۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۷۲۳۸۹۶

تلاش اتحادیه اروپا برای منزوی کردن روسیه در عرصه بین‌المللی

تلاش اتحادیه اروپا برای منزوی کردن روسیه در عرصه بین‌المللی
آغاز بحث اتحادیه اروپا درباره روابط آینده با روسیه و عدم تمایل رئیس شورای اروپا برای دیدار با لاوروف.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر اساس مجموعه اصول جدید تعامل با مسکو که پیش از این اعلام شده بود، بحث درباره آینده روابط خود با روسیه را آغاز کردند. به گفته برخی منابع خبری، تاکنون ماهیت روابط بین بروکسل و مسکو توسط پنج اصل سیاست اتحادیه اروپا تعیین شده بود، با این حال، پس از آغاز حمله نظامی روسیه در اوکراین، بسیاری از این اصول عملاً کنار گذاشته شدند.

مجموعه جدید اصول تعامل با مسکو ، انزوای بین‌المللی و اعمال تدابیر محدودکننده علیه روسیه را پیشنهاد کرده است

جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در این رابطه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به سیاست منزوی ساختن روسیه در عرصه بین المللی و اعمال فشار تحریمی بر این کشور ادامه خواهد داد.

بورل پس از نشست شورای وزیران امور خارجه در بروکسل گفت: «ما به انزوای روسیه در عرصه بین‌المللی ادامه داده و به اعمال سیاست های محدودیت‌کننده علیه اقتصاد روسیه ادامه خواهیم داد. علاوه بر این، ما آماده‌ایم اقدامات محدودکننده را تقویت کرده و تحریم هایی را نیز علیه کشورهای ثالثی، از جمله ایران و بلاروس که تسلیحات ارسال کرده و از روسیه حمایت نظامی می کنند، اعمال کنیم.»

پیش از این یک منبع بلندپایه در اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا ممکن است تحریم های جدید علیه روسیه را قبل از پایان سال 2022 تصویب کند.

بورل در عین حال یادآور شد اتحادیه اروپا هنوز آماده بحث درباره تحریم های جدید علیه روسیه نیست. به گفته وی، اکنون کار تحریم ها در سطح فنی ادامه دارد.

نشریه هیل (The Hill) پیشتر از اختلافاتی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص موضوع تحریم های ضد روسی، به ویژه به دلیل بحث مربوط به ممنوعیت تامین سوخت هسته ای از روسیه خبر داده بود.

روزنامه نیویورک تایمز نیز به اختلاف نظر برخی از کشورهای غربی در مورد اعمال محدودیت ها علیه روسیه در زمینه هایی که برای آنها سودمند است، اشاره کرده است.در این رابطه، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، تاکید کرده که تحریم های ضد روسیه اتحادیه اروپا آنطور که بروکسل انتظار داشت عمل نکرده و در نتیجه کشورهای اروپایی نیز از این تحریم ها آسیب دیدند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و شصت و ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

15:01- لاوروف: این خبر که آمریکا زمینه را برای مذاکره درباره کی‌یف آماده کرده، شایعه است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گزارشاتی مبنی بر آماده کردن زمینه برای مذاکره درباره اوکراین از سوی ایالات متحده را شایعه خواند. وی این موضوع را امروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بالی اعلام کرد.

این دیپلمات بلندپایه گفت: «در مورد گزارش‌هایی که آمریکایی‌ها در حال آماده‌سازی مذاکرات پیرامون اوکراین هستند: چنین شایعاتی دائماً مطرح می‌شوند و سپس با همان موفقیت ناپدید می‌شوند، ما دیگر به این موضوع واکنشی نشان نمی‌دهیم».

لاوروف یادآور شد که مسکو مایل است شواهدی از علاقه غرب به تنبیه رهبر اوکراین ببیند. به گفته وی، به رئیس جمهوری اوکراین باید توضیح داده شود که ادامه عملیات نظامی به نفع مردم اوکراین نیست.

 وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که مقامات مسکو اصرار داشتند که به بیانیه پایانی نشست سران گروه 20 کلماتی مبنی بر حضور دیدگاه‌های متفاوت درباره رویدادهای اوکراین اضافه شود. به گفته وی، غرب تلاش کرده تا این سند را سیاسی کند، و روی عباراتی در محکومیت روسیه تمرکز شود، در حالی که همه کشورها اینطور فکر نکرده و دیدگاههای جایگزینی نیز وجود دارد.

14:37- مسکو شرایط اوکراین برای آغاز مذاکرات را غیرواقعی خواند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه در اجلاس گروه 20 اعلام کرد که شرایط آغاز مذاکرات، که از سوی مقامات اوکراینی بیان شده است، غیرواقعی و برای شرایط فعلی ناکافی است. وی تاکید کرد که مسکو هرگز مذاکرات را رد نکرده است.

لاوروف به خبرنگاران گفت: ما بارها از زبان رئیس جمهور ولادیمیر پوتین تأیید کرده ایم که مذاکره را رد نکرده و آماده انجام آن هستیم و اگر کسی امتناع کند، آن طرف اوکراینی است. چه آنها بیشتر امتناع کنند، توافق دشوارتر خواهد بود.

14:00- مقامات منطقه خرسون ادعای کی‌یف درباره تصرف شهر آلشکی را تکذیب کردند

در دفتر مطبوعاتی اداره منطقه خرسون اعلام کردند که اظهارات برخی مقامات اوکراینی مبنی بر اینکه نیروهای نظامی اوکراین خط دفاعی نیروهای مسلح روسیه در منطقه شهر آلشکی را شکسته و آنجا را به تصرف خود درآورده اند، جعلی است.

یک مقام محلی گفت: "تبادل آتش بین دو طرف همچنان ادامه دارد، اما هیچ سرباز اوکراینی به این شهر پا نگذاشته، نیست و نخواهد بود. <...> طرف اوکراینی در تلاش است تا اذهان مردم را در این زمینه گمراه کند."

شهر آلشکی در ساحل سمت چپ  رودخانه دنپر و در هشت کیلومتری شهر خرسون قرار دارد. پیش از این برخی مقامات اوکراینی در کانال های تلگرامی درباره تصرف این منطقه توسط واحدهای ارتش اوکراین خبر داده بودند.

13:10- وزارت دفاع ایتالیا: فعلاً بسته جدید تسلیحاتی برای اوکراین آماده نشده است

گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا امروز سه‌شنبه اعلام کرد که یک فرمان جدید دولتی درباره ارسال تسلیحات نظامی جدید به اوکراین در حال آماده‌ سازی نیست.

وی در گفت و گو با روزنامه لا استامپا در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: خیر. ارسال سلاح به کی‌یف بر اساس پنج مصوبه دولت قبلی همچنان ادامه دارد.
البته کروستو یادآور شد که تحویل تسلیحات جدید به طور کامل منتفی نیست.

اندکی پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، پارلمان ایتالیا قطعنامه ای در خصوص ارائه کمک به دولت اوکراین، از جمله کمک نظامی به ارتش این کشور به تصویب رساند.

در چارچوب این سند که بعداً کمی اصلاح شد، پنج فرمان شامل فهرستی از تسلیحات و تجهیزات نظامی که رم به کی‌یف می‌فرستد به تصویب رسید. طبق تصمیم مسئولان، محتوای اسناد محرمانه ماند، اما گاهی اطلاعاتی به مطبوعات درز پیدا کرده است.
 پیش از این، رسانه های محلی ادعا کردند که دولت ملونی در حال آماده سازی بسته کمکی جدیدی برای اوکراین است که ممکن است شامل مجموعه سیستم های دفاع هوایی نیز باشد.

12:47- زلنسکی خواستار گسترش «توافق غلات» به بنادر منطقه میکولایف شد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین معتقد است که توافقنامه صادرات غلات باید به بنادر منطقه میکولایف در این کشور نیز گسترش یابد.

وی امروز در پیام ویدئویی خود برای شرکت کنندگان در اجلاس گروه20  در اندونزی گفت: "من پیشنهاد می کنم ابتکارعمل صادرات غلات را به سایر بنادر کشور ما، به ویژه به بنادر نیکولایف و اولویا در منطقه نیکولایف نیز گسترش پیدا کند."

زلنسکی همچنین خواستار تمدید نامحدود "توافق غلات" شد.

اکنون غلات و دیگر محصولات کشاورزی  اوکراینی از بنادر منطقه اودسا صادر شده و از طریق دریای سیاه، ابتدا به ترکیه و سپس سایر مناطق جهان حمل می شوند.

11:44- مخالفت چین با حذف روسیه از گروه 20

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین در جریان دیدار امروز خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه در حاشیه نشست سران گروه 20 در بالی، تاکید کرد که مقامات پکن با حذف روسیه از گروه 20 و دیگر مجامع بین‌المللی کاملاً مخالف هستند.

وی با ابراز خرسندی از شرکت همتای روسی خود ما در اجلاس G20، از نقش شایسته روسیه در گروه 20  و سایر عرصه های بین‌المللی حمایت کرده و تاکید کرد: ما معتقدیم که هیچکس اجازه ندارد این حق مسلم روسیه برای مشارکت در قالب‌های چندجانبه جهانی را از این کشور سلب کند. 

وزرای امور خارجه روسیه و چین در حال رایزنی در خصوص "مسائل مورد علاقه دوجانبه و همچنین همکاری برای حفظ پویایی پایدار روابط دوجانبه" هستند.

11:33- نشست دوجانبه وزرای خارجه روسیه و چین در حاشیه نشست سران گروه 20

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین امروز، سه شنبه در حاشیه نشست سران گروه 20 در دیداری دوجانبه با یکدیگر گفتگو کردند.

اجلاس سران کشورهای عضو گروه 20 از 15 الی 16 نوامبر (24 -25 آبان ماه) در جزیره بالی اندونزی در حال برگزاری است. لاوروف ریاست هیئت نمایندگی روسیه در آن را برعهده دارد.

11:11- پیشنهاد زلنسکی برای مبادله اسرا با روسیه طبق فرمول «همه در ازای همه»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین پیشنهاد کرد که آماده تبادل اسیران جنگی با طرف روسی بر اساس فرمول «همه در ازای همه» است. وی این موضوع را امروز طی پیامی ویدئویی برای شرکت کنندگان در نشست سران گروه 20  اعلام کرد.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: «همه کشورها باید برای تنها الگوی واقعی برای آزاد سازی اسیران، یعنی فرمول «همه در ازای همه» متحد شوند.»

زلنسکی این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که این فرمول باید شامل غیرنظامیانی هم شود که به زور به خاک فدراسیون روسیه برده شده و همچنین کودکانی که در اوکراین از آنها به عنوان "آوارگان" نام برده می شوند.

پیش از این در تاریخ سوم نوامبر، در نتیجه مذاکرات دو طرف، 107 اسیر جنگی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه از خاک اوکراین به این کشور بازگردانده شدند.

میشل: حل و فصل مناقشه در اوکراین راهی برای حل بحران غذایی است

شارل میشل، رئیس شورای اروپا بامداد امروز، سه‌شنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اجلاس سران گروه 20 در اندونزی اعلام کرد که بهترین راه برای حل بحران غذا و انرژی در جهان، حل و فصل مناقشه پیرامون اوکراین است.

رئیس شورای اروپا همچنین گفت: اتحادیه اروپا نمی خواهد اشتباهی را که از نظر وابستگی به منابع انرژی در روابط با روسیه انجام داده، در خصوص چین هم تکرار کند. ما نمی خواهیم همان اشتباهی را که با روسیه در مورد سوخت های فسیلی مرتکب شدیم، تکرار کنیم.

رئیس شورای اروپا: برنامه‌ای برای دیدار با لاوروف در حاشیه اجلاس سران G20ندارم

شارل میشل، رئیس شورای اروپا امروز سه‌شنبه تاکید کرد که قصد ندارد در هیچ گفت‌وگویی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست گروه بیست (G20) در اندونزی شرکت کند.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: چنین دیداری برنامه ریزی نشده است.

میشل در عین حال به نقش روسیه در گروه 20 و شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد. با این حال، وی تاکید کرد که در ابتدا در حال برنامه ریزی برای گفتگو با شرکای گروه هفت (G7) در این رابطه است.

سفیر روسیه از ملاقات امروز خود در کاخ سفید خبر داد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده از ملاقاتی در کاخ سفید در روز سه‌شنبه خبر داد. وی این موضوع را روز دوشنبه پس از دیدار با رومن سلزنیف، شهروند روس که در کارولینای شمالی در زندان به سر می برد، در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد.

وی در عین حال مشخص نکرد که دیدار اعلام شده در کاخ سفید دقیقا به چه موضوعی اختصاص خواهد داشت.

به گفته آنتونوف، روسیه می‌خواهد تا حد امکان تعداد کمتری از روس‌ها در زندان‌های آمریکا باقی بمانند و «تعقیب شهروندان روس از سوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سایر کشورها متوقف شود».

سفیر روسیه: از عدم تمایل بوداپست به مشارکت در کمک جمعی به اوکراین خبر داد

یوگنی استانیسلاوف، سفیر روسیه در بوداپست شب گذشته در گفتگو با خبرنگاران روس یادآور شد که مجارستان از مشارکت در ارائه کمک های کلان اقتصادی سراسری جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی به اوکراین خودداری کرده و کانال های حمایت دوجانبه به این کشور را ترجیح داده است.

سفیر روسیه توضیح داد که مجارستان از سال 2017 به طور مداوم از برگزاری جلسات رسمی کمیسیون اوکراین-ناتو جلوگیری کرده و اکنون "موقعیت ویژه ای را در بحث ابتکارات اتحادیه اروپا برای کمک به این کشور" به خود اختصاص داده است.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس از وضعیت تصمیم گیری درباره نیروگاه اتمی زاپروژیا

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از روند اوضاع پیرامون تصمیم گیری در خصوص وضعیت نیروگاه هسته ای زاپروژیا که در حال حاضر کنترل تاسیسات آن در اختیار طرف روسی قرار دارد، بسیار نگران است. این موضوع در بیانیه ای که شب گذشته، دوشنبه، در سایت رسمی این سازمان بین المللی منتشر شده، آمده است.

در این بیانیه ادعا شده که کارکنان اوکراینی این نیروگاه تحت فشار دائمی قرار داشته و این وضعیت تاثیر منفی بر امنیت هسته ای و حفاظت و کاهش خطرات بروز یک فاجعه هسته ای خواهد داشت.

گروسی معتقد است: وضعیت از آن جهت پیچیده و دشوار شده که آنها باید بر اساس دستور العمل های متفاوتی در هدایت این نیروگاه کار کنند.

15 هزار سرباز اوکراینی در کشورهای اروپایی آموزش خواهند دید

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته اعلام کرد که تقریباً 15 هزار نیروی نظامی اوکراینی در خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا آموزش خواهند دید.

بورل در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو در بروکسل گفت: این نیروها نه تنها در خاک لهستان، بلکه در برخی دیگر از کشورهای اروپایی توسط مربیان نظامی با تجربه با اصول رزمی مدرن آشنا خواهند شد.

ضمن اینکه، یک روز قبل پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که بوداپست در برنامه آموزش نظامیان اوکراینی و اختصاص بودجه در این رابطه مشارکت نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا: حداقل 8 میلیارد یورو به اوکراین تسلیحات داده است

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اروپایی شب گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا در مجموع حداقل 8 میلیارد یورو تسلیحات نظامی برای دفاع از خود به اوکراین تحویل داده است.

بورل این موضوع در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد. به گفته وی، 45 درصد از حجم ارسال تسلیحات به اوکراین از سوی ایالات متحده بوده است.

همانطور که روز قبل گزارش شد، اتحادیه اروپا قصد دارد در دهه اول ماه نوامبر مکانیسم جدیدی را برای ارائه کمک مالی به اوکراین به مبلغ کلی 18 میلیارد یورو پیشنهاد کند. در نظر گرفته شده که این مبلغ در ژانویه سال 2023 به کی‌یف ارائه شود.

آمریکا 14 شخص و 28 شرکت روسی را به فهرست تحریم‌های ضدروسی اضافه کرد

ایالات متحده 14 شخصیت حقیقی و 28 شخصیت حقوقی را در فهرست تحریم های ضد روسیه قرار داد. این خبر شب گذشته از سوی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام شد.

پیش از این نیز وزارت بازرگانی ایالات متحده به دلیل نفوذ فزاینده روسی، اقتصاد این کشور را غیربازاری به رسمیت شناخت. این تصمیم به مقامات آمریکایی اجازه می دهد تا از قدرت کامل قانون ضد دامپینگ استفاده کنند.

در اویل ماه نوامبر، آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که وزارت خزانه داری و وزارت خارجه ایالات متحده به طور ضمنی همکاری بانک های آمریکایی با شرکت های روسی را تایید می کنند. این اقدام به دلیل به حداقل رساندن پیامدهای منفی تحریم ها علیه روسیه اتخاذ شده است.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات