۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۷۱۵۲۲۳

واکنش وزیر اقتصاد به اظهارات روحانی درباره وضعیت خزانه

واکنش وزیر اقتصاد به اظهارات روحانی درباره وضعیت خزانه
وزیر امور اقتصادی و دارایی به اظهارات اخیر رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره وضعیت خزانه واکنش نشان داد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز چهارشنبه  در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به وعده ای که پیش از این در وزارت اقتصاد داده بودیم مبنی بر اینکه اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی در تیرماه ۱۴۰۱ آغاز به کار خواهد کرد، قرار شد با دعوت از رئیس جمهور این کار انجام شود.

وی افزود: به دلیل مشغله کاری رییس جمهور و حضور مهمانان خارجی فرصت نشد ایشان برای راه اندازی بیایند اما به وعده خود عمل کردیم و این سامانه شروع به کار کرد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: اطلاعیه ای مبنی بر اینکه چه گروه های اقتصادی‌ و با چه ترتیبی باید وارد سامانه شوند از طریق سازمان مالیاتی منتشر خواهد شد و امیدوار هستیم این امر اتفاق جدیدی در عرصه عمل به تکالیف قانونی بر زمین مانده و هم در زمینه حرکت به سمت شفافیت اقتصادی و عادلانه شدن نظام مالیاتی و پرداخت در کشور باشد.

خاندوزی درباره اظهارات رییس دولت قبل مبنی بر آنکه با چه وضعیتی دولت را تحویل داده‌اند، گفت: مجموع ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود اما مطلع هستید که ذخایر اسکناسی ارزی کشور برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کالاهای کشور نمی‌آید و کمکی به حل مسائل تجارت کشور نمی‌کند.

وی ادامه داد: بهتر این بود که در کنار این شاخص‌ها اشاره‌ای به خزانه خالی می‌شد که طبق نامه آقای واعظی به جناب نوبخت مسئله خزانه خالی را با بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان استفاده از تنخواه را مطرح کردند، امسال علیرغم اینکه هزینه‌های دولت بالاتر است، نیازی نبود که هنوز در چهار ماهه اول اینکه به سقف تنخواه استفاده شده در سال قبل برسیم و هزینه‌های دولت را مدیریت کردیم که ای کاش آقای روحانی به اینها اشاره‌ می‌کرد.

خاندوزی گفت: کاش آقای روحانی به استفاده‌ای که در ۵ ماه اول سال از مجموعه اوراق شده بود اشاره‌ای می‌کردند و یا به ۵۵۰ درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا و انتهای دوره هشت ساله اشاره می‌شد. آقای روحانی خوب بود به افزایش ۵۳۰ درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی طی ابتدا و انتهای دولت خود اشاره می‌کرد، مجموع اینها تصویر دقیق‌تری را فراهم می‌کند و اقتضا می‌کند که با مردم با صداقت کامل و با انصاف بیشتری صحبت کنیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا زیر ساخت‌های لازم برای حذف ارز ترجیحی در دولت فراهم نبوده خاطر نشان کرد: دوستان با تاخیر در این زمینه اظهار نظر می‌کنند چون مطلع هستید هم در زمینه کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و هم در زمینه دارو کار به مرحله اجرا رسیده و مقدمات در سایر حوزه‌ها فراهم شده به اجرا خواهد رسید. ما صورت مسئله را پشت سر گذاشته‌ایم.

بر اساس این گزارش، حسن روحانی رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم 27 تیر سال جاری طی سخنانی به مناسبت عید غدیر به وضعیت ارزی و ذخایر مالی کشور در پایان دولت دوازدهم اشاره کرده بود. وی با مقایسه شرایط تحویل دولت‌های یازدهم و سیزدهم گفته بود: زمانی که در مردادماه ۱۳۹۲ دولت را تحویل گرفتیم چند صد میلیون دلار اسکناس در بانک مرکزی بود. اما در زمان تحویل دولت در مردادماه ۱۴۰۰ به دولت سیزدهم، چند میلیارد دلار اسکناس در بانک مرکزی موجود بود.

روحانی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره کسری بودجه سال ۱۴۰۰ و بازپرداخت بدهی دولت قبل توسط این دولت یادآور شده بود: دولت دوازدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با سقف ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی ارائه داد اما مجلس یازدهم سقف این بودجه را به حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رساند. بنابراین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، همان رقم افزایش یافته توسط مجلس است.

ارسال نظرات