۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۲۴۳۳۶
خاندوزی:

بیش از ۳ میلیارد دلار به واردات دارو اختصاص یافت

بیش از ۳ میلیارد دلار به واردات دارو اختصاص یافت
سخنگوی اقتصادی دولت از تخصیص بیش از ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات دارو خبر داد و گفت: ثبت سفارش اقلام مرتبط با آن نیز با فوریت و ظرف ۲۴ ساعت انجام و تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت امروز در نشست خبری گفت: در تابستان ۱۴۰۱ در مورد شاخص قیمت تولیدکننده شاهد اتفاقات نویدبخش هستیم. این شاخص به ویژه در بخش شاخص‌های صنعتی و معدنی در وضعیت خوبی است. تورم فصلی بخش صنعت در تابستان ۱۴٫۸درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تورم فصلی بخش صنعت در تابستان 14.8 درصد کاهش پیدا کرده و به منفی 2.3 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه بخش صنعت تابستان، 16.2 درصدو  تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان بخش معدن 14 واحد درصد کاهش پیدا کرده است. تورم سالانه تولیدکنندگان در بخش معدن 21.7  واحد درصد کاهش یافته. تورم در حوزه خدمات افزایشی بوده و از 2.4 درصد در بهار به 16.2 درصد در تابستان افزایش پیدا کرده است. در شش ماهه اول سال شرکت‌های بزرگ معدنی 12.7 درصد و شرکت‌های صنعتی بزرگ 5.3 درصد افزایش تولید داشته‌اند. در هفت ماهه اول سال نسبت به 7 ماهه سال گذشته 470 درصد رشد کالاهای قاچاقی انهدامی را شاهد بودیم.

خاندوزی ادامه داد: برخی اعلام کردند منفی شدن تورم در صنعت و معدن نشان دهنده رکود است، اما وقتی گزارش تولید کالاهای صنعتی و معدنی را نگاه می‌کنیم، متوجه افزایش تولید شرکت‌های معدنی و صنعتی می‌شویم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در عملکرد اموال تملیکی دولت در هفت ماه اول امسال ۴۷۰ درصد افزایش انهدام کالاهای قاچاق و ۶۸۰ درصد افزایش فروش کالاهای متروکه و تملیکی داشتیم.

خاندوزی با اشاره به مشکلات در تامین ارز دارو گفت: قیمت برخی کالاها نشان داد با توجه به اینکه دارو حساس است و دولت پای کار آن همه جوره ایستاده و مشکلی که پیش آمده بود تلاش شد به سرعت حل شود. اقدامات انجام شده برای تخصیص و تامین ارز برای واردات و تولید داروها با سرعت خوبی پیش می‌رود و بیش از ۳ میلیارد دلار به این امر تخصیص یافته است. در کنار این مسأله شاهد اتفاقات خوب در پیشرانه اقتصادی بودیم.

وی افزود: در آبان ماه پروژه ۱۵۴ کیلومتری ریل‌گذاری در جنوب شرق کشور افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال شاهد باشیم کل این مجموعه به سرانجام برسدکه اثر ترانزیتی و ریلی در سمت شرق مهم است. سومین پروژه انتقال آب که انتقال آب به سنندج است به زودی به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. تکمیل کریدور شمال _ جنوب هم بخش اول خط‌آهن رشت کاسپین است که امیدواریم سال جاری بهره‌برداری شود.

وی در مورد زمان اجرای کالابرگ الکترونیکی گفت: این طرح مشکلی در تامین مالی ندارد فقط نیاز بود دولت در مورد زیرساخت‌ها اطمینان حاصل کند، در یکی از شهرهای جنوبی کشور این طرح به صورت آزمایشی اجرا می شود و در صورت موفقیت در تمام کشور اجرا می شود، این دوره یک‌ماهه است و بعد از آن برای بقیه استان ها اجرا می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تفکیک حساب‌های شخصی و غیر شخصی تصریح کرد: این مسأله تکلیف قانون است و اساسا از شهریور شروع شده بود ولی به دلیل وسعت این کار، گام به گام انجام می‌شود.

وی در مورد میزان تخصیص بودجه اشتغال گفت: از مهر گذشته تا شش ماهه اول امسال مجموعا ۴۶ هزار میلیارد تومان ذیل تسهیلات تبصره ۱۸ پرداخت شده است، این میزان مقایسه شود با ۱۳۰۰‌میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شده در سال ۱۳۹۹، شاهد چرخش در حجم و کیفیت تخصیص ها هستیم.

وی در مورد اصلاحات سیاسی و اقتصادی گفت: در حوزه اقتصادی عرض می کنم، در این حوزه اساسا سند تحول دولت را با فصل چرخش‌های تحول آفرین شروع کردیم. چه در مسایل صرفا اقتصادی مثل مسایل بودجه و چه در حوزه اقتصادی سیاسی، پیش از مسایل اخیر پیگیر امور منجر به تحول‌ بوده‌ایم.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد اقدامات لازم برای کاهش نرخ تورم  گفت: کارگروهی برای پایش‌ تورم ایجاد شده بود، بانک مرکزی هدف گذاری رشد نقدینگی را مشخص کرده است و به بانک ها ابلاغ شده است، سایر دستگاه ها هم گزارشی در مورد کنترل هزینه های دولت ارایه کردند.

خاندوزی در مورد تصویب لایحه بودجه گفت: مجموعا از هر اقدامی در راستای شفافیت و واقعی شدن موصبات دولت حمایت خواهد کرد.

وی در مورد افزایش پایه پولی و تاثیر آن بر بودجه سال آینده تصریح کرد: چیزی که بیش از سایر کدهای پولی موثر است کنترل رشد نقدینگی است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش محصوصی داشته است، بخشی از رشد نقدینگی به دلیل حمایت از بخش تولید لازم است.

خاندوزی در مورد بودجه و هماهنگی میان مجلس و دولت گفت: به هر میزان که همگرایی دو قوه در بودجه افزایش پیدا کند شاهد ثمرات آن خواهیم بود.

وی در مورد توافقات با مجارستان گفت: سیاست‌ ما در حوزه تعاملات اقتصادی حرکت به سوی دیپلماسی متوازن است، اولویت ما پی گیری سیاست همسایگی است اما در مورد سایر کشور ها هم این انگیزه وجود دارد. در یکسال گذشته ۵۵ درصد افزایش تجارت میان ایران و مجارستان را شاهد بودیم.

۵۵ دیدار مشترک در سفر به مجارستان انجام شد و خروجی آن افزایش میزان تجارت دو کشور به میزان دو برابر بود. در حوزه محصولات دارویی، پتروشیمی سرمایه‌گذاری تجارت مستمر داشته باشیم. موانعی بر سر راه تجار ایرانی بود از جمله در مسایل بانکی که خواستیم این مشکلات نیز حل شود.

ارسال نظرات