دسامبر 2008 و ژانویه 2009 و آگوست 2014 و مه 2021 با نوار غزه مسئولیت سختی داشت.

اما طی دو دهه گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی به شکل قابل توجهی تمرکز خود را معطوف به نیروی هوایی کرده و از فناوری‌هایی که در این زمینه در اختیار دارد استفاده می‌کند و همواره در حال تقویت تسلیحات هوایی خود بوده است؛ اما با این وجود در جنگ‌های سال 2006 و 2008 و 2009 و 2014 و 2021 با حزب‌الله و حماس موفق عمل نکرد و همه این جنگ‌ها بدون هیچ‌گونه پیروزی برای اسرائیل به پایان رسید. علی‌رغم شکست این استراتژی ارتش اسرائیل مقابل مقاومت، اما صهیونیست‌ها همچنان بر اولویت دادن به نیروی هوایی در برابر نیروی زمینی اصرار دارند.

در مقابل، طبیعتاً قدرت یگان هوایی جنبش حزب‌الله لبنان بسیار کمتر از ارتش اسرائیل است؛ اما با این وجود اسرائیلی‌ها هراس زیادی از توان موشکی و پهپادی حزب‌الله دارند. این جنبش نزدیک به 150 هزار موشک در اختیار دارد که می‌تواند بخش بزرگی از فلسطین اشغالی را با آنها هدف قرار دهد. «اوری جوردین» فرمانده جبهه داخلی ارتش اسرائیل در 15 مارس 2021 هشدار داد که در خلال جنگ آینده با حزب‌الله، اسرائیل روزانه 2000 موشک و راکت از جانب این جنبش دریافت خواهد کرد که ممکن است آسیب بزرگی به بخش اعظمی از مواضع اسرائیل وارد کند به ویژه به فرودگاه‌ها.

ارسال نظرات