۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۷۲۲۹۷۳

کتابخانه پژوهشکده باقرالعلوم گنجینه‌ای پیش‌روی مبلغان

کتابخانه پژوهشکده باقرالعلوم گنجینه‌ای پیش‌روی مبلغان
کتابخانه تخصصی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم با داشتن بیش از ۶۰ هزار جلد کتاب، گنجینه‌ای منحصربه‌فرد را پیش‌روی مبلغان، محققان و پژوهشگران قرار داده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتابخانه تخصصی پژوهشکده فعالیت خود را از سال 1367 با مساحت 450 مترمربع آغاز کرد. این کتابخانه دارای مخزن، سالن مطالعه، میز امانت، اطلاع‌رسانی، کتاب‌های الکترونیک و پایان‌نامه‌ها است. ساختار کتابخانه به‌صورت قفسه‌بسته طراحی‌شده و کتاب‌های مجموعه از طریق جستجو در نرم‌افزار کاووش در دسترس است.

سهراب رستمی مسئول کتابخانه در این زمینه گفت: حدود 60 هزار جلد کتاب در موضوعات مطالعات اسلامی، مطالعات اجتماعی، مطالعات فرهنگی، مکتب امام، فلسفه و روان‌شناسی، اسلام ناب، تاریخ و سیره و مطالعات تبلیغ در کتابخانه گردآوری و سازماندهی شده است.

وی با اشاره به اینکه ساختار کتابخانه بصورت قفسه بسته طراحی شده  و منابع اطلاعاتی از طریق جستجو در نرم افزار کاوش در دسترس اعضاء قرار دارد، تصریح کرد: کتابخانه تخصصی پژوهشکده تبلیغ  و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام، گنجینه‌ای غنی و منحصربه‌فرد را پیش‌روی مبلغان، محققان و پژوهشگران قرار داده است.

مسئول کتابخانه تخصصی پژوهشکده یادآور شد: با شروع دوره فعالیت جدید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام نزدیک به 47 هزار جلد کتاب در کتابخانه موجود بود که به صورت کنگره فهرست‌نویسی شده بود و 34 هزار جلد نیز از تهران به مجموعه کتاب‌ها اضافه شد و 40 هزار جلد کتاب ثبت نشده هم وجود داشت که لازم بود فهرست‌نویسی شوند.

رستمی با بیان اینکه پس از اضافه شدن کتاب‌های ارسالی به مجموعه، رفع‌خوانی، بررسی، مطابقت، وجین و قفسه‌چینی آنها صورت گرفت، افزود: از مجموعه کتاب‌های ارسالی، مجموع کتاب‌ها پس از انجام وجین براساس رده‌بندی دیویی فهرست‌نویسی و در قفسه‌ها جایگذاری شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 60 هزار جلد کتاب فهرست‌نویسی شده در مخزن کتابخانه موجود است، گفت: هم‌اکنون بخشی از کتاب‌های کتابخانه براساس استاندارد کنگره فهرست‌نویسی شده که لازم است به صورت استاندارد دیویی رده‌بندی شود، برخی از کتاب‌ها نیز نیاز به فهرست‌نویسی و ورود اطلاعات دارد، درصدی هم تکراری است که دوباره با وجین اصلاح می‌شود.

مسئول کتابخانه تخصصی پژوهشکده درباره فهرست‌نویسی براساس استاندارد دیویی و کنگره توضیح داد: در ميان رده‌بندی‌های مربوط به سازماندهی مواد كتابخانه‌ای، رده‌بندی دهدهی ديويی و رده‌بندی كتابخانه كنگره از شهرت و كاربری بيشتری برخوردارند و در كتابخانه‌های ايران و همچنین در نرم افزار کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گيرند.

وی افزود: رده‌بندی دهدهی دیوئی که در کتابخانه پژوهشکده مورد استفاده قرار گرفته، یک سیستم طبقه‌بندی موضوعی کتابخانه‌ای است که براساس نگرش فلسفی و کلی-جزئی تدوین شده و همه دانش‌ها را دربر می‌گیرد. رده دیوئی صرفاً با اعداد کدگذاری شده در ده رده اصلی، به ده رده فرعی و آن نیز هر کدام به ده رده جزئی (مجموعاً هزار رده) تقسیم شده‌است، آنگاه هزار رده جزئی موضوعی به‌وسیله اعداد اعشاری، بسته به نیاز، به هزاران زیررده موضوعی گسترش می‌یابد.

رستمی در ادامه با بیان اینکه به طور سالانه و براساس نیاز پژوهشگران و کارگروه‌های علمی نزدیک 500 جلد کتاب خریداری و حدود 500 جلد نیز از مراکز دیگر به کتابخانه اهدا می‌شود، گفت: در حال حاضر روش بهره‌برداری از منابع کتابخانه اشتراکی نیست، اما خدمات عضویت به پژوهشگران مرتبط یا افرادی که از مجموعه‌های دیگر معرفی می‌شوند ارائه و به منابع کتابخانه دسترسی خواهند داشت.

وی از رفع نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران از طریق جستجو در سیستم کتابخانه، ارائه خدمات امانت منابع به اعضای کتابخانه و اطلاع رسانی کتاب‌های خریداری شده و اهدایی دریافتی در پیام‌رسان ایتا به اعضاء خبر داد و گفت: در راستای معرفی هرچه بیشتر کتابخانه به جامعه پژوهشگران برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته‌ایم که نخست آن تغییر یا ارتقای سیستم قدیمی کاوش است.

ارسال نظرات