۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۲۴۳۷۳

«شرح چهل حدیث» امام خمینی درس‌نامه شد

«شرح چهل حدیث» امام خمینی درس‌نامه شد
کتاب حدیث زیست؛ درس‌نامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی (ره) تألیف علی رهبر از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب حدیث زیست؛ درس‌نامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی (ره) تألیف علی رهبر شامل 33 حدیث گران‌بها از حضرات معصومین علیهم‌السلام در حیطه مسائل اخلاقی و 7 حدیث در زمینه مباحث اعتقادی - معرفتی است که مؤلف با قلمی روان و با بیانی شیوا، به تفصیل و توضیح این احادیث پر نور پرداخته است.

کتاب حدیث زیست در 10 فصل به زیور طبع آراسته شده است که فصل نخست آن با عنوان «یک نگاه کلی» به بیان ضرورت تدریس چهل حدیث امام (ره) و عنوان‌هایی چون امام خمینی (ره) الگویی فراگیر، یگانگی اخلاق و سیاست با دیانت، انسان مطلوب خدا، اخلاق و برداشت‌ها، عرفان و نگاه‌ها، تجلی قرآن در نهج‌البلاغه و سیره عالمان در انتخاب چهل عدد حدیث می‌پردازد.

حقیقت خویشتن خویش و جهاد بزرگ‌تر، ناخالصی (ریاء) خودبزرگ‌بینی (عُجب)؛ بزرگی کردن و برتری‌جویی (کبر)، آرزوی فروتر بودن دیگران (حسد) دنیادوستی افراطی (حُبّ دنیا)؛ خشم، عصببیّت، دورویی (نفاق)، خواهش‌های کور و آرزوهای دور (هوی - طول امل)؛ اندیشه‌‌ورزی (تفکر) انتخاب خدا به عنوان وکیل (توکل) ترس و امید (خوف و رجاء)؛ آزمون، صبوری، توبه؛ یاد خدا، غیبت، اخلاص؛ سپاسگزاری از خدا (شکر) گریز از مرگ، وسوسه و شک و حضور قلب، لقاءاللّه، انواع قلب (اقسام قلب) فصل‌های دوم تا دهم این اثر را تشکیل می‌دهند.

جهاد نفس، ریا، عُجب، کبر، حسد، حبّ دنیا، خشم، عصبیّت، نفاق و دورویی، هوای نفس و طول امل یا خواهش‌های کور و آرزوهای دور، تفکر، توکل، خوف و رجا یا ترس و امید، آزمون، صبوری، توبه، یاد خدا، غیبت، اخلاص، شکر، گریز از مرگ، وسوسه و شک، عبادت و حضور قلب، لقاءاللّه و اقسام قلوب عنوان مجموعه احادیثی است که در این اثر تبیین و تفسیر می‌شود.

مؤلف در بخش درآمد کتاب می‌نویسد: «بخش‌های مهم این کتاب را طی بیش از 120 جلسه صوتی - تصویری، تفسیر کرده و شرح داده‌ام و پس از آن و بنا به توصیه و سفارش دوستان در اردوی معرفتی - تشکیلاتی اسلام ناب،  قلم را به دست گرفتم و با هدف روان‌سازی و روشن ساختن مقاصد امام (ره) در این کتاب شریف، مطالبی را برای علاقه‌مندان در قالب درس‌نامه،  به رشته تحریر در آوردم».

نویسنده اثر اصلی‌ترین هدف نگارش این درس‌نامه را آشنایی خوانندگان و جوانان با یکی از مهم‌ترین کتب اخلاقی امام خمینی (ره) عنوان و ابراز امیدواری کرده است که پس از مطالعه آن، بر سر سفره پر برکت آثار این مرد الهی خصوصاً کتب اخلاقی‌شان، بنشینند و بهره‌مند شوند.

فهم ژرف فقیهانه از قرآن و حدیث در جان امام، شاگردی در محضر رجال اخلاقی و عرفانی، مجاهدت پیگیر در طول سالیان دراز در حیطه ستیز با دشمن‌ترین دشمنان (نفس اماره)، فهم استثنایی از تفسیر قرآن کریم، تقید به ساده‌زیستی و پیراستگی از پیوستن به دنیا و گسستگی از نام و نان، قدرت بلاغت بالا، نهیب‌های طبیبانه، پایبندی عاشقانه به فرمان‌های خدا و رسول و پیشوایان معصوم علیهم‌السلام، داشتن تخصص عمیق تفسیری و حدیثی و عرفانی و فلسفی، نیامیختن دانش‌های دیگر با دانش دین و تفسیر متون دینی به کمک یکدیگر و دشمن‌شناسی از ویژگی‌های کتاب چهل حدیث امام خمینی است که شرح و تدریس آن را ضروری کرده است.

کتاب حدیث زیست؛ درس‌نامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی (ره) تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین علی رهبر در قطع رقعی، 225 صفحه و شمارگان 300 نسخه به تازگی از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است.

ارسال نظرات