۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۷۲۲۹۹۲
آیت الله محمدی عراقی:

ریشه اصلی درگیری ما با غرب مساله فرهنگ و تمدن است

ریشه اصلی درگیری ما با غرب مساله فرهنگ و تمدن است
آیت الله محمدی عراقی گفت: لیدری تعدادی از بانوان در اغتشاشات اخیر نشان دهنده فعالیت و هدف گذاری دشمن روی مساله زن و خانواده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدی عراقی در نشست بررسی «جهاد تبیین و نقش طلاب جهادی، مبلغان و اساتید» با اشاره به آیه «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» گفت: وظیفه هدایت انسان به سمت نور و خارج کردن مردم از ظلمات یک وظیفه الهی است.

وی همچنین به آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» استناد کرد و اظهار داشت: این آیات تقابل همیشگی بین ایمان و کفر، نور و ظلمت، پیامبران الهی و پیروانشان با شیاطین و طواغیت را نشان می دهد. همچنین در این آیه تعبیر رسل آمده، از این رو خطاب آیه به رسل هست نه انبیاء. برداشت من این است که رسول به معنای عامش شامل همه زمان ها می شود از این رو هر کس در هر زمانی تا روز قیامت وظیفه تبیین را انجام دهد خطاب این آیه قرار گرفته است.

رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم با بیان اینکه تاکید قرآن بر تبیین به دلیل آن است که هدایت و اضلال از روی آگاهی باشد تا ارزشمند شود، ادامه داد: البته هدایت و اضلال به دست خداست، ولی اگر تبیین صورت گرفت و حق آشکار شد خداوند متعال بر اساس سنت خود بندگانش را هدایت یا اضلال می کند.

وی افزود: در زمان کنونی جامعه الزهرا (س) به طور خاص و حوزه های علمیه خواهران به تعبیر رهبری یک پدیده مبارک و ظرفیت عظیم است. شما خواهران طلبه چند لشکر و سپاه فرهنگی برای امام زمان(عج) و نایب ایشان هستید.

آیت الله محمدی عراقی بیان داشت: امروز در یک جنگ ترکیبی پیچیده هستیم که ما آن را شروع نکرده ایم و به تعبیر رهبری ما از اول نگفتیم «مرگ بر آمریکا»، این خصومت را آمریکایی ها با کودتای ۱۳۳۲ آغاز کردند و در ۱۶ آذر همان سال اولین شعار «مرگ بر آمریکا» را دانشجویان در دانشگاه سر دادند و به جرم همین شعار خونشان بر زمین ریخته شد، ولی متاسفانه امروز دشمن با دسیسه خود می کوشد تا رنگ استکبارستیزی ۱۶ آذر را در دانشگاه ها عوض کند.

وی اظهار داشت: ما همان اندازه که باید در درون خودمان وحدت و انسجام داشته باشیم باید با دشمن تقابل و مرزبندی داشته باشیم، این دوگانه نور و ظلمت یک دوگانه حقیقی است و همواره وجود داشته است. البته در این تقابل همواره دشمن آغازگر نزاع بوده و جبهه حق اهل جنگ و خونریزی نبوده است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که نظام اسلامی دشمنان و تهدیدات مختلف و زیاد امنیتی، نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد، گفت: برای مقابله با هر کدام از این تهدیدات، نهاد ها و ارگان هایی مسئولند، ولی در تهدیدات فرهنگی، اصحاب فرهنگ، طلاب و اساتید و حوزه های علمیه افسران جنگ نرم هستند و در دفع آن مسئولیت دارند.

وی با اشاره به این که تهاجم فرهنگی بخش های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها بحث زن و خانواده است، اظهار داشت: یکی از راهبردهای دشمن تغییر سبک زندگی نسل آینده است، هویت یک ملت به فرهنگش است و تجلی فرهنگ هم در سبک زندگی است، محور سبک زندگی هم خانواده است و محور خانواده زن است، از این رو در این تهاجم گسترده، زن هدف قرار گرفته است.

آیت الله محمدی عراقی ادامه داد: عمق استراتژیک و ریشه اصلی درگیری ما با دنیای غرب به طور کلی و با آمریکا به طور خاص در مساله فرهنگ و تمدن است. آنها ۲۰۰ – ۳۰۰ سال با کنار گذاشتن دین و حرکت به سمت مادیات به سمت یک فرهنگ و تمدن نوین پیش رفتند و پشتوانه این تمدن و سبک زندگی غربی بیش از ۱۵۰ سال علوم انسانی غربی است، جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی، حقوق، اقتصاد، سیاست و همه اینها به ترویج این سبک زندگی کمک می کند و به قول یکی از اساتید کارکرد اصلی علوم انسانی غربی تربیت انسان غربی است.

وی با بیان این که علوم انسانی غربی مناسب فرهنگ ایرانی اسلامی ما نیست ولی پشتوانه غربی ها است افزود: متاسفانه در دانشگاه های ما هنوز تحول لازم در علوم انسانی صورت نگرفته است و ظاهر تغییرات جامعه ما ریشه اش در همین علوم انسانی غربی است.

وی لیدری تعدادی از بانوان در اغتشاشات اخیر را نشان دهنده فعالیت و هدفگذاری دشمن روی مساله زن و خانواده دانست و گفت: باید نسبت به بسیاری از تحولات اجتماعی مطالعات دقیق صورت گیرد و در این زمینه حوزه های علمیه خواهران باید بیش از پیش ورود کنند.

رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم خاطر نشان کرد: به نظر می رسد تمرکز حوزه های علمیه خواهران باید روی مساله سبک زندگی، خانواده دینی و نقش زن و مادر در حفظ این هویت باشد. در این زمینه باید هسته های فکری و اندیشکده های فعال باید با راهبری بانوان فرهیخته شکل بگیرد چرا که محور در دفاع از کیان و هویت خانواده و سبک زندگی دینی، خانم ها هستند و دشمن هم همین را نشانه رفته است.

وی افزود: مساله حجاب یک حکم مهم است ولی با این حال تنها یک نماد است. تمرکز دشمن روی آن بخاطر این است که فلسفه اصلی حجاب حفظ خانواده است، اگر خانواده سالم باشد، جامعه سالم خواهد بود و اگر خانواده متزلزل شود جامعه به سمت اهداف دشمن پیش می رود.

آیت الله محمدی عراقی در ادامه به زحمات حضرت امام خمینی(ره) و برخی علما و بزرگان حوزه برای تشکیل جامعه الزهرا (س) اشاره کرد و گفت:با یاری خدا این شجره طیبه امروز به بار نشسته است و فارغ التحصیلان آن علاوه بر فعالیت در سراسر کشور در بسیاری از کشورها نیز مشغول فعالیت های تبلیغی و ترویجی و پرورش شاگردانی برای مکتب اهل بیت علیهم السلام هستند.

وی واگذاری مدیریت جامعه الزهرا(س) به بانوان را از آرزوها و انتظارات قدیمی بسیاری از اعضای هیات مدیره این مرکز علمی عنوان کرد و تصریح کرد: امروز بسیار خوشحالیم که برای اولین بار یک خانم فرهیخته، باتجربه، باسواد و انقلابی در راس مدیریت جامعه الزهرا(س) قرار گرفته است و این اقدام تجربه موفقی هم بوده است؛ به گونه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره گزارش سرکار خانم برقعی از فعالیت های جامعه الزهرا(س) نوشته اند «هم از حیث رویکرد و هم از حیث قالب و هم از حیث محتوا حکایت از ظرفیتی امیدآفرین و غرور انگیز در جامعه الزهرا سلام الله علیها و حوزه مربوط به خواهران می کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ما بر اساس فرمان و تشخیص ولی مان در این مصاف بزرگ و نبرد فرهنگی وظیفه و مسئولیت داریم و به فرموده ایشان هر کس باید گردان، گروهان و رسته خودش را تشکیل دهد و کار کند و نباید منتظر کسی یا نهادی ماند.

وی با بیان این که قرارگاه سبک زندگی و خانواده باید در جامعه الزهرا (س) باشد، اضافه کرد: جامعه الزهرا باید پرچمدار مساله تبیین در معرفی سبک زندگی دینی و حجاب و عفاف باشد. در این راستا باید یک هیات اندیشه ورز یا اندیشکده تشکیل شود و در وهله اول مسائل مربوط به سبک زندگی و خانواده در کشور رصد شود و بر اساس آن برنامه ریزی های اجرایی صورت گیرد.

آیت الله محمدی عراقی با اشاره به ضرورت ارتباط بیشتر جامعه الزهرا(س) با بانوان نخبه در سراسر کشور گفت: پیشنهاد می کنم با شبکه سازی و تشکیل حلقه های معرفتی و گروه های رصد و تحلیل، در مسایل مرتبط ورود پیدا کنید و در این زمینه با فارغ التحصیلان سراسر کشور ارتباط مستمر داشته باشید.

وی خواستار توجه جدی و با اولویت جامعه الزهرا به مسائل فرهنگی بانوان و دختران قم شد و اظهار داشت: دختران قم نباید در تور شیاطین گرفتار شوند. در این زمینه با فعال کردن شبکه های معرفتی می توانید تاثیرگذاری ژرفی داشته باشید.

رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم در پایان با تجلیل از مادران شهدا خاطرنشان کرد: مادران شهدا الگوهای زنده ای برای بانوان در سبک زندگی دینی، خانواده مطلوب، اخلاق مداری و عفاف و حجاب هستند.

گفتنی است، در ابتدای این نشست سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا(س) با تبریک سالروز میلاد امام حسن عسکری هلیه السلام و خیر مقدم به آیت الله محمدی عراقی گفت: حمایت ها و تاییدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دفتر ایشان از جامعه الزهرا (س) همواره باعث افتخار و دلگرمی ما بوده است.

ارسال نظرات