۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۷۰۲۶۹۲

«آسیب های خانوادگی و آسیب های فردی» مهم ترین چالش دختران در فضای مجازی

«آسیب های خانوادگی و آسیب های فردی» مهم ترین چالش دختران در فضای مجازی
استفاده همیشگی دختران نوجوان از شبکه های اجتماعی مجازی افزون بر آسیب های خانوادگی آسیب‌های فردی نیز برای آنها دارد که زمینه چالش بیشتر نوجوانان با والدین فراهم می کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در عصر جدید با توجه به رشد سریع فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات و به دلیل قابلیت های ویژه آن ها استفاده از فناوری های نو به بخشی از زندگی روزمره افراد مبدل شده است که جنبه های گوناگون زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

شبکه های اجتماعی مجازی به دلیل عرضه خدمات متنوع امکانات گسترده ایجاد شده و دستگیر ارتباطات در فضای مجازی یکی از بانفوذترین فناوری های ارتباطی جدید و شمار می روند، از جمله ویژگی های منحصر به فرد شبکه‌های اجتماعی مجازی، راه اندازی فضایی مناسب برای کنش متقابل افراد با یکدیگر، فارغ از مرزهای زمان و مکان و دریافت انبوهی از اطلاعات در کمترین زمان ممکن با هزینه پایین می باشد که توجه کاربران پرشماری را از سرتاسر جهان به خود جلب کرده است.

یکی از گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی مجازی نوجوانان هستند، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نوجوانان را با اندیشه ها و گرایش هایی آشنا می‌کند که برون‌ریزی انسانی و عقلانی بیشتری برایشان فراهم می آورد، آنان از طریق این رسانه می تواند دنیا را در بستر جهانی ببینند و وارد فضایی شوند تا افرادی که به گروه‌های محروم جامعه تعلق دارند نیز بتوانند در آن حضور یابند، وقتی منابع اطلاعاتی در دسترس کودکان و نوجوانان نسل شبکه قرار داشته باشد جستجوی اطلاعات و بررسی به آن و بیان نظر هایشان را حق بنیادی خود خواهند دانست.

دختران نوجوان در ایران به دلیل ویژگیهای دوران نوجوانی و گشودگی در برابر تغییرات یکی از گروه‌هایی اند که حضور فعالی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارند این دختران نوجوان نسلی هستند که دوران جامعه پذیری آنها با حضور گسترده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره افراد هم زمان شده است؛ نسلی که از سنین کودکی، در دسترسی به این فضا را تجربه کرده کنش‌ها و انتخاب‌های جدیدی برای فراهم بوده و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی توانایی با زندگی درباره هویت خویش را یافته است.

«آسیب های خانوادگی و آسیب های فردی» مهم ترین چالش دختران در فضای مجازی

تجربه زندگی روزانه با فناوری های جدید در مناسبات و روابط آنها را در خانواده تحت تاثیر قرار داده و با وجود برخورداری از فرصت‌های فراوان با چالش‌های روبه‌رو کرده است به نظر می‌رسد استقبال چشمگیر دختران دهه هشتادی از شبکه های اجتماعی مجازی به دلیل محدودیت های ناشی از جنسیت و سن آنهاست که در دنیای واقعی با آن روبرو هستند.

یکی از اصلی ترین پایه های ارتباط میان والدین و فرزند صمیمیت بین آنها است و می‌توان گفت خانواده با وجود روابط صمیمانه بین اعضایش است که معنا می یابد، بر اساس گفته دختران نوجوان با حضور شبکه‌های اجتماعی مجازی در خانواده، کاهش صمیمیت و ارتباطات عاطفی میان فرزند و والدین و کاهش ارزش های خانوادگی را مشاهده می کنیم. منظور از ارزش های خانوادگی اهمیت قائل شدن برای رفتارهایی همچون همراهی خانواده سر سفره و وعده‌های غذایی دوست داشتن تفریح دسته جمعی با اعضای خانواده، مهمانی رفتن به همراه خانواده و توجه به اتفاقات روی داده در خانواده و واکنش نشان دادن به آنهاست.

استفاده همیشگی دختران نوجوان از شبکه های اجتماعی مجازی افزون بر آسیب های خانوادگی آسیب‌های فردی نیز برای آنها دارد که زمینه را برای چالش بیشتر نوجوانان با والدین فراهم می کند، بر اساس اظهارات دختران نوجوان با وجود آنکه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جدید از لوازم ضروری برای زندگی در این اثر است جنبه ها و پیامدهای منفی نیز برای آنها دارد.

بر اساس اظهارات دختران نوجوان، دو سنخ آسیب می توان برای حضور در شبکه های اجتماعی مجازی در نظر گرفت: «آسیب های خانوادگی و آسیب های فردی»، مهم‌ترین تغییر رویداده در خانواده های ایرانی با ورود شبکه های اجتماعی مجازی، تغییر در مناسبات و روابط والد-فرزندی می باشد که با چالش های پیچیده و عمیقی روبرو شده است.
در همین راستا فهیمه زارع پژوهشگر پژوهشکده زن و خانواده مقاله را با موضوع مسئله حضور دختران نوجوان در شبکه های اجتماعی مجازی با تاکید بر روابط والد- فرزندی نگاشته است، از اینجا اصل مقاله را دانلود کنید.

ارسال نظرات