۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۷۲۳۲۷۵

تاریخچه اندروید؛ تکامل بزرگترین سیستم عامل موبایل در جهان

تاریخچه اندروید؛ تکامل بزرگترین سیستم عامل موبایل در جهان
اولین نسخه سیستم عامل اندروید که از مهم‌‍ترین سیستم‌ عامل‌های دستگاه‌های هوشمند است‏، برای اولین بار در نوامبر ۲۰۰۷ رونمایی و راه اندازی شد.

بیش از یک دهه از ورود اولین تلفن رسمی اندروید به قفسه فروشگاه‌ها می‌گذرد. تصمیم کلیدی در تاریخ اندروید، تعهد گوگل برای تبدیل اندروید به یک سیستم عامل متن باز بود.

تنها چند سال پس از عرضه اندروید ۱.۰، گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل جدید در همه جا رواج پیدا کردند و اکنون اندروید به محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل در سراسر جهان تبدیل شده که بسیاری از رقبای خود مانند Symbian، BlackBerry، Palm OS، webOS و Windows Phone را شکست داده و iOS اپل تنها پلتفرمی است که هنوز به عنوان یک رقیب جدی برای اندروید عمل می‎کند و به نظر نمی‌رسد این وضعیت به این زودی‌ها تغییر کند.

بیایید نگاهی به تاریخچه اندروید تا کنون بیندازیم

تاریخچه اندروید در اکتبر ۲۰۰۳ آغاز می‌شود. این قبل از فراگیر شدن اصطلاح تلفن هوشمند و همچنین چندین سال قبل از معرفی اولین آیفون و iOS توسط اپل بود.

Android Inc در پالو آلتو، کالیفرنیا تاسیس شد. ریچ ماینر، نیک سیرز، کریس وایت و اندی روبین چهار بنیانگذار آن بودند. در آن زمان، روبین اشاره کرد که Android Inc دستگاه‌های تلفن همراه هوشمندتری را توسعه خواهد داد که از موقعیت مکانی و ترجیحات مالک خود آگاه‌تر باشند.

روبین در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۳ در توکیو فاش کرد که سیستم عامل اندروید در ابتدا به منظور بهبود سیستم عامل دوربین‌های دیجیتال بوده است. حتی در آن زمان، بازار دوربین‌های دیجیتال مستقل رو به کاهش بود. چند ماه بعد، Android Inc چرخش را به سمت استفاده از سیستم عامل در تلفن‌های همراه تغییر داد.

گوگل در سال ۲۰۰۵ اندروید را خرید و همه چیز تغییر کرد

در سال ۲۰۰۵، فصل مهم بعدی در تاریخ اندروید زمانی آغاز شد که گوگل شرکت اصلی را خریداری کرد. روبین و سایر اعضای موسس به توسعه سیستم عامل تحت نظر مالکان جدید خود ادامه دادند. سپس تصمیم گرفتند از لینوکس به عنوان پایه سیستم عامل اندروید استفاده کنند که این امکان را فراهم کرد تا سیستم عامل را به طور رایگان به تولیدکنندگان تلفن همراه شخص ثالث ارائه داد. گوگل و تیم اندروید احساس کردند که این شرکت می‌تواند از ارائه خدمات دیگر از جمله برنامه‌ها سود ببرد.

روبین تا سال ۲۰۱۳ به عنوان سرپرست تیم اندروید در گوگل باقی ماند. این زمانی بود که شرکت Mountain View اعلام کرد که اندی بخش را ترک خواهد کرد. در اواخر سال ۲۰۱۴، روبین به طور کلی گوگل را ترک کرد و یک انکوباتور کسب و کار استارت آپی راه اندازی کرد و سرانجام در سال ۲۰۱۷ با Essential به تجارت گوشی‌های هوشمند بازگشت.

تکامل لوگوی اندروید

ایرینا بلوک لوگوی آشنا را برای سیستم عامل اندروید در حین کار برای گوگل طراحی کرد. به نظر می‌رسد ترکیبی از یک ربات و یک باگ سبز باشد. بلوک گفته است تنها دستوری که تیم طراحی گوگل به او داده این بود که لوگو را شبیه یک ربات طراحی کند. بلوک همچنین اظهار داشت که یکی از الهام‌بخش‌های او برای طراحی نهایی لوگوی اندروید، لوگوی آشنای سرویس بهداشتی است که نشان‌دهنده «مردان» و «زنان» است.

Android ۱.۰: آغاز تاریخ اندروید

در سال ۲۰۰۷، اپل اولین آیفون را روانه بازار کرد و عصر جدیدی را در محاسبات تلفن همراه آغاز کرد. در آن زمان، گوگل هنوز به صورت مخفیانه روی اندروید کار می‌کرد؛ اما در نوامبر همان سال، این شرکت به آرامی برنامه‌های خود را برای رقابت با اپل و دیگر پلتفرم‌های موبایل فاش کرد.

در یک تحول بزرگ، گوگل تشکیل اتحادیه Open Handset را رهبری کرد. این شامل سازندگان تلفن مانند HTC و Motorola، سازندگان تراشه مانند Qualcomm و Texas Instruments و اپراتور‌هایی از جمله T-Mobile بود.

سپس از اریک اشمیت، رئیس و مدیر عامل گوگل نقل شد که گفته بودند: اعلام امروز جاه طلبانه‌تر از هر «گوگل فون» است که مطبوعات در چند هفته گذشته درباره آن گمانه زنی می‌کردند. چشم انداز ما این است که پلتفرم قدرتمندی که در حال رونمایی آن هستیم، هزاران مدل مختلف تلفن را تامین کند.

نسخه بتای عمومی اندروید نسخه ۱.۰ در ۵ نوامبر ۲۰۰۷ برای توسعه دهندگان راه اندازی شد.

در سپتامبر ۲۰۰۸، اولین گوشی هوشمند اندرویدی معرفی شد:

T-Mobile G۱ که در سایر نقاط جهان با نام HTC Dream نیز شناخته می‌شود. در اکتبر همان سال در ایالات متحده به فروش رسید. با صفحه نمایش لمسی پاپ آپ ۳.۲ اینچی خود همراه با صفحه کلید فیزیکی QWERTY، T-Mobile G۱ نقد‌های بسیار بدی از رسانه‌های فناوری دریافت کرد. این دستگاه حتی یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری استاندارد نداشت که برخلاف امروز، تقریباً یکی از ویژگی‌های گوشی در میان رقبای اندروید بود.

Android ۱.۰ قبلاً دارای علائم تجاری برنامه Google برای سیستم عامل بود. این شامل Google Maps، YouTube، و یک مرورگر HTML (پیش از Chrome) است که از خدمات جست و جوی Google استفاده می‌کرد. همچنین اولین نسخه اندروید مارکت را داشت. گوگل با افتخار اعلام کرد که این فروشگاه برنامه دارای «ده‌ها برنامه اندرویدی منحصر به فرد و اولین در نوع خود» خواهد بود. این ویژگی‌ها در حال حاضر بسیار ابتدایی به نظر می‌رسند، اما این تازه شروعی برای ظهور اندروید در بازار دستگاه‌های تلفن همراه بود.

تمام نسخه‌های اصلی سیستم عامل تا کنون

اعتبار نامگذاری نسخه‌های اندروید به نام دسر‌ها به طور سنتی به مدیر پروژه رایان گیبسون می‌رسید. با این حال، دلایل خاص او برای استفاده از چنین قرارداد نامگذاری ناشناخته باقی مانده است.

کیک کوچک یا کاپ کیک در مقایسه با دو نسخه عمومی اول، چندین ویژگی و پیشرفت جدید اضافه کرد. این شامل مواردی است که ما اکنون آن‌ها را بدیهی می‌دانیم، مانند توانایی آپلود ویدیو در YouTube، روشی برای چرخش خودکار نمایشگر تلفن ها و پشتیبانی از صفحه کلید‌های شخص ثالث.

برخی از تلفن‌های عرضه شده با نسخه کاپ کیک، شامل اولین گوشی گلکسی سامسونگ و HTC Hero بودند.

اندروید ۱.۶ دونات

گوگل به سرعت Android ۱.۶ Donut را در سپتامبر ۲۰۰۹ راه اندازی کرد. سیستم عامل جدید اکنون از اپراتور‌هایی که از شبکه‌های مبتنی بر CDMA استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند. این اجازه می‌دهد تا تلفن‌های اندرویدی توسط همه اپراتور‌ها در سراسر جهان فروخته شوند.

ویژگی‌های دیگر شامل معرفی جعبه جست و جوی سریع و جابه‌جایی سریع بین دوربین، دوربین فیلم‌برداری و گالری برای ساده‌تر کردن تجربه ضبط رسانه‌ها بود. Donut همچنین ویجت Power Control را برای مدیریت Wi-Fi، بلوتوث، GPS و ... معرفی کرد.

یکی از گوشی‌هایی که با نصب Donut فروخته شد، Dell Streak بود. این یک صفحه نمایش غول پیکر (در آن زمان) ۵ اینچی داشت و در سایت خودمان به عنوان "تلفن هوشمند/تبلت" توصیف شده بود. این روز‌ها یک صفحه نمایش ۵ اینچی برای یک گوشی هوشمند نسبتا کوچک در نظر گرفته می‌شود.

Android ۲.۰-۲.۱ Eclair

گوگل نسخه ۲.۰ سیستم عامل را با کد رسمی Eclair منتشر کرد. این نسخه اولین نسخه‌ای بود که پشتیبانی از تبدیل متن به گفتار را اضافه کرد و همچنین تصاویر پس زمینه زنده، پشتیبانی از چندین حساب و ناوبری نقشه‌های گوگل را در میان بسیاری از ویژگی‌ها و بهبود‌های جدید دیگر معرفی کرد.

موتورولا دروید اولین تلفنی بود که اندروید ۲.۰ را در اختیار داشت. Droid همچنین اولین گوشی مبتنی بر اندروید بود که توسط Verizon Wireless فروخته شد.

اندروید ۲.۲ ماست منجمد

Android ۲.۲ Froyo (مخفف «ماست منجمد») به طور رسمی در می ۲۰۱۰ راه اندازی شد. تلفن‌های هوشمند دارای Froyo می‌توانند از چندین ویژگی جدید از جمله عملکرد Wi-Fi hotspot تلفن همراه، اعلان‌های فشار از طریق سرویس Android Cloud to Device Messaging (C۲DM) از پشتیبانی از فلش و موارد دیگر بهره ببرند.

اولین گوشی هوشمند در تاریخ اندروید که دارای نام تجاری Nexus گوگل بود - Nexus One - با اندروید ۲.۱ در اوایل سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد؛ اما به سرعت در اواخر همان سال یک به روز رسانی به Froyo دریافت کرد. این یک رویکرد جدید برای گوگل بود، به طوری که این شرکت بیش از هر زمان دیگری با سازنده سخت افزار HTC همکاری می‌کرد تا اندروید را به نمایش بگذارد.

اندروید ۲.۳ نان زنجبیلی

Android ۲.۳ Gingerbread در سپتامبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. سیستم‌عامل به‌روزرسانی رابط کاربری را تحت Gingerbread دریافت کرد. پشتیبانی از استفاده از توابع ارتباط میدان نزدیک (NFC) برای گوشی‌های هوشمند با سخت افزار مورد نیاز را اضافه کرد. اولین تلفنی که دارای سخت افزار Gingerbread و NFC بود Nexus S بود که توسط گوگل و سامسونگ ساخته شد. Gingerbread همچنین با اضافه کردن پشتیبانی از چندین دوربین و پشتیبانی از چت ویدیویی در Google Talk، پایه‌ای برای سلفی گذاشت.

اندروید ۳.۰ لانه زنبوری

لانه زنبوری برای تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های تلفن همراه با نمایشگر بزرگتر ساخته شد. اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ همراه با تبلت Motorola Xoom معرفی شد. این شامل ویژگی‌هایی مانند رابط کاربری بازطراحی شده برای نمایشگر‌های بزرگ و نوار اعلان در پایین صفحه نمایش تبلت بود.

ایده این بود که Honeycomb ویژگی‌هایی را ارائه می‌کرد که نمایشگر‌های کوچک‌تر موجود در گوشی‌های هوشمند در آن زمان نمی‌توانستند آن‌ها را مدیریت کنند. این همچنین پاسخی از سوی گوگل و شرکای شخص ثالث آن به عرضه آی پد اپل در سال ۲۰۱۰ بود. در نهایت، Honeycomb نسخه‌ای از اندروید بود که استقبال گسترده‌ای نداشت. گوگل تصمیم گرفت بیشتر ویژگی‌های خود را در نسخه اصلی بعدی خود یعنی Ice Cream Sandwich ادغام کند.

Android ۴.۰ ساندویچ بستنی

نسخه Ice Cream Sandwich اندروید که در اکتبر ۲۰۱۱ منتشر شد، چندین ویژگی جدید را به همراه داشت. این نسخه شامل یک "منوی مورد علاقه‎ها" در صفحه اصلی، همراه با اولین پشتیبانی برای باز کردن قفل گوشی با استفاده از دوربین آن برای گرفتن عکس از چهره صاحبش بود. این نوع پشتیبانی از ورود به سیستم بیومتریک، از آن زمان تاکنون به طور قابل توجهی تکامل و بهبود یافته است.

سایر تغییرات قابل توجه با ICS شامل پشتیبانی از همه دکمه‌های روی صفحه، ژست‌های سوایپ برای نادیده گرفتن اعلان‌ها و برگه‌های مرورگر و امکان نظارت بر مصرف داده شما از طریق تلفن همراه و Wi-Fi است.

Android ۴.۱-۴.۳ ژله لوبیا

گوگل اولین پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید ۱۳ را در فوریه ۲۰۲۲ راه اندازی کرد و اولین نسخه بتا عمومی برای دستگاه‌های پیکسل در آوریل ۲۰۲۲ راه اندازی شد. نام رمز داخلی اندروید ۱۳ «تیرامیسو» است.

برخی از ویژگی‌های جدید در نسخه‌های اولیه توسعه‌دهنده و بتا شامل راهی برای تم‌بندی نماد‌های گوشی، پشتیبانی از بلوتوث LE Audio، و ویجت به‌روز شده Now Playing است. این سیستم عامل همچنین دارای یک حالت بی‌صدا اصلاح‌شده است که شامل ارتعاشات در صورت تماس می‌شود. همچنین می‌توانید اعلان‌های برنامه را درست هنگام نصب یک برنامه جدید خاموش کنید. ویژگی جفت سریع به طور خودکار تشخیص می‌دهد که آیا دستگاهی در نزدیکی شما وجود دارد و از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید به آن پیوند دهید یا خیر.

اگرچه اندروید ۱۳ به‌تازگی برای گوشی‌های پیکسل عرضه شده است؛ اما برخی شایعات درباره عرضه اندروید ۱۴ وجود د ارند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات