۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۷۲۳۱۳۰

کتاب "دانش‌آموزان در دفاع مقدس" رونمایی شد

کتاب
آیین رونمایی از کتاب محصلان مدرسۀ عشق؛ دانش‌آموزان در دفاع مقدس با حضور سردار علی فضلی برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب محصلان مدرسۀ عشق؛ دانش‌آموزان در دفاع مقدس با حضور سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه. علی محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، سردار مجتبی باستان رئیس بسیج دانش آموزی و دکتر حسین احمدی نویسنده کتاب عصر امروز برگزار شد.

نائینی: آمریکا تمام تجربه‌های براندازی را علیه کشورمان به کار بست

سردار نائینی در این نشست ضمن تبریک هفتۀ بسیج دانش‌آموزی و اایام 13 آبان گفت: سیزدهم آبان، راه سلطه و دست‌اندازی و نفوذ آمریکا را بست. آمریکا همچنان مستکبر جهانی و دیکتاتور است و امروز با ابزارهای جدید و مدرن‌تر، وحشی‌تر شده‌اند. در دشمنی و خصومت با ملت‌ها و انقلاب اسلامی، هر کاری توانستند کردند؛ نفوذ، بی‌ثبات‌سازی، تحریم، جنگ اقتصادی، دروغ و فریبکاری آن هم با هدف مقابله با ایران قوی و مستقل از برنامه‌های آنها بود. تمام تجربه‌های بر اندازی، فروپاشی و مهار، علیه ایران تجربه شده است و در تمام این میدان‌ها هم شکست را تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان بخش تعیین‌کنندۀ تراز قدرت در دفاع مقدس بودند، گفت: بازوی دانش‌آموزان، معادلات دشمن را بر هم زد. دشمنی که تصور می‌کرد ثبات سیاسی و نظامی و اجتماعی نداریم، با حضور دانش‌آموزان در جبهۀ نبرد، تمام محاسباتش به هم ریخت. قطعاً دانش‌آموزان و معلمان در جنگ‌های مدرن همچنان محاسبات دشمن را بر هم می‌زنند.

سردار نائینی با تصریح بر اینکه دانش‌آموزِ امروز، در مواجهه با عملیات روانی دشمن، با شرایط سخت و پیچیده‌ای روبروست، گفت: قطعاً باید با نسل‌های آینده افتخار بیافرینیم همچنان که دفاع مقدس در تاریخ، افتخار تولید کرد. 550 هزار دانش‌آموز به دفاع مقدس اعزام شدند و در این بین، 36 هزار شهید دانش‌آموز و 5 هزار شهید معلم خدمت نظام اسلامی شد؛ یعنی هر شهید معلم، 5 دانش‌آموزِ شهید دارد. 2 هزار و 853 جانباز دانش‎آموز، 2 هزار 432 آزادۀ دانش‌آموزی از تبعات دفاع مقدس بود؛ یعنی 20 درصد شهدای دفاع مقدس، شهدای دانش‌آموزی است. معنای این عددها، این است که دانش‌آموز در عرصۀ دفاع از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، عنصری تعیین‌کننده و جدی بوده است؛ آنها داوطلبانه و آگاهانه کلاس درس را رها و دفاع مقدس را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی، برای جوانان کشور فرصت‌های فراوانی ایجاد شد؛ دانش‌افزایی، بروز خلاقیت، بروز ابتکار، بروز استعدادها و اعتماد به نفس از ویژگی‌های یک نوجوان مستعد است که اوج تمام اینها در دفاع مقدس آشکار شد. نوجوان ما دشمن را خوب شناخت و فریب او را نخورد و در دفاع مقدس سربلند و تاریخ‌ساز شد.

دشمن با عملیات روانی به دنبال سلطۀ فرهنگی است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تأکید بر اینکه امروز هرکه به ایمان و اراده و امید و اعتماد و خودباوری جوانان آسیب وارد می‌کند، قطعاً در جبهه دشمن است، افزود: دشمن در تحلیل خود نسبت به جوانان کشور قطعاٌ دچار اشتباه محاسباتی است، همچنان که در تحمیل جنگ 8 ساله اینطور بود. جوان امروز ما قطعاً پایبند به دین و متعهد به هویت ملی‌ است و آمریکایی‌ها دنبال نفی حکومت دینی هستند و جوانی را می‎خواهند که پایبند به دین نباشد. آمریکایی‌ها در سلطه نظامی و اقتصادی و سیاسی در ایران شکست خوردند و امروز دنبال سلطۀ فرهنگی با سلاح عملیات روانی و رسانه‌ای و تحریک احساسات برای تولید خشم و تنفر عمومی و به هم ریختن کشور است. هدف دشمن، ایجاد گُسست بین نسل کنونی از نسل‌های قبلی است. هدف دشمن، در هم شکست افتخار به گذشته و امید به آینده است.

سردار نائینی ادامه داد: دشمن به دنبال از بین بردن هویت نسل جوان است. امروز دشمن هویت دینی و انقلابی نسل جوان دانش‌آموز را هدف قرار داده است. دانش‌آموزان و جوانان امروز ما در جنگ پیچیده‌تر مورد هدف هستند. آنها قطعاً دشمن را باید بشناسند و فریب او را نخورند. شالودۀ قدرت ما در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حضور نوجوانان بود و دشمن این را می‌داند و به همین جهت همین بخش از قشر جامعه را مورد هدف قرار داده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به نقش آن مرکز در ثبت مستندات دفاع مقدس گفت: فلسفۀ وجودی مرکز، تولید روایت معتبر و مستند از دفاع مقدس و همه میدان‌های مجاهدت است. یکی از آثار پژوهشی در نقشۀ جامع پژوهشی این مرکز، نقش اقشار مختلف در دفاع مقدس است، اما نقش دانش‎آموزان، ممتاز و بی بدیل بوده است. کتاب محصلان مدرسۀ عشق بخش‌هایی از کارنامۀ پرافتخار دانش آموزان در دفاع مقدس است که به روایت دانش‌آموزان در این مقطع پر افتخار تاریخی می‌پردازد. آثار مرکز با بن‌مایۀ پژوهشی و تحقیقاتی و مبدأ تولیدات بعدی است.

احمدی: جوانان را از بحران هویتی نجات دهیم

 حسین احمدی نویسنده کتاب در ادامۀ مراسم با اشاره به اینکه ما اگر تاریخ را خوب تدریس و خوب درک نکنیم، دچار بحران هویتی می‌شویم، گفت: جنگ امروز ما جنگ هویت است. ما باید سعی کنیم با برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه و نیز با راهبرد دقیق ملی، جوانان خود را از بحران هویتی نجات دهیم. شاید امروز نیازمند روایت‌های خیلی بیشتری از جنگ به ویژه برای نوجوانان خود هستیم.

وی افزود: کاملاً سعی کردم کتاب را علمی و مستند بنویسم. این کتاب، دارای محتوایی پایه‌ای و بنیادین است. کاش فیلم‌های زیادی را با محوریت دانش‌آموزان می‌ساختیم. به عنوان معلم، از آیندۀ جوانانمان احساس خطر می‌کنم، چرا که تاریخ را جدی نگرفتیم. بهتر است در حوزۀ تاریخ‌نگاری جنگ، دقت و ظرافت بیشتری به خرج دهیم و سعی کنیم آنچه را بوده، ثبت کنیم. من که خودم هرچند کوتاه در صحنۀ جنگ بودم، وقتی این مطالب را می‌نوشتم، باورم نمی‌شد یک نوجوان، غواص و تخریب‌چی ‌شود و یا در میدان مین، معبر را برای لشکر باز می‌کند و یک گردان امیدشان به این تخریب‌چی نوجوان بند می‌شود. ما اگر نگوییم و ثبت نکنیم، شاید تمام اینها را در آینده به افسانه و اسطوره بسپارند. سپاه در آن دوران به نسل نوجوان هویت تازه‌ای بخشید و توقع می‌رود امروز هم در این عرصۀ جدید و با همکاری آموزش و پرورش، به نوجوانان هویت دینی و انقلابی ببخشد.   

سردار باستان: 5 میلیون نفر عضو بسیج دانش‌آموزی هستند

سردار مجتبی باستان، رئیس بسیج دانش‌آموزی به عنوان سخنران دیگر این مراسم گفت: در بستر بسیج دانش‌آموزی از 120 هزار مدرسه، 60 هزار مدرسه فعالیت داریم. هر کدام از این مدارس جمعیت بالای 200 نفر دارند. در گام دوم انقلاب سعی داریم در مابقی مدارس هم رده‌های بسیج دانش‌آموزی را شکل دهیم. در حال حاضر نزدیک به 5 میلیون نفر عضو بسیج دانش‌آموزی هستند.

وی افزود: 5 رویکرد اصلی در بسیج دانش‌آموزی اتخاذ کردیم. اولین مورد، الگودهی است. نسل جدید ما نیاز به تعریف الگوهای دقیق و بارزی دارد. ما باید محتواها را با ابزارهای هنری ارائه دهیم. در این راستا در دو مسیر حرکت می‌کنیم : اول، الگوهایی تحت عنوان برنامۀ «رهبر 13 ساله» معرفی می‌کنیم. دوم اینکه در قسمت الگودهی، دانش‌آموزانی داریم که افتخار آفرینی می‌کنند. بنا داریم این عزیزان را به عنوان الگو معرفی کنیم.

سردار باستان، هویت بخشی را از دیگر رویکردهای بسیج دانش‌آموزی معرفی و بر لزوم به‌کارگیری برنامه‌ها و روش‌های نوین برای هویت‌بخشی به نسل جوان و نوجوان تأکید کرد.

وی افزود: توانمندسازی، گفتمان سازی و شبکه‌سازی از دیگر رویکردها بسیج دانش‌آموزی محسوب می‌شود.

سردار فضلی در بخش انتهایی مراسم گفت: علت اوج عصبانیت امریکا و اسرائیل و هم پیمانان، همین کاری است که دانش‌آموزان در عرصۀ دفاع مقدس و سایر عرصه‌ها انجام دادند. هم قلب امام زمان را خشنود کردید و هم دشمن را از بالا به پایین کشاندید. هرچند دشمن به واسطۀ رسانه، عملیات روانی انجام می‌دهد، اما ما هم غفلت‎هایی داشتیم و کار فرهنگی کمتر انجام دادیم. آنها که در کف خیابان هستند، کسانی بودند که باید بخشی از آنها به راهیان نور می‌آمدند؛ بنابراین یک زاویه‌اش دشمن است و یک زاویه‌اش هم خلأ فعالیت‌های ما است.

ارسال نظرات