۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۷۲۴۰۰۱
شهردار قم در جمع نمایندگان طلاب و فضلا عنوان کرد؛

برنامه ریزی برای تحقق ۸۰ نوع خدمت در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

برنامه ریزی برای تحقق ۸۰ نوع خدمت در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
سقائیان نژاد گفت: شهرداری قم ۸۰ نوع خدمت در حوزه ترویج فرهنگ ناب ایثار و شهادت را ترسیم نموده است و برنامه‌های حمایتی متعددی از فعالیت‌های متنوع فرهنگی را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا در قم، سقائیان نژاد شهردار قم در مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با اشاره به برگزاری بزرگداشت 6 هزار شهید استان قم و با بیان این که در چنین روزی در آبان‌ماه بیش از هزار شهید دفاع مقدس اصفهان تشییع شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای تاریخ بشر دو فرهنگ مقابل هم صف آرایی کرده اند که در سال 57 با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گفتمان اسلام در مقابل گفتمان ضد دین غرب احیا شد.

وی با اشاره به این که در قرن 18 و 19 و بعد از رنسانس، غرب پس از رسیدن به تکنولوژی خط بطلانی بر دین کشید و چهار نظریه برجسته ضد دینی را را با همنوایی اندیشمندان دین ستیز در جامعه غربی رواج داده بود، اظهار داشت: فیزیک کوانتوم و زیرسوال بردن قطعیت علم در کنار شکل‌گیری نیاز انسان به فلسفه که از کجا آمده و به کجا می‌رود، رویه‌ای جدید را در جهان ایجاد کرد.

شهردار قم با بیان این که دو جنگ جهانی قرن بیستم توسط کشورهای پیشتاز دانش که از منظر اخلاقی در نازلترین سطح قرار داشتند، شکل گرفت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی توسط پیرمرد الهی که دین را از سیاست جدا نمی دانست و حکومت را بر مبنای دین احیا نمود، توانست تمام مباحث ساختار گفتمانی غرب در مقابله با دین را زیر سوال ببرد.

دکتر سقائیان نژاد ضمن تبیین برخی از شاخص های گفتمان غربی، اخلاق مداری و تزکیه نفس را زیربنای فرهنگ دینی دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی از نظر مبنایی با گفتمان ضد دینی غرب مشکل داشته و در مقابل تحمیل فرهنگ برهنگی بر فرهنگ عزتمندانه ایرانی اسلامی ایستادگی نموده است.

وی در ادامه به شکل گیری جنگ ترکیبی غرب علیه گفتمان انقلاب اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: علیرغم تحمیل جنگ از بیرون و شکل گیری ترورهای کور منافقان در داخل که بسیاری از اندیشمندان انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند، خم به روی انقلاب نیامد و انقلاب اسلامی پرقدرت به راه خود ادامه داد.

شهردار قم فرهنگ ایثار و شهادت ایرانیان را مهمترین پایه دوام و پایداری انقلاب اسلامی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: تاب آوری نظام اسلامی در مقابل تمام توطئه ها، دسیسه‌ها، تهدیدها و تحریم‌های همه جانبه و اکنون جنگ‌های ترکیبی و شناختی، مبتنی بر فرهنگ از خودگذشتگی ایرانیان است.

دکتر سقائیان نژاد با تاکید بر این که تا زمانی که فرهنگ از خودگذشتگی و ایثار در میان مردم ایران فراگیر است، دشمنان اسلام و انقلاب هیچ غلطی نمی توانند بکنند، اظهار داشت: سخت ترین بستر پیش روی گفتمان انقلاب در بستر فضای مجازی و فرهنگ سازی مجازی در میان جوانان ایرانی شکل گرفته است.

وی با اشاره به این که فضای مجازی، جنگ فرهنگی را به داخل خانه‌های ایرانیان سوق داده است، یادآور شد: ضایع شدن نماز و پیروی از شهوات از مهمترین مولفه‌های انحراف جامعه در عصر جدید است؛ باید خود را به بالاترین و مهم ترین اسلحه یعنی تقوا آراسته، مباحث فرهنگی در جامعه را جدی بگیریم.

شهردار قم بر اهمیت پیگیری فعالیت های فرهنگی ناب مسجد محور تاکید و بر لزوم حمایت از کانون های فرهنگی مساجد تصریح کرد و اذعان داشت: در راستای استحکام، ترمیم و زیباسازی، به طور میانگین سالیانه بیش از 300 هزار تن آسفالت در معابر شهری قم ریخته شده است.

دکتر سقائیان نژاد با تأکید بر این که قم به عنوان شهری مملو از کرامت اعم از حرم مقدس فاطمه معصومه سلام الله علیها، مسجد مقدس جمران، حوزه علمیه قم، بیوت علما و تاریخ کهن این دیار آنگونه که باید توسعه پیدا نکرده است، خاطرنشان ساخت: اکنون به جرأت می توان گفت تمام پروژه های نیمه تمام قم تکمیل شده است.

وی با بیان این که سالیانه نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی را در پیش گرفته ایم، اظهار داشت: در سال1400 بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان پروژه کوچک و بزرگ شهری پیگیری، ترسیم و عملیاتی شده است.

شهردار قم در پایان ضمن اشاره به رویکردهای ارتقاء نرم افزاری مدیریت شهری قم، شهر هوشمند، شهرداری الکترونیکی و تدوین شیوه نامه های و رسیدگی به محله های نیازمند و رسیدن به حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی را بخشی از اقدامات شهرداری قم در سال های اخیر دانست و اذعان داشت: در سال 1401، بیش از 6 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی و طرح ها هدفگذاری نموده ایم. در فرایند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از 12 سال عمر ناوگان اتوبوسرانی هم اکنون به عمر 2 ساله ناوگان شهری رسیده ایم.

دکتر سقائیان نژاد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از راه‌اندازی مجموعه‌های فرهنگی ورزشی در سطح شهر، به بخشی از فعالیت های فرهنگی شهرداری قم اشاره کرد و اذعان داشت: شهرداری قم 80 نوع خدمت در حوزه ترویج فرهنگ ناب ایثار و شهادت را ترسیم نموده است و برنامه‌های حمایتی متعددی از فعالیت‌های متنوع فرهنگی را دنبال می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به بزرگداشت بیش از 6 هزار شهید استان قم در مسجد مقدس جمکران در روز 5 شنبه 26 آبان ماه، گزارشی از اتفاقات این روزهای کشور ارائه کرد و اظهار داشت: پس از سخنرانی‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، موضوع حوادث و اتفاقات این دوران برای مردم غیور ایران کاملا روشن و نمایان‌تر شد و سفر نمایندگان رهبر معظم انقلاب و حضور ایشان در سیستان و بلوچستان برای تلطیف شرایط و اوضاع صورت گرفته است.

وی با تاکید بر این که امروز غرب به بن بست رسیده و از شکست انقلاب ناامید گشته است، اظهار داشت: با توجه به وضعیت دشوار غرب در حوزه انرژی، به نظر می رسد شکل گیری این اغتشاشات به نوعی آخرین تیر برای رهایی از زمستان سرد اروپاست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد با بیان این که رشد تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و تفاهم نامه شانگهای، عرصه را برای ضربه غرب به اقتصاد ایران تنگ‌تر نموده است، اظهار داشت: رها بودن فضای مجازی در این روزها، به بستری برای حضور فعال گفتمان غربی در اذهان جوانان سرزمینمان تبدیل شده است؛ علیرغم تمام تلاش‌های دشمنان، نظام اسلامی مسلط بر اوضاع و شرایط بوده و مدارا با اغتشاشگران مدارای اسلامی با جوانان و فرزندان خودمان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تاخیر در برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم و با اشاره به این که جلسات نهایی بررسی فرایند برپایی انتخابات پیش روی مجمع، برگزار شده و در هفته های آینده فراخوان برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان طلاب ارائه خواهد شد.

ارسال نظرات