۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۷۲۲۸۳۹
مسئول کارگروه مطالعات جمعیتی موسسه امام خمینی:

در ۵۰ سال آینده مجبور به واردات جمعیت هستیم

در ۵۰ سال آینده مجبور به واردات جمعیت هستیم
حجت الاسلام فولادی وندا گفت: اگر رشد جمعیتی درهمین سراشیبی بماند پنجاه سال بعد باید واردات انسان داشته باشیم لذا امروز باید برای رشد جمعیت فرهنگ سازی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد فولادی وندا استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاریخچه بحران جمعیت بعد از انقلاب اسلامی گفت: پس از انقلاب با توجه به وضعیت کشور در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن به عنوان یک سیاست راهبردی تصمیم به یک تفس جمعیتی صورت بگیرد تا جمعیت و عواقب آن کنترل شود.

وی افزود: این برنامه چهارساله بود و باید پس از آن به وضعیت عادی خود برگشت داده می شد اما بیست و چهار سال طول کشید که غفلت جدی مسئولان سیاست گذار عرصه جمعیت آثار مخرب فراوانی را به دنبال داشت و این رها شدگی جمعیت بیش از دو دهه اگر کنترل و متوقف و قضیه به سمت رشد زاد و ولد حرکت نکند، کشور را با بحران جمعیتی مواجه خواهد کرد.

مسئول کارگروه مطالعات جمعیتی موسسه امام خمینی(ره) با تبیین بحران خود ساخته در مسأله جمعیت ابراز کرد: این رها شدگی وضعیت موجب بالارفتن سن ازدواج، کاهش باروری و به تبع آن شاهد رشد کاهش جمعیت هستیم به گونه ای که خانواده پرجمعیت ایرانی تبدیل به خانواده هایی با نهایتاً دو فرزند رسیده است.

حجت الاسلام فولادی وندا تهاجم فرهنگی را عامل دوم بحران خودساخته دانست و یادآور شد: با اشاعه فرهنگ غربی در جامعه به تغییرات کیفی در بحث خانواده، فرزندآوری مبتلا شده ایم و فرزند از ارزش خود خارج و مبدل به یک بار و هزینه برای والدین شده است.

وی ادامه داد: با ورود و اشاعه فرهنگ غرب در جامعه، نقش بانوان و منزلت زن نیز دچار تغییراتی شد، از سوی دیگر فلسفه ازدواج که حاصل آن به تولد انسان دیگری نیز می انجامید نیز دچار دستخوش تغییراتی شد و امروز اگر فرزند مانع رفاه خانواده نباشد از او استقبال می شود در غیر اینصورت فرزندآوری تعطیل می شود.

نویسنده کتاب فرصت جمعیت با انتقاد از اینکه سریال های داخلی نیز تبلیغات زندگی مجردی را می کنند، تصریح کرد: سبک زندگی ها تغییر کرده است که یکی از دلایل آن رسانه می باشد، امروز رسانه های داخلی نیز زندگی مجردی را تبلیغ می کنند در حالی که کشور در تله جمعیتی قرار دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عوامل فرهنگی و اقتصادی دست به دست هم بحران جمعیتی خودساخته ای را به وجود آورده اند، خاطرنشان کرد: مسائلی همچون تغییرات کمی و کنترل جمعیت در دهه های گذشته و عوامل شتاب زایی مثل بحران های اقتصادی، ازدواج های سفید، رفاه زدگی در کنار هم یک بحران خودساخته ای را به وجود آورده و جمعیت کشور را به سمت پیری با سرعت فزاینده سوق داده اند.

مسئول کارگروه مطالعات جمعیتی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه اگر دیر دست به کار شویم حدود پنجاه سال آینده به سی میلیون جمعیت خواهیم رسید، اظهار کرد: اگر با همین روند پیش برویم و برای حل معضل جمعیت راهکار اساسی نداشته باشیم در پنجاه سال بعد باید جمعیت به کشور وارد کنیم.

حجت الاسلام فولادی وندا افزود: برای ایجاد این بحران با استفاده از همه ظرفیت های کشور فرهنگ سازی کردیم و راه حل عملکرد معکوس آنچیزی است که تا بحال انجام داده ایم و امروز باید برای رشد جمعیت نیز با استفاده از تمام ظرفیت کشور فرهنگ سازی کرد.

ارسال نظرات