۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۲۴۲۸۰
یادداشت؛

بسیج، صادق در پیمان الهی

بسیج، صادق در پیمان الهی
بسیج به عنوان یک حرکت و تشکل متکی به انقلاب و اندیشه‌اسلامی، با بیان امام راحل در آذرماه سال ۵۸ به وقوع پیوست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، بسیج به عنوان یک حرکت و تشکل متکی به انقلاب و اندیشه‌اسلامی، با بیان امام راحل در آذرماه سال 58 به وقوع پیوست.[1] شاید آن روز که چنین حرکت بی بدیلی در نظام اسلامی شکل گرفت، عده کمی از برکات و اثرات این تشکل انقلابی در سراسر جهان آگاه بودند. هرگاه سخن از بسیج و بسیجی است، مفاهیمی چون کارجهادی، اخلاص، ایمان، نشاط و امیدواری به ذهن متبادر می‌شود.

ثبات قدم در راه خدا

خداوند متعال در آیه23 سوره احزاب از مومنانی سخن می‌گوید که در عهدی که با خدا بسته‌اند، صادق و ثابت‌قدم مانده‌اند: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ»؛ «برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند». این آیه بدين معناست كه مردانى از مؤمنان، صدق و راستى خود را در اين پيمان با خداوند كه به هنگام برخورد با دشمن فرار نكنند و (استقامت کنند)، نشان دادند و به ثبوت رساندند.[2]

به حق، یکی از مصادیق کسانی که در عهد با خدا ثابت قدم مانده‌اند، بسیجی‌های عزیزی هستند که در طول تاریخ انقلاب اسلامی، با جان، مال و آبروی خود در حفظ نظام اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند. کسانی که بدون هیچ چشم‌داشتی خالصانه در این راه قدم برداشته‌اند. از شهید حسین‌فهمیده در دهه پنجاه گرفته تا شهادت آرمان علی‌وردی دهه هشتادی، همگی صداقت در پیمان با خدا را معنا نمودند. کسانی که از زرق و برق و تعلقات دنیا دل بریده و در این راه مقدس جان خود را فدا کرده‌اند.

یاری دین خدا

خداوند متعال از مومنان می‌خواهد که دین خدا را یاری کنند. در آیه7 سوره محمد می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»؛ «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اگر خدا را يارى كنيد، او نیز ياريتان مى‌كند و گامهايتان را استوار مى‌دارد». بسیج با حفظ نظام جمهوری اسلامی، در حقیقت به یاری دین خدا شتافته است. نتیجه این که یاری دین خدا، ثبات‌قدم در این راه پر مشقت است. چنانچه بسیجی‌های عزیز در سخت‌ترین شرایط ممکن، از یاری دین خدا دست برنداشته‌اند.

رمز صداقت

مقام‌معظم‌رهبری رمز پیروزی بسیج را زمانی می‌داند که در یك دست بسیجی«قرآن» و در دست دیگرش«سلاح» باشد.[3] سلاح نیز در هر نبردی متفاوت خواهد بود. گاهی لازم است بسیجی تفنگ‌به‌دست، وارد میدان شود، در مواقعی شرایط اقتضا می‌کند برای بیماران کرونایی، ماسک تولید کند. این امر، یعنی شناخت نوع سلاح در شرایط مختلف، نیازمند بصیرت است. آن چیزی که باعث شده تا مومنان بسیجی بتوانند در این عهد‌الهی پایدار بمانند، بصیرت و ارتباط عمیق آنها با قرآن و آموزه‌های قرآنی است.

سلاحِ تبیین‌حقیقت

شناخت نوع سلاح بسیار اهمیت دارد. با توجه به شرایط امروزی و جنگ‌ترکیبی دشمن علیه نظام‌جمهوری‌اسلامی، بهترین سلاح بسیجی، جهاد تبیین است. دشمن در جنگ رسانه‌ای تلاش می‌کند تا ذهن جوان و نوجوان را با انواع شبهات بیمار کند، از این‌رو همه موظف هستند تا در این جنگ با تبیین حقیقت، به دفاع از این مرزو‌بوم بپردازند.

امین سیلانی

پی‌نوشت:
[1].امام خمینی، صحیفه امام، ج11، ص121.
[2].علامه‌طباطبایی، محمدحسین، الميزان في تفسير القرآن،ج16، ص290.
[2].دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، https://b2n.ir/t02638.

ارسال نظرات