۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۷۲۳۱۸۶
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد:

طی‌کردن مسیر تعالی نیازمند مراقبه رفتاری است

طی‌کردن مسیر تعالی نیازمند مراقبه رفتاری است
امام جمعه موقت تهران گفت: ‌طی‌کردن مسیر تعالی و دستیابی به صفات ممتاز روحانی و رفتاری در فضای تربیتی حوزه آسان تر و نیازمند مراقبه جدی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران امروز در مراسم درس اخلاق حوزه علمیه امام حسین(ع) که در سالن اجتماعات حوزه برگزار شد، با اشاره به آیات ابتدایی سوره انفال گفت: آیات نخست سوره انفال در مقام توصیف‌ مومنان در تراز عالی است، کسانی که در مرتبه برتری از ایمان و معرفت به خدای متعال قرار دارند و شایسته است طلاب این آیات را هدف، مقصد و چشم‌انداز حرکت تعلیمی و تربیتی خود قرار‌ بدهند.

وی ادامه داد: قرارگرفتن نفس آدمی در معرض تعالی و تکامل، ایجاد آمادگی جهت تحول درونی و رسیدن به مقام توکل به خداوند در همه امور از صفات و ویژگی های انسان‌های در تراز است که به ابعاد روحانی و نفسانی بازمی‌گردد در آیات ابتدایی سوره انفال بدان اشاره شده، ۲ عمل دیگر یعنی اقامه کردن نماز و انفاق در راه خداوند نیز ناظر به عمل و رفتار انسان های ممتاز معرفتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد افزود: طی کردن مسیر تعالی و دستیابی به صفات ممتاز روحانی و رفتاری در فضای تربیتی حوزه آسان تر و نیازمند مراقبه جدی است، بزرگان فقه و فقات که از جمله آنان شیخ اعظم انصاری، شیخ مفید، شیخ طوسی، امام راحل(ره) بودند قبل از رسیدن به مقام فقاهت مقام رفیع انسانیت را طی کرده بودند.

تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به معنای کلمات آیات دوم سوره مائده گفت: «إِنَّمَا ٱلمُؤمِنُونَ ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَت قُلُوبُهُم» در توضیح کلمه وجلت گفته شده وجل نحوه احتراقی(سوختن) است که همراه با صدا باشد چنانکه چوب خشکیده هنگام سوختن چنین است، قلوب مومنین با یاد خداوند طبق بیان این آیه دارای چنین حالتی خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران اشاره کرد: داشتن قلب لبریز از محبت از برجسته‌ترین صفات پیامبر اکرم(ص) بود و بالطبع کسانی که قلب محبت‌آمیز دارند توجه و دلجویی‌ بیشتری را نسبت به عموم بندگان به کار می‌بندند، دغدغه هدایت فرعون توسط حضرت موسی(ع) طبق فرمایش امام راحل(ره) از جلوه های محبت خداست و به همین دلیل در هنگامه تبلیغ به سوی فرعون خداوند به موسی توصیه می‌کند با زبان نرم با وی سخن بگو بلکه متذکر بشود.

ارسال نظرات