۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۷۲۲۷۰۷
سخنگوی پدافند غیرعامل حوزه:

زیرساخت های فنی و سامانه‌ای حوزه باید متناسب با افزایش تهدیدات تقویت شود

زیرساخت های فنی و سامانه‌ای حوزه باید متناسب با افزایش تهدیدات تقویت شود
آجرلو با تأکید بر اهمیت بسیار پدافند غیر عامل در حوزه های علمیه گفت: زیرساخت های فنی و سامانه ای حوزه باید متناسب با افزایش تهدیدات تقویت شود.

علی آجرلو سخنگوی ستاد پدافند غیرعامل حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تأکید بر اهمیت بسیار پدافند غیر عامل در حوزه های علمیه تصریح کرد: تمرکز ستاد پدافند غیر عامل در حوزه علمیه بر روی جنگ نرم، جنگ شناختی و نهادینه کردن ارزش ها در جامعه است.

وی ادامه داد: در همین راستا برای تحقق راهبردهای ستاد کرسی های نظریه پردازی و طرح مباحث اندیشکده ای از رویکرد های ما است.

در عین حال تلاش می کنیم از بعد نرم افزاری و سخت افزاری حوزه را در این مسأله در حد توان و امکان ارتقا دهیم و با ارتقاء امور مختلف سامانه ها را از دستبرد تهدیدات سایبری در امان نگه داریم.

آجرلو در ادامه با اشاره به برنامه های این ستاد برای نهادینه سازی پدافند غیر عامل در ادامه اظهار داشت: برنامه‌های مختلفی را در یک سال گذشته برنامه ریزی کردیم که اهم آن آموزش های پدافندی برای طلاب خواهر و برادر بوده که این آموزش ها هم اکنون نیز جاری است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم مبلغین فعالی را در عرصه جنگ شناختی تربیت کنیم که در فضای مجازی و حقیقی ارتباط مستمر و موثری با آحاد جامعه داشته باشند.

سخنگوی پدافند غیر عامل حوزه علمیه در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر شایعه هک سامانه های حوزوی در ماجراهای اخیر اظهار داشت: در قضیه اغتشاشات معمولا سرور های مجموعه های انقلابی مورد هجمه های دیداس و نفوذ شبکه ای قرار می گرفت و حملات زیاد شده بود و به نظر می رسید که این رشته حملات ادامه پیدا کند و سامانه نهادهای حوزوی نیز هک شود.

وی ادامه داد: از همین رو مرکز خدمات حوزه های علمیه، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، جامعه الزهرا و حوزه علمیه سامانه های خود را برای مدت کوتاهی خاموش کردند تا مانع از گسترش حملات و آسیب پذیری جدی شوند؛ خوشبختانه اتفاق بدی نیفتاد اما لازم است که اقدامات مهم زیرساختی صورت گیرد تا بصورت حداکثری از هر گونه حمله پیشگیری کند.

آجرلو عنوان کرد: هشدارهای لازم به متولیان سامانه های اینترنتی حوزه از طرف ستاد پدافند غیرعامل ارائه شده بود تا خود را برای حملات سایبری آماده کرده و اطلاعات راهبردی را از دسترس خارج کنند و تأکید شده بود که موارد ضروری در اینترنت جهانی نباشد؛ همچنین لازم است سرور های داشته باشیم که امنیت لازم را داشته باشند و از قبل هشدارها را داده بودیم که مرحله به مرحله در حال تکمیل برنامه هستند.

وی با تأکید بر اینکه لازم است دیتا سنتر قوی داشته باشیم تا از همه سامانه های حوزوی پشتیبانی کند، افزود: مرکز داده هزینه بر است اما برای ارتقای امنیت سخت افزاری و نرم افزاری چاره ای نیست و باید تأمین شود. برای جلوگیری از چنین شرایطی خاصی که مجبوریم سرورها را از دسترسی اینترنت خارج کنیم لازم است مرکز مستقلی را در مرکز خدمات پایگاه داده داشته باشیم تا نیازهای طلاب به وسیله اینترانت در مراکز و مدارس حوزوی انجام شود تا اگر گاهی مجبور شدیم سامانه ای را از دسترس خارج کنیم از اینترانت استفاده شود.

ارسال نظرات