۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۷۲۴۱۷۳
حجت الاسلام سبحانی نسب:

سرانه مطالعه کم نشده بلکه ابزاهای یادگیری تغییر کرده اند

سرانه مطالعه کم نشده بلکه ابزاهای یادگیری تغییر کرده اند
مدیر انتشارات نشر جمال گفت: مطالعه از انحصار کتب کاغذی خارج شده و سرانه مطالعه در ایران در حال حاضر نسبتاً نمره قابل قبولی را می گیرد.

حجت الاسلام سبحانی نسب مدیر انتشارات نشر جمال در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به روز کتاب و کتابخوانی گفت: ما از یک عقبه ای که چهل سال پیش داشته ایم که عمده مردم ما بیسواد بودند و عادات خواندن چیزی نبوده که در خانواده ها به عنوان یک رفتار شناخته شده و قابل انتقال و یادگیری باشد به مرور به جامعه ای باسواد و آن هم با قشر بسیار با سواد بالا مبدل شده ایم.

وی با بیان اینکه مطالعه از انحصار کتب کاغذی خارج شده است، ابراز کرد: در گذشته برای دست یابی به یک مطلب علمی و یا مثلاً یافتن یک روایت ساعت ها نیاز به مطالعه در کتاب های مختلف بود اما امروزه به کمک ابزارهای رسانه ای و نرم افزارها در کسری از ثانیه به مطلب دلخواه دست خواهیم یافت لذا شیوه دست یابی به مطالب تغییر و به تبع آن میزان مطالعه کتاب کاغذی هم کمتر می شود اما در مقابل مطالعه به دنیای رسانه کشیده شده و میزان یادگیری افزایش یافته است.

مدیر انتشارات نشر جمال ادامه داد: دانش ها و سوادی که امروزه منتقل می شود انحصاراً از طریق کتاب نیست و زمانی از طریق سینما و تلویزیون شروع شد و کم کم به فضای اینترنت و امروزه به فضاهای موبایلی کشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه بخشی از طریق اینترنت، رسانه و فضاهای مجازی آموزش می بینند، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم تحلیل درستی از میزان کتابخوانی و سواد در کشور داشته باشیم باید آموزش از طریق تمام فضاهای رسانه ای و مجازی را مورد نظر قرار دهیم تا قضاوت جدی داشته باشیم لذا به عقیده من ده ساعت مطالعه پنجاه سال پیش با چند ساعت مطالعه الان برابری دارد و امروز عادت مطالعه در ایران یک عادت نسبتا قابل قبولی است.

حجت الاسلام سبحانی نسب با بیان اینکه سرانه مطالعه در ایران در حال حاضر نسبتاً نمره قابل قبولی را می گیرد، خاطرنشان کرد: بخشی از مردم ما تحت آموزش رادیو، بخشی دیگر تحت آموزش برنامه های تلویزیون و بخشی دیگر با استفاده از رسانه و وب گردی و پادکست ها آموزش می بینند و این موارد بخشی از سهم مطالعه را حتی به صورت عمیق تر از خواندن کتاب جبران می کنند.

وی تصریح کرد: مطالعه ابزاری برای دانش جویی و آموختن دانش است و همه آنچکه الان برای بالا رفتن دانش جامعه اتفاق می افتد را باید لحاظ و مورد توجه قرار داد و مطالعه بما هو مطالعه اصلاً اصالتی ندارد و اینکه جامعه ما از چه راهی مطالعه و علم می آموزد اصالتی نخواهد داشت بلکه آنچکه الان مهم است عمق دانش هایی است که فرا می گیرند.

مدیر نشر جمال با اشاره به اینکه میزان رشد علمی جامعه رشد تصاعدی داشته است، تاکید کرد: مطالعه ابزاری برای دانش افزایی است که به هر طریقی باشد قابل قبول است و میزان مطالعه کم نشده است بلکه اگر چه از مطالعه کتاب های کاغذی کاسته شده اما رشد فراگیری و مطالعه از طریق فضای مدیا، رسانه و فضاهای مجازی رشد داشته است.

وی افزود: ابزارهای جایگزین جای خود را با کتاب های کاغذی تغییر داده اند نه اینکه میزان مطالعه کم شده باشد.

حجت الاسلام سبحانی نسب با بیان نقش حوزه و روحانیت در تشویق به کتابخوانی اظهار کرد: هر چه حوزه ما عمیق تر شود و به مقوله مطالعه عمیق تر نگاه کند، مردم هم بالاکشیده می شوند، وقتی اهل منبر با منبری عمیق روبه رو باشند آنها برای ادامه منبر اهل مطالعه خواهند بود و خودشان را بالا خواهند کشید.

مدیر انتشارات نشر جمال آینده نشر را روشن توصیف کرد و اظهار کرد: جوانانی که وارد فضای نوشتن و از سویی بازار نشر می شوند، کاملاً با آگاهی واطلاعات وارد می شوند و لذا اثرگذاری این ناشران و نویسندگان بسیار عمیق تر خواهد بود و از این پس می شود به صنعت نشر فکر کرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
نظرات دقیقی است اما هیچ ابزاری جای مطالعه کتاب را نمیگیرد.
0
0