۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۷۲۲۷۶۰

انتخاباتِ سیاه‌تر از سرنوشت تل‌آویو؛ صهیونیست‌ها هرچه انتخاب کنند، بازنده‌اند

انتخاباتِ سیاه‌تر از سرنوشت تل‌آویو؛ صهیونیست‌ها هرچه انتخاب کنند، بازنده‌اند
انتخابات جدید پارلمان رژیم صهیونیستی در حالی برگزار خواهد شد که تل‌آویو غرق در بحران‌هایی نظیر ناامنی، شکایت‌های جهانی حقوق‌ بشری، مشکلات اقتصادی و حملات سایبری است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر و پس از انحلال کنست، اول ماه نوامبر را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی تعیین کردند. باوجود آنکه شهرک‌نشینان صهیونیست فردا (سه شنبه، ۱۰ آبان) به پای صندوق‌های رای می‌روند اما حتی خودشان، تحلیلگران و مقامات رژیم‌شان نیز انتظار زیادی از این انتخابات ندارند. مشکلات اقتصادی، بی‌ثباتی سیاسی، درگیری و ناامنی، محکومیت‌های جهانی، انتقادات بین‌المللی و ناکارآمدی کابینه‌ها باعث شده تا هرروز تل‌آویو، بدتر از دیروز باشد و کسی هم انتظار تغییر نکشد.

برای رژیم بی‌ثبات، انتخابات بی‌معناست

درابتدای زمان تأسیس رژیم صهیونیستی، برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی با فاصله زمانی عادی آغاز شد اما به همان منوال نماند و در سال‌های اخیر تعداد رویدادهای انتخاباتی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. این افزایش انتخابات‌ها و انحلال پارلمان‌ها، اولین نشانه از بحران سیاسی عمیق در این رژیم است که به ناکارآمدی کابینه‌ها نیز می‌رسد. طی سال‌های اخیر به‌طور میانگین انتخابات صهیونیست‌ها از هر چهار سال یک‌بار به ​​هر دو سال و چهار ماه یک‌بار رسیده و باعث ایجاد نوعی «بحران سیاسی داخلی» شده است. حالا انتخابات فردای تل‌آویو، پنجمین دوره در کمتر از چهار سال گذشته خواهد بود.

این وضعیت تنها به فضای تئوری‌پردازی‌های علمی محدود نمی‌شود و همواره چه سیاسیون اسرائیلی و چه شهرک‌نشینان صهیونیست به آن اذعان دارند. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نتایج نظرسنجی مرکز «تحقیقات افکار عمومی و سیاست‌گذاری» در فلسطین اشغالی را اخیراً منتشر کرد که نشان می‌داد حدود ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند رای‌گیری‌های آتی بن‌بست سیاسی طولانی‌مدت را از بین نمی‌برد. بر اساس این نظرسنجی، ۵۷.۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که اعتقاد ندارند انتخابات آینده بن بست را درهم شکند. «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز درباره انتخابات‌های متعدد تل‌آویو گفته بود: ما در آستانه انتخابات جدیدی هستیم؛ پنجمین انتخابات طی مدتی بسیار کوتاه، و این امر برای اسرائیل بسیار ناسالم و مُضر است.

کابینه‌ تل‌آویو ضعیف است؛ چه با لاپید، چه با نتانیاهو!

این تعدد انتخابات، بحران‌ها بر سر انتخاب نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو را نیز افزایش می‌دهد؛ به همین خاطر نظام حکومتی رژیم صهیونیستی از بدو تأسیس تاکنون، نظامی پارلمانی بوده و رئیس کابینه در این سیستم، عملاً اختیارات مهمی نداشته است. با این وجود، سیاسیون صهیونیست به گونه‌ای برای تصدی جایگاه نخست‌وزیری به درگیری کشیده می‌شوند که در حقیقت، بی‌ثباتی سیاسی را افزایش می‌دهد. «بنیامین نتانیاهو» رهبر معارضان و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی به عنوان مهم‌ترین رقیب «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت فعلی، کارزار انتخاباتی را بسیار جدی گرفته و سعی کرده تا از طرق مختلف، جایگاهی را که ۱۶ سال در دست داشت و در آن به فساد متهم شد را بار دیگر به دست آورد.

گزارش‌های منتشرشده از سرزمین‌های اشغالی در این چهار ماه نشان داد که طی نتایج اکثر نظرسنجی‌های انجام شده در تل‌آویو ائتلاف نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق این رژیم و احزاب راست‌گرای همسو با او توانسته‌اند نوعی اکثریت نسبی را به دست آورند، اکثریتی که الزاما منجر به تشکیل کابینه نخواهد شد. نتانیاهو و طرفدارانش نیز با تکیه بر حملات انتخاباتی خود، لاپید را فردی غیرنظامی توصیف کرده و تلاش دارند تا این نکته را القا کنند که او فرد مناسبی برای مقابله رژیم به تهدیدات امنیتی نیست. وی درحالی مسؤولیت پیشبرد امور کابینه رژیم صهیونیستی را عهده‌دار شد که تل‌آویو با ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌هایی در سطح داخلی و همچنین چالش‌هایی در روابط خارجی مواجه بود . لاپید، مجبور شد از ابتدای کارش تا آینده‌ای نامعلوم این کابینه‌ی کم‌رمق و رژیمِ تحت فشار بحران‌ها را مدیریت کند.

لاپید هم حتی با وجود آنکه شخصیتی سیاسی است، کارش را در مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی آغاز کرد. او حتی برای اثبات مدیریت جنگش، با مقاومت فلسطین درگیر شد و پس از دو شبانه‌روز موشک‌باران شهرک‌های صهیونیست‌نشین آخر به آتش‌بس متوسل شد و آتش جنگ گسترده را خاموش کرد. از سوی دیگر سیاسیون اسرائیلی نظیر «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق تل‌آویو در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «i۲۴» ضمن اشاره به اینکه انتخابات پیش‌رو تغییری در وضعیت تل‌آویو ایجاد نخواهد کرد، اذعان کرده بود که نتانیاهو باری دیگر نخست‌وزیر نخواهد شد. گویا رقابت لاپید-نتانیاهو بر سر هیچ است...

 ناامنی برای تل‌آویو پایان ندارد

موج‌های ناامنی شهرک‌نشینان صهیونیست نه تنها تمام نمی‌شود، بلکه یکی پس از دیگری با قدرت بیشتری به پیکره‌ی بی‌رمق تل‌آویو می‌افتند. درگیری‌های اخیر نظامیان صهیونیست با مقاومت فلسطین، ابتدا از پایگاه «جنین» آغاز شد و تاکنون که به «الشعفاط» و «الخلیل» رسیده، خواب از سر صهیونیست‌ها برده است. در حالی صهیونیست‌ها، برای برگزاری انتخابات برنامه‌ریزی می‌کنند که الخلیل، شب‌ها و روزهاست به قبرستان نظامیان و شهرک‌نشینان تبدیل شده و درگیری متوقف نمی‌شود. «عرین الاسود» کابوس جدید تل‌آویو، نماد جدید مقاومت و گروهی قوی و مقاوم که پا به عرصه کنشگری گذاشته و به اذعان رسانه های صهیونیست، قدرتی بالاتر از تشکیلات خودگردان فلسطین دارد؛ این موفقیت مردمی و مقاومتی فلسطینیان در ماه‌های آینده دستاوردهایی به مراتب بزرگتر از کابینه تل‌آویو خواهد داشت و ان را به چالش خواهد کشید.

تل‌آویو هنوز هم هیچ ندارد؛ نه آبرو و قدرتی، نه حتی امنیت و غذایی...

رژیم صهیونیستی به قدری در مظان اتهام قرار دارد که حتی متحدان غربی-آمریکایی‌اش نیز توان پوشش ضعف‌ها و جنایات بزدلانه‌اش را ندارند. طی روزهای اخیر بارها سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند که جنایات آپارتاید رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کنند؛ این تعجبی نداشت وقتی حتی صدای خود حامیان تل‌آویو در آمده است. چند روز پیش بود که «میک والاس» نماینده پارلمان اروپا در واکنش به انتشار فیلمی از رفتار نظامیان رژیم صهیونیستی حین تخریب خانه یک فلسطینی، این رژیم را تروریستی، استعماری و آپارتاید خواند. تحلیلگران غربی نیز در مطالب خود اذعان کردند تل‌آویو در روابط خارجی، توان کمک به متحدان و به ویژه اوکراین را ندارد؛ چرا که سامانه‌های دفاعی این رژیم حتی برای محافظت از خودش نیز کافی و کارآمد نیستند.

ناظران تحولات بین‌المللی معتقدند که سیاسیون صهیونیست به جای درگیری‌های حزبی و رقابت در درون سرزمین‌های اشغالی بهتر است به فکر مشکلات و بحران‌های اساسی اقتصادی باشند؛ بحران‌هایی که گزارش‌های مربوط به آن‌ها، نگرانی عمیقی را برای صهیونیست‌ها برانگیخته است. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» روز چهارشنبه هفته گذشته درباره دغدغه ساکنان فلسطین اشغالی و تمرکز رای‌دهندگان صهیونیست روی مشکلات اقتصادی این رژیم گزارشی منتشر کرده و نوشت «بحران هزینه زندگی در اسرائیل، به موضوع مهم انتخابات تبدیل شده است». حالا و طبق گزارش سال گذشته مجله اکونومیست، تل‌آویو با توجه به افزایش شدید بهای املاک در صدر فهرست گران‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته و بر سر هزینه‌ها و نابرابری درآمدی به طور ویژه، خشمی شدید در حال غلیان است.

این رسانه صهیونیست در بخش دیگری از گزارش خود، روی ناامنی غذایی در فلسطین اشغالی و مشکلات صهیونیست‌ها ژرداخته و نوشته است: «آژانس امنیت اجتماعی اسرائیل تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰ درصد از جمعیت (فلسطین اشغالی) از نظر غذایی در وضعیت ناامن قرار داشتند». «لاتت» که بزرگ‌ترین نهاد غیر دولتی فعال در زمینه مبارزه با فقر و ناامنی در فلسطین اشغالی است، اعلام کرده که در سال گذشته میلادی ۳۰ درصد از صهیونیست‌ها با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم کردند. به تمام این مشکلات و مصائب رژیم صهیونیستی و انتخابات بی‌فایده‌اش باید ترس‌ها از حملات سایبری را اضافه کنیم؛ حملاتی که احتمال وقوع‌شان با افزایش مشکلات اقتصادی و نارضایتی‌های مردمی افزایش یافته است. مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو (INSS)، یک شبیه‌سازی از تهدیدات سایبری احتمالی برگزار کرده و در این باره اعلام کرد: باتوجه به دلزدگی شهرک‌نشین‌های صهیونیست از اوضاع سیاسی رژیم صهیونیستی و برگزاری این همه انتخابات در چنین بازه زمانی کوتاهی، گویا از انتخابات و سیاست خسته شده‌اند و خیلی اهمیتی نمی‌دهند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات