۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۷۲۳۶۵۳
مسؤول پژوهشکده زن و خانواده:

سیاستگذاری فرهنگی پدیده سلبریتی، وظیفه فقه راهبردی است

سیاستگذاری فرهنگی پدیده سلبریتی، وظیفه فقه راهبردی است
سلبریتی ها در جامعه از طریق فضای هیاهو و جنجال هوادار دارند ولی چهره ها به مدد اقناع، علم و ارزش های والای فرهنگی دارای پیرو هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد مسؤول پژوهشکده زن و خانواده در نشست «موضوع شناسی فقهی پدیده سلبریتی ها» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم به ارزیابی انتقادی پدیده سلبریتی از منظر مطالعات اسلامی پرداخت و گفت: گرچه پدیده سلبریتی ذاتا اقتضای تهدید دارد ولی می تواند از طریق هشداردهی تحولات اجتماعی، فرصت ساز نیز باشد.

دکتر محمدرضا زیبایی نژاد سلبریتی را کسی دانست که به وسیله رسانه های مدرن چهره شده است و گفت: نخبگان و دانشمندان هیچ گاه توسط رسانه های مدرن سرشناس و مشهور نشده اند.

وی پدیده سلبریتی را در تعارض با هویت های اجتماعی اقشار جامعه ارزیابی و بیان کرد: پشت پرده های زندگی روزمره سلبریتی ها در دسترس مخاطب قرار می گیرد و به خاطر همین جذابیت ها و ژست های بدنی، این پدیده از الزامات سبک زندگی امروزی در آمده است.

سیاستگذاری فرهنگی پدیده سلبریتی وظیفه فقه ارهبردی است

حجت الاسلام زیبایی نژاد با ذکر مثال هایی از سلبریتی های ایرانی مانند پاشایی، تتلو و ... ادامه داد: مرجعیت یافتن سلبریتی ها در اثر تحولات ارزشی در جامعه است. از این رو نسل هایی از برخی دانشجویان نخبه در اغتشاشات اخیر فحش های رکیک جنسی دادند که از آهنگ ها و ترانه های تتلو در ژانر رپ، پاپ یا آرندبی الهام گرفته اند.

مسؤول پژوهشکده زن و خانواده افزود: هویت سلبریتی به دیده شدن از طریق ژست های بدنی و قالب های ارتباط غیر زبانی یا غیر آوایی است. از این رو از چشم مردم افتادن برای یک سلبریتی، فاجعه و یک پایان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اگر سلبریتی ها در قضایای اجتماعی موضع گیری نکنند از چشم مخاطبان می افتند اظهار کرد: سلبریتی ها در جامعه از طریق فضای هیاهو و جنجال هوادار دارند ولی چهره ها به مدد اقناع، علم و ارزش های والای فرهنگی دارای پیرو هستند.

سیاستگذاری فرهنگی پدیده سلبریتی وظیفه فقه ارهبردی است

حجت الاسلام زیبایی نژاد شکل گیری پدیده سلبریتی را ناشی از غلبه احساسات بر عقل ارزیابی کرد و گفت: سلبریتی ها انعکاس دهنده بخش هایی از تحولات مخفی اجتماعی هستند، مثلا هشداردهی درباره ظهور پدیده هایی مانند نسل چهل تکه، بسط نظام تمایلات به اباحه گری و نظام نوین ارزشی نسل جوان داشته اند.

مسؤول پژوهشکده زن و خانواده در پایان خواستار شکل گیری سیاستگذاری پدیده سلبریتی از منظر فرهنگی توسط فقه راهبردی شد.   

ارسال نظرات