۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۷۲۳۵۸۵
امیرعبداللهیان:

هیچ سلاحی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم

هیچ سلاحی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم
وزیر امور خارجه گفت: ما بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و نیکولای میلکوف وزیر امور خارجه بلغارستان در تماس تلفنی امروز در گفت‌وگویی تلفنی، آخرین تحولات و مناسبات دوجانبه و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو از موضع بلغارستان در محکومیت اقدام تروریستی داعش در حرم حضرت شاهچراغ (ع) شیراز تشکر و بر اهمیت روابط دوجانبه در آستانه یکصد و بیست و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنین به گفت‌وگ‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اشاره کرد.

گفتنی است اخیرا هیأت فنی ایران برای گفت‌وگو با آژانس به وین سفر کرد و آنگونه که مدیرکل آژانس گفته قرار است هیأتی از آژانس نیز بزودی به ایران سفر کنند.

امیرعبداللهیان درباره تحولات اوکراین با تأکید بر اینکه ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و برای آتش بس تلاش می‌کنیم، یادآور شد: ما بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم. موضع ما مخالفت با گسترش ناتو در منطقه و مخالفت با جنگ در اوکراین است.

بر اساس این گزارش، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز با بیان اینکه ایران مخالف جنگ و حامی آتش بس و صلح است، گفت:‌ ارسال سلاح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اتهام بی اساسی است که هر روز مطرح می‌کنند تا اقدام روزانه خود در صادرات سلاح به اوکراین را مشروع جلوه دهند.

چندی است که اوکراین، آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی مدعی استفاده پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شده‌اند. ادعایی که ایران همواره آن را رد کرده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ اوکراین بر مخالفت با جنگ تأکید کرده بود و حتی در این خصوص نیز امیرعبداللهیان دو بار حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای همتای روسش بود. جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها گفته بود که ایران و روسیه همکاری دفاعی با هم دارند، ولی ایران برای جنگ اوکراین سلاحی برای روسیه ارسال نکرده است.

روز شنبه ۱۴ آبان ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایران به روسیه پهپاد ارسال کرده، ولی ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین. وی در این باره بیان کرد: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم. با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده در اختیار ما قرار دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان گفت‌وگوی تلفنی با همتای بلغارستانی در خصوص برگزاری نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل و هرگونه رفتار سیاسی علیه ایران، مواضع کشورمان را تبیین کرد.

گفتنی است، امیرعبداللهیان شب گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی با گوترش دبیرکل سازمان ملل نسبت به برگزاری این نشست هشدار داده بود.

وزیر امور خارجه بلغارستان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به روابط دیرینه و خوب دو کشور، بر تداوم تلاش‌ها برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک در سال ۲۰۲۳ تأکید کرد.

نیکولای میلکوف از توضیحات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات اوکراین و موضع ایران در مخالفت با تداوم جنگ و پیگیری راهکارهای سیاسی برای حل و فصل بحران اوکراین قدردانی کرد و افزود: دولت بلغارستان از روند احیای برجام و تحقق توافق بین ایران و جامعه بین‌المللی همواره حمایت می‌کند.

ارسال نظرات