۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۷۲۳۵۱۱

انتخابات هم نمی‌تواند اختلافات ریشه‌ای در آمریکا را حل و فصل کند

انتخابات هم نمی‌تواند اختلافات ریشه‌ای در آمریکا را حل و فصل کند
انتخابات میان دوره‌ای آمریکا به خوبی نشان داد که ریشه اختلافات در داخل این کشور پیچیده‌تر از آن است که به راحتی حل شود.

بسیاری منتظر بودند که انتخابات میان دوره‌ای آمریکا برگزار شود تا در سایه نتایج آن بتوانند برخی از مشکلات را حل و فصل و برخی اختلافات را کنار بگذارند، اما غافل از اینکه این انتخابات شاید موجب پیچیده‌تر شدن اختلافات در این کشور شود. به همین منظور و برای بررسی بیشتر این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای با کریستوفر هورستل، تحلیلگر و فعال سیاسی از برلین آلمان ترتیب داده که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

- به نظر شما چرا انتخابات میان دوره‌ای آمریکا تا این حد برای خود آمریکایی‌ها اهمیت داشت؟

کریستوفر هورستل: آمریکا در یک دهه اخیر وارد مرحله جدیدی شده و اختلافات و مشکلات سیاسی و اجتماعی تغییر شکل داده و این طور به نظر می‌رسد راه حل سریع و کوتاه مدتی برای آن نمی‌توان پیدا کرد. دولت‌های آمریکا در طول این سال‌ها با چالش‌های زیادی مواجه بودند که همه آن‌ها اتفاقاً در حوزه سیاسی هم خلاصه نمی‌شد و شاید بتوان گفت جدی ترینشان چالش‌های اجتماعی و امنیتی است. آمریکا یک دهه است نتوانسته کاری برای مشکلات اجتماعی در حوزه‌های مختلف انجام دهد. تغییرات شدید مواضع در دو حزب اصلی آمریکا یعنی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان هرگز این اجازه را نداده که دولت‌های مختلف در آمریکا بتوانند نفسی راحت بکشند و برای این مشکلاتشان راه حلی منطقی پیدا کنند. جنگ بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تقریباً از زمان حمله به برج‌های دوقلو به اوج خود رسید. نحوه برخورد با گروه‌های تروریستی و چگونگی بازتعریف روابط آمریکا با کشور‌های خارجی از اصلی‌ترین موضوعات اختلاف برانگیز در سال‌های اخیر است.

حضور چهار ساله ترامپ و ماجرا‌های پس از آن و جنجالی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ روی داد همگی این شرایط را پیچیده‌تر کرد. از سوی دیگر اوضاع در خاورمیانه، وضعیت آشفته اسرائیل و جنگ اوکراین گره کوری در این اوضاع بود که هنوز هم علی رغم تلاش‌های زیاد در داخل آمریکا باز نشده است و حتی به نظر می‌رسد روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است. شاید غیر از آمریکایی‌ها این روز‌ها نتیجه این انتخابات میان دوره‌ای برای متحدان واشنگتن هم از اهمیت زیادی برخوردار باشد چراکه تعیین وضعیت حداقل برای چند سال آینده می‌تواند به دست همین انتخابات و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ رقم بخورد.

به نظر شما ریشه این اختلافاتی که به آن اشاره کردید، کجاست و کدام یک از احزاب اصلی آمریکا قادر به حل این اختلافات هستند؟

کریستوفر هورستل: این اختلافات همان طور که اشاره کردم در طول سال‌ها و به دلیل ناکارآمدی مقامات آمریکایی به دست آمده است. گرچه در ظاهر همه منتظرند تا این مشکلات به دست یک جمهوری خواه یا یک دموکرات حل شود، ولی حقیقت موضوع در این است که آن قدر این مشکلات پیچیده شده اند که به نظر نمی‌رسد به این سادگی‌ها قابل حل شدن باشد. اختلافات در داخل آمریکا به شدت افزایش پیدا کرده؛ دموکرات‌ها و جمهوری خواهان هر کدام راه حل خودشان را برای حل و فصل این اختلافات دارند که کاملاً با هم متفاوت است. پس از همه گیری کرونا سطح خشونت‌های اجتماعی افزایش یافته؛ از طرفی دیگر تورم به طرز غیرقابل باوری صعودی شده، قیمت‌های شاخص‌های سوختی افزایش داشته؛ مواد غذایی و خوراکی در آمریکا گران شده اند و مردم باید برای گذران زندگی، بیشتر کار کنند. برای همین من به شدت باور دارم که مشکلات فعلی در داخل و حتی در خارج از آمریکا آن قدر پیچیده است که با آمدن افرادی از یک حزب خاص که هر کدام به نوبه خود نظرات افراطی خود را دارند قابل حل نیست و باید فکری اساسی برای آن‌ها کرد.

- به نظر شما چه کسانی در حال حاضر بیشتر از همه نگران نتیجه نهایی این انتخابات هستند؟

کریستوفر هورستل: در عرصه داخلی اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم شاید باید بگوییم مردم آمریکا دیگر امیدی به نمایندگان این حزب‌ها برای رفع مشکلاتشان ندارند برای همین شاید غیر از عده‌ای خاص و محدود در نهایت نتیجه این انتخابات چندان اهمیتی برای عموم مردم نداشته باشد، چون آن‌ها به دنبال حل ریشه‌ای مشکلات خود هستند. ولی درعرصه بین المللی اسرائیل شاید از همه بیشتر این روز‌ها نتایج این انتخابات را رصد می‌کند، چون با آمدن بایدن آن دوره اوج ارتباط اسرائیل با آمریکا افول کرد و در منطقه و در جهان موقعیتشان تضعیف شد و حالا آن‌ها به دنبال رسیدن به همان روز‌هایی هستند که در دوران ترامپ داشتند تجربه می‌کردند. در کنار اسرائیل برخی کشور‌های عربی و اروپایی مانند عربستان هم این روز‌ها شاید نگران نتایج نهایی این انتخابات باشند. از همه بیشتر این انتخابات شاید برای اوکراین مهم باشد. جمهوری‌خواهان می‌گویند باید از میزان حمایت‌های مالی کشور‌های خارجی از جمله دولت کی‌یف کم کرد و به معضلات داخلی رسید، ولی دموکرات‌ها عکس این موضوع را می‌گویند. برای همین باز تاکید می‌کنم به نظرم در داخل آمریکا از آنجایی که مردم این روز‌ها دغدغه نان دارند و نگران تامین معیشت هستند و نیز چون نسبت به هر دو حزب ناامید شده اند شاید چندان به دنبال نتیجه نهایی این رقابت انتخاباتی نباشند، ولی در خارج آمریکا هستند کشور‌هایی که نتیجه نهایی این انتخابات می‌تواند برای آن‌ها تعیین کننده و سرنوشت ساز باشد.

گفتنی است کریستوفر هورستل متولد سال ۱۹۵۶ در شهر برمن آلمان و عضو ارشد حزب مرکز آلمان و از فعالان ضدجنگ است. او ریس حزب میانه نو آلمان است. او همچنین نخستین رئیس حزب دویچه میته در آلمان بود که در سال ۲۰۱۷ آن را برای مدت کوتاهی ترک کرد، ولی از ۱۲ نوامبر همان سال تا به امروز همچنان رئیس این حزب در آلمان است. او روزنامه نگار، تحلیلگر و نویسنده است و مطالعات زیادی در حوزه مسائل ژئوپلیتیکی آمریکا، فلسطین و خاورمیانه انجام داده است. او بار‌ها در اتاق فکر‌های زیادی در داخل آلمان و نیز در آمریکا برای سخنرانی دعوت شده است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات