۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۷۲۲۱۱۵

لزوم حل سریع پرونده‌های سیاسی لبنان

لزوم حل سریع پرونده‌های سیاسی لبنان
رئیس هیئت شرعی حزب‌الله لبنان با اشاره به لزوم حل سریع پرونده‌های سیاسی این کشور تأکید کرد که سفارتخانه‌ها نمی‌توانند رئیس‌جمهور موردنظر خود را به لبنان تحمیل کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شیخ «محمد یزبک» رئیس هیئت شرعی حزب‌الله روز گذشته در خطبه نماز جمعه با اشاره به بن‌بست سیاسی لبنان اعلام کرد: جلسات پارلمان همچنان بدون اینکه منجر به انتخاب رئیس جمهور جدید گردد، تکرار می‌شود، اما تأکید می‌کنیم که هیچ فراکسیون یا حزبی که از حمایت سفارتخانه‌ها و کشورهای خارجی برخوردار است نمی‌تواند رئیس جمهور مورد نظر آنها را به لبنان تحمیل کند.

وی افزود: آنچه مردم از نمایندگان پارلمان می‌خواهند این است که با یکدیگر گفتگو کنند و برای انتخاب رئیس‌جمهوری که نماینده همه لبنانی‌هاست به توافق برسند؛ نه رئیس‌جمهوری که دلخواه یک گروه خاص باشد. رئیس جمهور لبنان باید شخصیتی قوی داشته و نماینده پروژه قدرتمند لبنان بر اساس معادله ارتش و ملت و مقاومت باشد. ما به عقب برنمی‌گردیم و تئوری تضعیف و تسلیم لبنان از بین رفته است.

این مقام حزب‌الله تصریح کرد: باید هرچه سریعتر دولتی با اختیارات کامل در کشور تشکیل شود که در صورت عدم انتخاب رئیس جمهور جدید بتواند مسئولیت‌های وی را به‌عهده بگیرد.

شیخ محمد یزبک در ادامه به دستاوردی که لبنان در احیای حقوق دریایی خود کسب کرده است اشاره و تأکید کرد: ما توانایی اکتشاف و استخراج گاز خود را با تکیه بر وحدت موضع و قدرت مقاومت و آمادگی مستمر آن برای دفاع از حقوق و حاکمیت لبنان داریم.

وی در ادامه شهادت «عدی التمیمی» جوان فلسطینی به‌ضرب گلوله نظامیان رژیم اشغالگر را به ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت که در برابر اشغالگران ایستاده‌اند، تسلیت و تبریک گفت.

رئیس هیئت شرعی حزب‌الله تأکید کرد: رژیم موقت صهیونیستی که زمان نابودی‌اش نزدیک است بداند خون التمیمی و همه قهرمانانی که پیش از او شهید شدند نمونه بارز اراده‌ای است که هرگز شکسته نخواهد شد.

از سوی دیگر شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله نیز در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرد، مقاومت بار دیگر ثابت کرد که یک نقطه قوت واقعی برای لبنان و عاملی کلیدی در ثبات و دستیابی به حقوق آن است. مقاومت همچنین نقش محوری در جلوگیری از غارت ثروت‌های لبنان دارد و اجرای توافق مرزبندی دریایی با فلسطین اشغالی به لبنان اجازه می‌دهد ثروت‌های نفتی و گازی خود را بدون هیچ محدودیتی استخراج و از آن برای احیای اقتصاد کشور استفاده کند.

وی اضافه کرد: لبنان برای بهره‌مندی از ثروت نفتی و گازی و رسیدگی به بحران‌های خود در شرایط مناسب نیازمند ثبات سیاسی و قانون اساسی است که تحقق این امر مستلزم تکمیل پرونده انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولتی با اختیارات کامل می‌باشد. حزب‌الله تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای غلبه بر موانع تشکیل دولت انجام می‌دهد و می‌خواهد این دولت هرچه سریعتر تشکیل شود تا خود را وقف رسیدگی به مشکلاتی کند که لبنانی‌ها از آن رنج می‌برند. ما همچنین به‌دنبال انتخاب رئیس جمهور در مهلت تعیین‌شده توسط قانون اساسی هستیم و نمی‌خواهیم در این زمینه لبنان وارد خلأ گردد.

این مسئول حزب‌الله در پایان با اشاره به اینکه لبنان یک رئیس جمهور شجاع و میهن‌پرست می‌خواهد که وابسته سفارتخانه‌ها نباشد تأکید کرد: سفارتخانه‌ها رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که منافع خارجی‌ها را بر منافع ملت لبنان ترجیح دهد. مداخله آنها در پرونده انتخاب رئیس جمهور، اختلافات سیاسی را در لبنان پیچیده می‌کند و کشور را به‌سمت خلأ سیاسی می‌برد. کسانی که به‌دنبال ثبات در لبنان هستند باید روی اجماع و تفاهم لبنانی‌ها کار کنند.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات