۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۷۲۴۲۲۹
غلامپور نویسنده کتاب های داستانی مطرح کرد؛

نقش آموزش و پروش و حوزه علمیه در رشد سرانه مطالعه

نقش آموزش و پروش و حوزه علمیه در رشد سرانه مطالعه
نویسنده کتاب سیگاری ها رو به سوریه نمی برن، گفت: حوزه علمیه و آموزش و پرورش با استفاده از پتانسیل منابر و کلاس های درس می توانند در ترویج کتابخوانی نقش مهمی را ایفا کنند.

سرکار خانم مهری غلامپور نویسنده و فعال حوزه نشر به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،گفت: متاسفانه در کشور ما آنگونه که کتاب بخواهد وسیله ای در سبد روزانه و جزء مصارف هر روزه ما ایرانیان باشد، قرار نگرفته است و این کم کاری متوجه متولیان فرهنگی حوزه کتاب است.

وی افزود: ضعف در فرهنگ سازی مطالعه و کتابخوانی، عدم جذابیت کتب، گرانی کتاب از جمله عواملی است که موجب کاهش سرانه مطالعه در جامعه شده لذا متولیان امر بایستی با ارائه راهکارهای مناسب برای رشد و فرهنگ سازی مطالعه و کتابخوانی گام بردارند.

نویسنده رمان 57 روز با اشاره به اینکه چگونه فرهنگ کتابخوانی را می توان افزایش داد، ابراز کرد: اگر خانواده را به عنوان یک جامعه کوچک در نظر بگیریم مسلماً وقتی والدین در طول روز کتاب در دست بگیرند و کودک این صحنه را مشاهده کند به طور خودکار و خواه ناخواه این تصویر در ذهن او نهادینه می شود و کتاب را جز لاینفک زندگی خود خواهد دید.

وی ادامه داد: نهادهای متولی  به طور خاص و ویژه آموزش و پرورش می توانند در رشد و افزایش کتابخوانی موثر  و نقش آفرین باشند، در کنار کتاب های درسی می توانند کتاب های متنوعی را معلمان معرفی و جزیی از برنامه درسی روزانه قرار داده و با مسابقات کتابخوانی می توان دانش آموزان را به امر کتابخوانی ترغیب کرد.

دبیرجشنواره جایزه ادبی شهید حدادیان با اشاره نقش حوزه و روحانیت در ترویج کتابخوانی یادآور شد: باتوجه به اینکه طلاب و روحانیون حوزه علمیه تربیون مهمی به نام منبر آن هم در طول سال و در مناسبت های مختلف را در اختیار دارند اگر حداقل 5 دقیقه از این منابر را به معرفی یک کتاب بپردازند قطعاً شاهد موج آفرینی و تاثیرگذاری عظیمی در رشد سرانه مطالعه خواهیم بود.

نویسنده رمان 57 روز افزود: معرفی یک کتاب صرفاً به کتاب های دینی مذهبی هم نیست بلکه این معرفی می تواند هر نوع کتابی باشد که مورد نیاز و توجه روز جامعه است برای مثال مرحوم آقای  علی شاملو یکی از آن دسته حوزویانی بود که در پایان منبر همیشه معرفی کتاب داشت و به صرف کتاب های دینی و مذهبی هم اکتفا نمی کند.

غلامپور با بیان اینکه چگونه می توان فرهنگ اسلامی و ایرانی را از طریق کتاب به نسل آینده منتقل کرد، خاطرنشان کرد: پژوهش و قلم قوی یک نویسنده مسلط به فرهنگ اسلامی- ایرانی و بدور از تحجر می تواند این فرهنگ را به نسل آینده منتقل و ماندگار کرد.

نویسنده کتاب در محضر کُلُنِل با اشاره به اینکه با وجود فضای مجازی و دیجیتال همچنان کتاب های مکتوب در جامعه پذیرش دارد، تاکید کرد: اگرچه درعصر دیجیتال زندگی می کنیم و در بسیاری از حوزه ها شاهد حذف کاغذ هستیم اما همچنان کتاب های کاغذی بوی دلنشین خود را دارد و مخاطبین بسیاری را به خود جذب می کند و اگر متولیان امر بر مسئله جذابیت کتاب تمرکز کنند قطعاً فرهنگ کتابخوانی در مسابقه و ماراتن با دنیای مجازی پیروزی را کسب خواهد کرد.

نویسنده کتاب مستند داستان سیگاری ها رو به سوریه نمی برن، آینده نشر در ایران با وجود مافیای کاغذ را ناراحت کننده دانست و ابراز کرد: اگر در حوزه نشر شاهد باند بازی و مافیای کاغذ نباشیم قطعاً آینده بهتری را در بازار کتاب و نشر شاهد خواهیم بود که این مسئله نیز به جدیت متولیان فرهنگی برگشت دارد.

وی در پایان با انتقاد از نشر کتاب های زرد عنوان کرد: علاوه بر مافیای کاغذ باید به انتشار برخی از کتب با موضوعات زرد و غیر جذاب نیز به عنوان عوامل رکود بازار کتاب و مطالعه اشاره کرد همچنین سانسورهای بیش از حد ارشاد موجب بی رغبتی نویسندگان برای نگارش و دست به قلم شدن آنان می شود که نیازمند تجدید نظر و بازنگری مسئولان در مواجه با کتب می باشد.

ارسال نظرات