۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۷۲۴۳۰۲
مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه تأکید کرد؛

در گفتمان سازی ضعیف عمل کرده‌ایم/ روحانیت، پرچمدار امور جهادی

در گفتمان سازی ضعیف عمل کرده‌ایم/ روحانیت، پرچمدار امور جهادی
مازندران - حجت الاسلام هاجری گفت: حوزه های علمیه در بسیاری از عرصه‌ ها به اندازه‌ای که کار می‌کنند، اطلاع‌رسانی و گفتمان سازی نمی‌کنند و این یک مشکل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام عبد الرسول هاجری، مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه در نشست هم اندیشی برگزاری «جشنواره گفتمان خدمت» در ساری با اشاره به این که پیشینه کارهای غیردولتی یا خدمات افتخاری، به موازات زندگی اجتماعی است و اختصاص به ایران، غرب و حتی به این برهه ندارد، گفت: هرجا انسان ها بودند، در کنار کارهای رسمی و قانونی، خدمات خارج از چارچوب ها، با انگیزه غیر از سودآوری، برای محبت به دیگران انجام می دهند و میزان توفیق دولت‌ها در رشد و پیشرفت، تابعی از این بوده که بتوانند نیروی جامعه را در این بخش فعال کنند.

وی با بیان این که تمدن‌های بزرگ، جوامعی هستند که جدا از کارهای رسمی تعریف شده، توانستند در کارهای بر زمین مانده، ظرفیت‌های مردمی را فعال کنند، افزود: هیچ دولتی در طول تاریخ نتوانسته منابع مالی و انسانی را برای همه امور مورد نیاز تأمین کند، اما کارها تعطیل بردار نیست و باید از کمک های مردمی و مشارکت های جهادی در این جهت استفاده کرد.

حجت الاسلام هاجری با اشاره به این که در بسیاری از مواقع، منابع موجود نیست اما کار تعطیل نمی‌شود و باید از مشارکت های مردمی استفاده شود، ادامه داد: هر دولتی که توانست در این زمینه موفق‌شود، سربلندتر خواهد شد و با بررسی پیشینه اسلام و رسالت پیامبرگرامی اسلام مشاهده می کنیم که بسیاری از کارها به این شکل انجام شده است.

وی با اشاره به این که در اسلام، مسجد یکی از نمادهای مشارکت مردم است که زمین، ساختمان و سایر بخش های آن را مردم تأمین می‌کنند، تصریح کرد: نمونه غربی آن فرهنگ‌سرا است که زمین، ساختمان و حقوقش را دولت می دهد؛ در جامعه دینی همه‌چیز از درون می‌جوشد و افراد انگیزه پیدا می‌کنند و خیلی جاها نوبت به دولت نمی‌رسد که کاری انجام بدهد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه با بیان این که روحانیت، جلودار بسیاری از امور جهادی است، افزود: این پرچم داری اختصاص به امروز ندارد و با راهبری روحانیت شیعه بسیاری از کارهایی که در جامعه لازم و مورد نیاز بوده، با اتکاء به مردم انجام و به دولت‌ها در این زمینه کمک شد.

حجت الاسلام هاجری با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل این مسأله و خدمات جهادی را به اوج رساندند، بیان داشت: اگر این خدمات نبود، در دفاع مقدس شکست می‌خوردیم، دفاع مقدس، بسیج، مدافعان حرم، مدافعان سلامت در کرونا و مدافعان امنیت در این روزها، نماد تمام نمای خدمات جهادی هستند.

وی با بیان این که چشم امید رهبر معظم انقلاب به نیروهای جهادی و مردمی است، تصریح کرد: معنای آتش به اختیار بودن در بیانات مقام معظم رهبری، یعنی هر کس دید هر کاری بر روی زمین مانده، در چارچوب قانون، آن را انجام بدهد، متولی رسمی داشته باشد یا نداشته باشد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه با اشاره به این که حوزه های علمیه در بسیاری از عرصه‌ ها به اندازه‌ای که کار می‌کنند، اطلاع‌رسانی و گفتمان سازی نمی‌کنند و این یک مشکل است، ادامه داد: طلبه‌هایی هستند که وارد رشته‌های تخصصی شده‌اند، دانش رایج حوزه ها برایشان کم بود و تلاش کردند اسلام را در عرصه های جدید سیاست، اقتصاد و جامعه‌شناسی معرفی کنند، در دانشگاه و حوزه ها به صورت تخصصی وارد شده اند.

حجت الاسلام هاجری با بیان این که آن طور که برای تربیت عالمان دو ساحتی و تولید یک اثر سرمایه گذاری کردیم برای معرفی این گونه فعالیت کاری انجام نشده است، خاطرنشان کرد: در مقابل رقبا چندین برابر تولید یک اثر برای معرفی و تبلیغ آن هزینه می کنند.

وی با بیان این که ما در گفتمان سازی ضعیف عمل کردیم، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروهای جهادی می‌فرمایند در کنار اهمیت کارهای خوب، خدمت را گفتمان کنید، یعنی کارهای انجام شده بدست مخاطب و گروه‌های جهادی برسد تا باعث انگیزه و پیدا کردن راه شود.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه با اشاره به این که مقام معظم رهبری در کنار بیانات خود راه و مسیر را نشانمان می دهند، افزود: یعنی وقتی اشاره می‌کنند عده‌ای باید بروند این کار را انجام بدهند و نمی‌شود روی زمین بگذارند یعنی کسی که اعتقاد به ولایت و امامت دارد نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

حجت الاسلام هاجری در بخش پایانی سخنان خود به برگزاری نمایشگاه «گفتمان خدمت» اشاره کرد و گفت: این جشنواره می‌خواهد مقداری از کارهای بزرگ را به شکل هنرمندانه و زیبا به جامعه معرفی و مجاهدت‌های خاموش را که سال‌هاست مخلصانه در محاق رفته، نشان بدهد./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات