۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۲۲۹۷۲

جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ خیلی دور، خیلی نزدیک
حدود ۱۳ ماه از برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گذشته، اما هنوز هیچ خبری از برگزاری و یا عدم برگزاری جشنواره سی و پنجم نیست.

به گزارش  سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هیچ فراخوانی برای این جشنواره اعلام نشده و عملاً باید برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را منتفی دانست.

بنیاد سینمایی فارابی به جز چند مورد برگزاری ورک شاپ‌ها و نشست‌های بی‌ثمر طی این یک سال هیچ کار عملی و رسانه‌ای در این راستا انجام نداده است و فقط در جلسات از افرادی به جز سینماگران حوزه کودک و نوجوان طلب یاری و کمک کرده است.

این شیوه قطعاً در سینمای کودک و نوجوان جوابگو نخواهد بود و سال آینده نیز بدتر از امسال و باز هم به دلیل نبود فیلم و عدم تعامل لازم، این جشنواره معتبر برگزار نخواهد شد.

سینمای کودکان و نوجوانان و سینمای تجربی در همه جای دنیا مورد حمایت دولت هاست و از این سینما برای فرهنگسازی در جامعه استفاده می‌شود. با شروع دولت سیزدهم عملا این دو حوزه در فیلمسازی به فراموشی سپرده شده و به عقب رانده شده است و هیچ فعالیتی در این حوزه‌ها انجام نمی‌گیرد.

مدیران سینمایی دولت سیزدهم به کل فراموش کرده‌اند که راهبری سینمای تجاری وظیفه بخش خصوصی است و دولت باید حامی فیلمسازان با نگاه هنری و کودک و نوجوان باشد.

از سینمای کودک و نوجوان و جشنواره فاخر این حوزه دور نشویم. این جشنواره یکی از هویت‌های سینمای ایران بوده و در بسیاری از کشورها آن را جزو جشنواره‌های مهم دنیا در حوزه کودک و نوجوان می‌دانستند، اما حمایت با شعار امکان‌پذیر نیست و به قول معروف با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود. سینمای کودک و نوجوان هر چند برای آرشیو و صرف برگزاری جشنواره، تعدادی فیلم می‌خواهد. ساخت فیلم هزینه بر است و این هزینه را باید بنیاد سینمایی فارابی تامین کند. نمی‌توان به دلیل اینکه تاکنون فیلم‌های کودک و نوجوان فروش نداشته است، این سینما را رها کرد و یا اینکه از فیلمسازان این حوزه حمایت نکرد و تولید آثار این حوزه را به اسپانسرها سپرد. با تمام سختی‌ها و گران شدن هزینه تولید هنوز هم می‌توان با هزینه یک پنجم فیلم‌های سینمایی نفروش، فیلم کودک تولید کرد و چراغ جشنواره و اکران کودک و نوجوان را روشن نگاه داشت.

ارسال نظرات