۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۷۱۸۹۷۶
آیت الله محمدی عراقی:

رهبر انقلاب به استفاده از ظرفیت اندیشه ورزی بانوان تأکید دارند

رهبر انقلاب به استفاده از ظرفیت اندیشه ورزی بانوان تأکید دارند
آیت الله محمدی عراقی با اشاره به برکات نهادهای حوزوی خوهران و تربیت بانوان طلبه، گفت: باید از ظرفیت خواهران استفاده شود و رهبر انقلاب همیشه بر این موضوع تأکید دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، امروز در مراسم معارفه مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه مأموریت های حوزه های علمیه در فرمایشات بزرگان و مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی آورده شده که باید از همه زحمت کشان  تشکر کنیم، گفت: کشور هند بیش از 30 میلیون شیعه دارد که متأسفانه ضعیف ترین قشر جامعه هستند که از فقر مادی و فقر معنوی رنج می برند و همین امر مسؤولیت ما را سنگین می کند؛ با اینکه در انقلاب هند و پیروزی بر انگلستان رهبران مسلمان نقش مهمی داشتند اما اکنون هیچ جایگاهی در دولت ندارند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران در ادامه افزود: در سفر خود به هند با چندین حوزه خواهران مواجه شدم که در مکان های کوچک و مردمی دایر شده بودند و نکته جالب آن دایر شدن این مراکز توسط خواهرانی بود که در جامعه الزهرا تحصیل کرده بودند؛ باید در خصوص این شجره مبارکه شکرگزاری کنیم.

وی با اشاره به تعابیر رهبر انقلاب نسبت به حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: رهبری در خصوص حوزه علمیه خواهران عنوان شجره مبارکه به کار برده است؛ همچنین رهبری تأکید می فرماید از ظرفیت بانوان در نهادها و سازمان های مختلف استفاده شود و به اندیشه ورزی زنانه نیز توجه شود.

آیت الله محمدی عراقی در خصوص سابقه تحصیلات دینی بانوان تصریح کرد: در زمان ائمه نیز سیره حسنه علم آموزی بانوان وجود داشته و در روایات آمده حضرت معصومه گاهی سؤالات مراجعین را پاسخ داده است؛ این سنت حسنه در میان فقها و بزرگان نیز ادامه داشته که در خانه های خود دختران عالمه و فقیهه را تربیت کردند.

وی با بیان اینکه در ایام پیروزی انقلاب احتیاج به کادرسازی برای آینده احساس می شد، اضافه کرد: شهید قدوسی و آیت الله شرعی در این زمینه تلاش کردند و بنیانی گذاشته شد که بانوان فاضله ای طی آن تربیت شدند؛ حضرت امام هم اهتمام به تعلیم خواهران داشتند و حوزه علمیه را زیر نظر خود و ذیل شورایی که علمای بزرگی در رأس نهاد جامعه الزهرا قرار دادند.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم تصریح کرد: بعد از رحلت حضرت امام در زمان رهبری حضرت آیت الله خامنه ای این توجه خاص به بانوان، قوی تر ادامه پیدا کرد و یک هیأت عالی رتبه تحت عنوان شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران تشکیل شد که مانند شورای عالی حوزه برادران اختیاراتی داشته و گاه اعضای مشترکی مانند آیت الله حسینی بوشهری دارد.

وی با بیان اینکه وقتی نظام اسلامی اینگونه پای کار آمده و امکانات فراهم شده باید بیشتر تلاش کنیم، تأکید کرد: حجت الاسلام والمسلمین فاضل اکنون مدیر حوزه علمیه شده و سالها در رده های عالی مدیریت خدمت کرده و سوابق خوبی بر جای گذاشته است؛ معاونت امور صیانتی حوزه که بسیار حساس است از سوابق آقای فاضل بوده و امیدوار هستیم در این جایگاه نیز موفق شوند.

عضو هیأت امنای جامعه الزهرا در توصیه هایی به مدیریت جدید حوزه علمیه خواهران ابراز داشت: باید سند مهندسی علمی و سند توسعه ای برای مدارس و حوزه های علمیه داشته باشیم تا سیاست ها به طور دقیق مشخص باشد؛ مسأله توسعه کمی حوزه های علمیه خواهران در مواردی جای تأمل دارد؛ بهتر است برای گزینش ها سیاست های بهتری در نظر بگیریم زیرا طلبه باید از نظر استعداد بالاتر از سطح متوسط جامعه باشد.

وی افزود: همسر من ادبیات عرب را در مکتب توحید دقیق خواند که گاهی من از وی سؤالات خود را می پرسم و لازم است برخی از بانوان ادبیات را فرا بگیرند و برای دیگر بانوان تدریس کنند اما باید در سند لحاظ شود که آیا همه بانوان لازم است ادبیات بخوانند و با توجه به مسؤولیتی که خواهران در مدیریت خانه و فرزندان دارند نباید همه را معطل همه علوم کرد بلکه با تمرکز بر امور کاربردی توجه شود که نیازهای جامعه بانوان چیست؟

آیت الله محمدی عراقی اضافه کرد: آموزش های حوزوی ما در خصوص تربیت فرزند ضعیف است و مقام معظم رهبری به طور فراوان در خصوص این امر تأکید دارند؛ تولید علم مفید و کاربردی و تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی از مطالبات امروز است زیرا به طور ویژه هدف دشمن مردم و کشور ما قرار دارد و علاوه بر نگرانی نسبت به همه مردم، وضعیت فرهنگی قم مورد نگرانی شدید رهبری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بانوان ارزشمندی در حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا تربیت شدند و تقریبا جلسات بانوان از سخنران مرد بی نیاز هستند اما باید راه سایر مناصب هم باز شود؛ تعداد زیادی بانوی تحصیل کرده در جامعه هستند اما از آن ها استفاده نمی شود.

ارسال نظرات